Løser du de rigtige opgaver?
De opgaver, du er god til og kan lide at løse – og tjener mange penge på?
Eller fristes du til også at løse opgaver, der end ikke ligger i gråzonen af dine kompetencer, men længere væk?
Hvis du tager de opgaver ind, risikerer du let, at både kunden og du selv bliver de store tabere.
- Kunden, fordi han får løst sin opgave dyrt og dårligt. For nu at være ærlig
- Du selv, fordi du får en utilfreds kunde. Måske så utilfreds, at han ikke kommer tilbage eller henviser andre til dig. Samtidig har du sikkert lagt gratis tid i opgaven, det har ikke været tilfredsstillende for dig, og du er ikke blevet bedre til at løse dine primære opgaver
Hertil kommer, at kunder bliver forvirrede, når du spænder over for meget. Fordi de med rette bliver i tvivl om, hvor godt du nu kan løse alle dine opgaver. Og måske flekser du så meget, at du også selv bliver i tvivl. Og generalister er aldrig de bedst betalte.
Derfor skal du gøre op med dig selv,
- hvad dine kerneopgaver er
- hvilke opgaver du løser nogle gange. Evt. kun for faste kunder
- hvilke opgaver, du aldrig løser
Primært tekst og strategi
Nogle gange bliver jeg også selv kontaktet vedrørende opgaver, der ligger langt fra mine primære kompetencer. Det kan der være flere grunde til.
Nogle har ikke læst grundigt nok på min hjemmeside. Nogle husker forkert, mens andre kender mig fra mit nyhedsbrev, hvor jeg primært giver gode råd – frem for at præsentere mine konkrete ydelser.
Derfor er det plausibelt nok, at jeg nogle gange bliver kontaktet om opgaver, jeg ikke løser. Så jeg opsummerer lige, hvad jeg ikke laver:
- Jeg læser ikke korrektur
- Jeg lægger ikke tekster på hjemmesider eller i nyhedsbreve
- Jeg sætter ikke hele hjemmesider op teknisk og grafisk
- Jeg skriver ikke på andre sprog end dansk og oversætter ikke
- Jeg retter og redigerer sjældent i andres tekster. For virker en tekst ikke, skyldes det oftere indholdet end dårligt sprog. Derfor anbefaler jeg i stedet, at jeg skriver hele teksten fra bunden – eller at kunden får feedback på teksten og retter den selv
Hvad jeg derimod gør, er at
- rådgive om den rette målgruppe
- konceptudvikle dit produkt, så det bliver lettere at sælge
- lægge en strategi for en markedsføringskampagne, så du vælger den rigtige markedsføring på det rigtige tidspunkt
- skrive dine markedsføringstekster. Særligt har jeg stor erfaring med SEO-tekster, salgstekster, blogindlæg og nyhedsbreve
- undervise i tekstforfatning af tekster til tryk og tekstforfatning specifikt til hjemmesiden. Især underviser jeg en del kunder 1:1
Med andre ord: alt, hvad der handler om strategi + det skrevne ord.
Alle opgaver løses gennem mine fleksible klippekort.