Brug din markedsføringstid rigtigt

Én fejl går tit igen for virksomheder, der ikke opnår de ønskede resultater med deres markedsføring. Og fejlen handler slet ikke om markedsføring.

Den handler om planlægning og prioritering af, hvilke opgaver de skal løse hvornår. Herunder at lægge markedsføringsplanen efter hvor mange arbejdstimer + kroner, de vil sætte af til markedsføring, og hvornår de forventer resultater. Problemet er tit det samme, uanset om der er tale om en enkeltmandsvirksomhed eller en større virksomhed med en eller flere markedsføringskonsulenter.

Du kender det sikkert også selv. Hvis ikke, er det fordi du er superdygtig til at planlægge, og det kan være mere værd end at være verdensmester i markedsføring. For der er intet salg i markedsføring, der ikke bliver lavet færdig.

Det positive er, at problemet opstår, når du bliver engageret og sætter en ny aktivitet i gang, før du har overvejet grundigt nok, hvad opgaven kræver. Og mange markedsføringsopgaver kræver mere, end man lige umiddelbart skulle tro:

Det kan være et nyhedsbrev, som jo er en markedsføringskanal, jeg gerne anbefaler. Men et nyhedsbrev er kun en god ide, hvis du sætter tid nok af til det samlede projekt. Desværre er alle ikke lige realistiske om tidsforbruget og sætter derfor projektet i gang uden at forholde sig til, om de vil prioritere det nok, indtil det begynder at give de ønskede resultater.

Og opgaven med nyhedsbreve er delt i to krævende faser: Først skal du samle mailadresser ind, så du kan sende dit nyhedsbrev lovligt. Herefter skal du kontinuerligt sende nyhedsbreve længe nok, til at læserne kan huske dit navn, hvorefter du kan begynde at sælge til dem.

Det kan også være en bog eller en freebie. Selv blandt forfattere, der har skrevet flere bøger, er det gængs viden, at det som regel tager længere tid end forventet at skrive en bog. Og da en freebie kan have samme omfang som en mindre bog og kræver samme overblik og struktur, bliver denne opgave også tit undervurderet.

Samtidig vil du ofte få brug for ekstern hjælp eller rådgivning, når du sætter nye tiltag i gang. Ofte er jeg desværre vidne til, at denne hjælp spares væk. Det forårsager tit, at det bliver meget sværere end nødvendigt at løse opgaverne, samtidig med at det tager unødigt længere tid. Så tid er penge, og penge kan spare dig for spildtid. Men det kræver selvfølgelig, at du har plads til ekstern hjælp i dit budget.

Derfor er en af mine vigtigste opgaver som markedsføringsrådgiver at være djævlens advokat. For jeg udfordrer ofte mine kunder på, om tiden er den rette til de pågældende ideer. Så kunderne netop kan bruge deres tid og penge på de opgaver, de kan nå at gøre færdige, og tjene penge på dem.

Et andet vigtigt parameter i overvejelserne er også tit, at nogle markedsføringsmetoder kaster kunder af med det samme, mens andre er det lange seje træk, der måske giver kunder om et halvt år.

Og selv om det lange seje træk også er vigtigt for at sikre virksomheden gode resultater fremover, kan det være mere rentabelt at løse de små og hurtige opgaver først. Måske kan de sikre økonomien til, at de store projekter kan lade sig gøre. Eller måske kan de understøtte effekten af de store projekter.

Det kan være et nyt profilbillede eller et let løft af grafikken på hjemmesiden eller nyhedsbrevet. Uanset om du skal løse opgaven selv eller sætte en grafiker til det, skal du jo bruge tid – og evt. penge på opgaven.

Så lang tid tager det for en prof

Lad os lige tage en kort gennemgang af tidsforbruget på de opgaver, om jeg selv har hands on erfaring med. En grafiker, en webudvikler og en annoncekonsulent kan sikkert også supplere med eksempler på opgaver indenfor deres områder, der tager længere tid, end du er klar over.

Hvis du skal løse opgaverne lige så godt som ikke-fagperson, er mit forsigtige bud, at du i hvert fald skal bruge 2-3 gange så lang tid, selv om du har været på kursus i, hvad du skal gøre.

1 time:

  • Opdatering af småting på hjemmesiden

  • Opdatering af Linked-In profil

  • Skrive et godt opslag på Linked-In + følge op på de kommentarer, der følger. Eventuelt sende motiverede connections-anmodninger til dine nye kontakter

  • Lægge en strategi for hvilke aktiviteter, du vil sætte i gang de kommende uger

 

To timer:

  • Skrive et ikke-søgemaskineoptimeret blogindlæg, evt. et nyhedsbrev, der primært har karakter af at holde kontakten. Ikke at få læseren til at gøre noget, der er svært. For et sådant nyhedsbrev kræver ofte mere af dig

  • Lægge en SEO-strategi, hvor du dels vælger relevante søgeord ift. Google og tager stilling til, hvor du vil bruge dem

  • Skrive en kundecase a 2-400 ord, inkl. interview med kunden

 

Tre til fire timer:

  • Skrive en SEO-tekst a maks. 1000 ord – enten som en salgstekst eller et blogindlæg

  • Skrive et nyhedsbrev, hvor call-to-action kræver noget af læseren. Eventuelt at booke et møde i din kalender, for det kræver meget mere end at læse et nyhedsbrev

 

En dag:

  • Skrive en SEO-tekst a 1.000 -1.500 ord

  • Skrive et nyhedsbrev inkl. kundecase, der skal få læseren til at købe et produkt, der enten er dyrt eller kræver, at læseren sætter sig ind i et emne, der er svært

  • Skrive en del af en bog, en freebie eller en autoresponder

 

NB: Når jeg skriver flere beslægtede tekster på én gang eller skriver for faste kunder, kan jeg ofte optimere processen. Så giv lige et kald på 27 12 11 14, hvis du sidder og regner på, hvad det mon vil koste at hyre mig til at skrive for dig.

Vælg opgaver, der skaber værdi

Isoleret set tager opgaverne ikke lang tid i forhold til det udbytte, de kan give. Eksempelvis kan SEO-teksterne jo leve og tjene penge for dig i årevis, når de engang er lavet – godt. Ellers ville jeg ikke skrive dem. Hverken for mig selv eller mine kunder.

Men tidsforbruget er samtidig så højt, at det selvfølgelig er vigtigt med en grundig strategi for, hvordan teksterne skal bruges. For når du eller jeg bruger så meget tid på en tekst, skal den selvfølgelig virke.

Det er også vigtigt, at du tænker tidsforbruget for hele projektet ind, før du går i gang. For ellers kan du ikke vurdere, om du har tiden nu, eller om projektet skal udskydes til et senere tidspunkt.

Måske finder du ud af at din strategi kræver 10 mails, men hvis du kun har tid til at gøre dig umage med de 8, hvorefter salget skal finde sted, kan de 8 mails jo være spild af tid.

Og når du skriver en SEO-tekst, er det selvfølgelig også vigtigt, at den handler om en ydelse, du også sælger om lang tid. Det er min oplevelse, at du lettere opnår de ønskede resultater på Google, når du har flere tekster i samme kategori, så Googles robotter har lettere ved at placere dig emnemæssigt. Har du derimod én gang lært at skrive gode SEO-tekster, kan du løbende skrive én tekst ad gangen, når du har tiden til det.

Du kan lave regnestykket: Hvis din strategi kræver 10 tekster, der hver vil tage dig en halv dag at skrive, så er hele opgaven færdig efter 5 uger, hvis du sætter en halv dag af om ugen. Eller 2½ uge, hvis du skriver én dag om ugen.  Så din egen kalender spiller en vigtig rolle ift., hvornår dine tekster kan begynde at tjene penge til dig.

Og dette er grunden til, at mange hyrer mig til at skrive alle teksterne eller de vigtigste af dem én gang for alle.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk