Planlæg din freebie – og få succes med den
Freebien er vigtig, når dit nyhedsbrev skal være en god forretning.
For freebien får dine følgere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, så du kan blive ved med at skrive til dem, til de forhåbentlig bliver kunder hos dig, eller så de fungerer som dine gode ambassadører.
Og professionelle freebies virker mindst lige så godt i B2B-leadgenerering som B2C.
Selv hvis du ikke planlægger at skrive nyhedsbreve kontinuerligt, kan du stadig have glæde af en freebie efterfulgt af en række strategiske mails, du også kun skal skrive en gang – ligesom freebien.
Og jo flere, der signer up til din freebie, jo flere kan du skrive til.
Med den rette freebie kan du hurtigt tiltrække mange læsere. Min egen rekord er 700 nye læsere på få uger, så jeg ved, at det kan lade sig gøre. Og når du en gang har produceret din freebie, kan den ligge og arbejde for dig mange år fremover, mens du skriver nyhedsbreve eller laver noget helt andet.
Jo mere ambitiøst projektet er, jo flere detaljer skal du tage stilling til undervejs. Det kan være uoverskueligt. Især til sidst, når alle detaljer og de gode ideer, du har fået undervejs, skal koordineres.
Det bliver meget nemmere at overskue, hvis du lægger en grundig strategi fra starten, så du får tænkt alle detaljerne ind med det samme. Det betyder især en del, hvis din plan er, at læserne skal købe et produkt, efter de har læst freebien.
Derfor har jeg lavet den her manual.
De punkter, jeg har fremhævet, er punkter, som jeg afgjort mener, du skal tage stilling til, før du begynder at producere din nye freebie. De øvrige kan du tage stilling til undervejs.
Hvis du laver en helt lille freebie, kan du også sagtens bruge manualen. Så svarer du selvfølgelig kun på de spørgsmål, der er relevante for dig. Og du skal ikke forklejne en lille freebie. De kan også sagtens være effektive.
Allernederst på siden har jeg lavet en kort oversigt med ideer til din freebie.
I blogindlægget tager jeg udgangspunkt i, at din freebie er en e-bog. Dels fordi det er det format, de fleste vælger, og dels fordi det er her, jeg selv har flest erfaringer. Men alle spørgsmål er lige relevante uanset hvilken form, du vælger.
Definer dit samlede produkt: E-bog, videokursus, lydfiler, test, analyse eller andet
Hvem er målgruppen? Er målgruppen for din freebie identisk med den målgruppe, du allerhelst vil have som kunder?
Hvilket problem løser din freebie for målgruppen?
Udover flere læsere til dit nyhedsbrev, hvad vil du så opnå med din freebie? Vil du sælge et konkret produkt? I så fald hvilket? Vil du bookes til uforpligtende kaffemøder hos kunden/invitere kunden på kaffe hos dig/have kunden til at ringe/have kunden til at booke en telefontid/andet?
Hvad er dit mindste mål med din freebie? Eksempelvis x nye læsere på x måneder, eller at x køber dit produkt på x måneder.
Lav en synopsis: Skriv i stikord, hvilke emner du vil berøre. Laver du en mere omfattende freebie i flere kapitler, så lav strukturen med det samme. Hvilke kapitler skal handle om hvad?
Skal andre kilder udtale sig? Det kan eksempelvis være andre eksperter eller nogle af dine kunder, der har opnået ekstra gode resultater med den metode, du omtaler. I så fald: Hvad skal de fortælle om og i hvilke kapitler?
Hvordan skal din freebie udgives? Skal indholdet kun ligge i mailen, eller vil du linke til indhold andre steder? Eventuelt din hjemmeside?
Skal læserne have hele produktet på en gang, eller skal det deles op og sendes ud i flere mails? Sender du flere mails ud, hvor mange dage skal der så være mellem mailene? Skal læserne have en samlet opsamling til sidst?
Hvis du vil have dine læsere til at booke en tid/købe et produkt eller lignende, efter de har læst din freebie, hvor mange mails skal de så have for at foretage den handling, efter de er færdige med freebien?
Skriv også, hvilke fagpersoner, du skal have assistance af undervejs. Eksempelvis:
- Strategisk rådgiver ift. hvordan du bedst opnår dine mål med freebien
- Redaktionel rådgiver til at give feedback på e-bog og eventuelt de mails, du sender din freebie ud med
- Korrekturlæser
- Grafiker til at lave forside + eventuelle illustrationer + opsætning
- Tekniker (til nyhedsbrevssystemet, hjemmesiden eller andet)
Hvornår skal din freebie være færdig?
Fasthold overblikket
Mange af de spørgsmål, jeg har stillet her, er i sig selv ikke svære spørgsmål. Men jo flere beslutninger du skal træffe, jo mere fokus kræver det at holde styr på, hvordan det ene valg påvirker det andet. Når jeg selv arbejder med freebies eller andre større projekter, opretter jeg et skema med tre spalter. Den model vil jeg anbefale dig at kopiere.
Hvert kapitel eller opgave har en vandret række, hvor du uddyber opgaven eller skriver stikord til det pågældende kapitel i spalte 1.
I spalte 2 kan du løbende notere input til kapitlet eller opgaven, så du har overblikket. Gør det til en vane kun at skrive stikord her. Metoden skal netop sikre, at du fastholder fokus på det, du netop er i gang med, samtidig med at du husker de gode ideer, du får undervejs.
I spalte 3 kan du løbende notere, hvor langt du er med opgaven.
Markedsfør din freebie
Mens du arbejder med din freebie, kan du også sagtens tage stikord til din markedsføringsstrategi, så du sikrer, at flest læser din freebie.
Har du testpersoner, der kan udtale sig om bogen? Du kan både bruge citaterne på den landingsside, hvor man tilmelder sig og i eventuel øvrig markedsføring?
Vil du lave regulært PR på din freebie, som hvis det var en ”almindelig” bog? Ved af erfaring, at det er muligt at få relevante brancheorganisationer m.m. til at omtale e-bøger. Eventuelt mod, at de får hele bogen på én gang, og at deres læsere kan læse med uden at signe up. I denne kampagne kan du også kontakte bloggere.
Vil du annoncere for din nye freebie? På Facebook? LinkedIn? Google ads? Eller gennem retargeting?
Hvis du allerede har et nyhedsbrev, hvornår vil du så begynde at markedsføre overfor dine eksisterende læsere, at du er ved at skrive en bog?
Hvornår skal dine eksisterende læsere have din nye freebie? Skal de have hele freebien på én gang?
Skal du have en pop op med din freebie?
Mange muligheder for freebies
En freebie skal være så attraktiv, at de rigtige kunder vil give dig deres e-mailadresser for at få den. Du kan lave den i alle mulige forskellige formater. Det kan eksempelvis være
- en lydfil
- en video
- en kort guide
- en powerpointpræsentation
- en e-bog
- en mailserie
- et webinar
- en rabat
- en midlertidig licens til et onlineprodukt
- en test
Hvis din freebie er af et hvis omfang, kan du sagtens dele den op, så læserne hører fra dig flere gange, allerede mens de modtager din freebie. Det kan især være en fordel, hvis din freebie er så omfattende, at det ikke er realistisk, at læserne har tid til at gennemgå det hele på en gang. Samtidig er det et kendt faktum, at jo flere gange du påvirker dine læsere, jo tættere er de til at købe.
Ofte indeholder en freebie viden, som både er en demonstration på, hvad du kan, og som samtidig uddanner dine læsere i forhold til dit emne. En af de freebies, som de fleste fagpersoner ret hurtigt kan få lavet, er “5 fejl, dine konkurrenter begår når de [indsæt selv, hvad der er relevant i din branche].
Andre ideer er:
- Den vigtigste ting, du skal gøre, hvis du vil…
- 3 nemme ideer til [indsæt selv], som du kan udføre allerede i dag
- 10 eksperter giver deres bedste råd til [indsæt selv]
Du kan også notere, hvad dine kunder og netværkskontakter spørger om i løbet af en måned. Måske giver deres spørgsmål dig en ide til din freebie.