Skal du kigge ind i kameraet?

Det og mange andre spørgsmål vil du fremover let kunne svare på, hvis du målretter din virksomhed og din markedsføring efter de emotionelle kundetyper, som jeg er certificeret i.

Flertallet af dem, jeg taler med om de emotionelle kundetyper, kan sagtens se, at det er en smart og effektiv model. Alligevel møder jeg desværre også nogle gange folk, der ikke helt kan se det banebrydende i metoden.

De siger:

”Der er jo ikke noget nyt i at arbejde med målgrupper.”
”Jeg arbejder efter DISC-modellen.”
”Jeg kender godt dine typer.” (selv om de ikke gør)

Og det er ærgerligt. For de går glip af en supereffektiv markedsføringsmodel og risikerer samtidig at bruge deres markedsføringsbudget forkert.

Det epokegørende er

Vi ser på, hvilken type kunderne er i købsøjeblikket, og samtidig har en række faste modeller for, hvordan vi kan ramme typen markedsføringsmæssigt.

Derfor ved vi blandt andet, hvilke billeder vi skal bruge i vores markedsføring, alt efter hvilken type vi vil ramme. Og jeg kender ingen andre metoder, der eksempelvis har retningslinjer for, om vi skal kigge direkte ind i kameraet, eller hvor tæt på kameraet vi skal være – alt efter målgruppen.

Med min egen kundetype ved jeg, at jeg skal kigge ind i kameraet på mine billeder, og jeg ved også, at jeg ikke skal for tæt på, og at jeg altid skal være i professionelle rammer. Måske skal du noget helt andet for at give dine kunder lyst til at købe.

Andre har også læst:

4 Kommentarer

  1. Hej Majbritt

    Mange tak for et interessant indlæg (som altid) om de emotionelle kundetyper. Det er faktisk dig som introducerede mig for ‘konceptet’ og ikke mindst for Sanne Dollerup og Jannie Illum Gade gennem dine nyhedsbreve tilbage i 2017. Jeg blev begejstret med det samme og har fulgt dem lige siden.
    Her i 2020 har jeg besluttet mig for at gøre noget ved markedsføringen af mit eget firma og gøre brug af de emotionelle kundetyper. Selv tilhører jeg den grønne kundetype, hvilket stemmer rigtig godt overens med, at jeg er selvstændig oversætter med speciale inden for det tekniske område. Så jeg ser frem til at komme igang med at få videreudviklet mit firma.
    Lige et spørgsmål til dig, Majbritt: Har du selv mærket nogen forskel på dit eget firma efter at du blev certificeret i kundetyperne?

    Venlig hilsen
    Susan Murphy Lamprecht

    1. Det lyder som en god ide Susan.

      Og ja, jeg mærker mange forskelle: Nu bliver jeg oftere kontaktet af andre typer kunder end før. Ofte videnspersoner, der blandt andet arbejder med It og ledelse, og jeg bliver stort set aldrig kontaktet af de meget alternative kundetyper, hvilket jo beviser, at metoden virker.

      Jeg bliver stadig kontaktet af kunder, der ikke er blå, men de har som regel en vis mængde blåt i sig – eller i hvert fald noget grønt. Og vigtigst af alt: Fordi jeg er så tydelig i min markedsføring, ved de, hvad de kan forvente.

      Mange valg er også blevet lettere for mig, fordi jeg nu ved, hvem jeg går efter. Derfor fokuserer jeg ikke så meget på facebook mere, men bruger mere tid og energi på LI, fordi det er her, min målgruppe er. Aktuelt har jeg lige delt et blogindlæg om LI i mit nyhedsbrev. Da jeg besluttede mig for at gøre det, overvejede jeg, om det var en god ide, fordi LI ligger et stykke fra det, jeg plejer at skrive om. Men jeg valgte at gøre det alligevel, fordi jeg ved, at dem, der gerne vil læse om LI er min primære målgruppe og dem, der ikke klikker, ikke er målgruppen.

      I løbet af kort tid skal jeg også have taget nye billeder, og fordi jeg kender min målgruppe, ved jeg også rigtig meget om, hvad der er vigtigt på billederne.

      1. Hej igen Majbritt

        Tak for dit svar.

        Det er herligt og ikke mindst tankevækkende at læse om dine erfaringer med dit eget firma efter certificeringen. Det at have ‘taget sin egen medicin’ må også have været en øjenåbner for dig og er endnu et bevis for, at ‘konceptet’ har en effekt.

        I forhold til de sociale medier fik jeg også oprettet en firmaside på Facebook i starten af 2019, inden jeg for alvor fik fokus på kundetyperne. Henover sommeren fik jeg øjnene op for, at det medie ikke egner sig til kontakten med den type kunder, som jeg gerne vil tiltrække. Det fik jeg også bekræftet efter en snak med grafikeren Bodil Tejg, som netop også understregede, at jeg skal bruge LinkedIn som platform i stedet. Derfor har jeg også set blogindlægget om LinkedIn i dit nyhedsbrev og vil nærlæse det for at blive endnu klogere på brugen af dette medie.

        Venlig hilsen
        Susan Murphy Lamprecht

        1. Udover hvad jeg kan se i mit eget firma, Susan, hvor jeg jo ser det hele på første hånd, siger mine kunder også, at det er blevet meget lettere for dem at arbejde med deres markedsføring – og forretning – efter de har fået en bedre forståelse for målgruppen.
          Engang ved lejlighed vil jeg gerne høre om baggrunden for ikke at ramme din målgruppe via facebook.

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER