Få succes med din online markedsføring
Online har du fantastisk mange forskellige muligheder for en markedsføringsmaskine, der arbejder for dig 24/7. Og du kan spore præcist, hvor dine onlinekunder kommer fra.
Og uanset hvor mange ressourcer du har til din digitale markedsføring, vil du aldrig kunne nå at udnytte alle dine muligheder for markedsføring på nettet. Derfor er det vigtigt, at du lægger en online markedsføringsstrategi. Så du bruger dit online markedsføringsbudget og din markedsføringstid der, hvor du får mest for pengene.
Du kan læse om nogle af de mest populære online markedsføringskanaler her:
Online markedsføring på sociale medier
Alene på de sociale medier har du et hav af muligheder.
Fordi du kan arbejde med differentieret markedsføring, kan du gøre din online markedsføring effektiv og billig. Du kan tilpasse dine onlinereklamer, så de kun rammer en ganske specifik målgruppe, og du kan holde øje med dine onlineannoncer og justere dem løbende, så du får det ønskede resultat.
Netop med onlineannoncering kan du tracke præcist hvilke besøgende, du konverterer til kunder på din hjemmeside.
Når du markedsfører dig og dit firma på online medier, kan du også få en masse gratis reklame, hvis du opnår, at dit budskab går viralt, og mange – eller bare de rigtige – får lyst til at dele.
Online markedsføring med søgemaskineoptimering
En anden metode til at komme i kontakt med potentielle kunder online er ved at optimere din hjemmeside, så Google sender trafik i din retning. Når nogen søger på Google, viser Google de sider, som fremstår som de mest relevante i forhold til det ord, de søger på. Hver måned søger flere tusinde på ordet ”markedsføring” og flere hundrede på ”online markedsføring” bare for at tage et par relevante eksempler. Så ja, Google og SEO-tekster kan blive en rigtig god forretning.
Du skal lave en SEO-analyse for at finde frem til præcist hvilke søgeord, der er mest relevante for dig.
Du kan eventuelt få hjælp af en SEO-konsulent eller tage på et SEO-kursus, hvis du gerne vil lære at lave det selv. Officielt er der ikke nogen titel som SEO-ekspert, og selv om prisen på SEO tit hænger sammen med kvaliteten, er det ikke nogen garanti. Derfor kan et grundlæggende SEO-kursus være en god ide, hvis du vil være kvalificeret til at vælge det rette SEO-bureau til at hjælpe dig.
Når du får designet din hjemmeside, er det også vigtigt, at din programmør har styr på, hvordan hjemmesiden rent teknisk skal sættes op, så Google bedst kan læse den. Vil du være helt sikker på, at din hjemmeside blev sat rigtigt op, kan du få et SEO-eftersyn. På de allerfleste hjemmesider vil det være muligt at justere hjemmesiden til at blive (endnu) mere Googlevenlig.
Du kan optimere din hjemmeside på mange måder. Læs eventuelt mere her, om hvad SEO er.
Hvad er Google Ads?
I forbindelse med søgemaskineoptimering i onlinemarkedsføring, kan du også arbejde med Google Ads, der tidligere hed Google Adwords, som er annoncer, hvor du sikrer dig at ligge øverst på Google på specifikke søgninger. Bare du betaler penge nok. Ads kan være gode i en overgangsperiode, mens du arbejder med din øvrige SEO-optimering eller til at finde ud af, hvilke søgeord der er mest værd for dig.
Få hjælp til online markedsføring
Hvis du ikke vil hyre et onlinebureau til at løse dine markedsføringsopgaver, er det en god ide at tage et kursus i online markedsføring for at få et samlet overblik over mulighederne. Du kan også hyre en online marketingmanager, der kan hjælpe dig med at lave en onlinemarkedsføringsstrategi, hvorefter du bedre kan løse opgaverne selv.