Mund til mund markedsføring kan ikke stå alene

Læs her, hvordan du kan supplere mund til mund markedsføring med ordinær, professionel markedsføring, så du får det optimale ud af det, når kunder og samarbejdspartnere anbefaler dig til andre.

”Jeg får mine kunder på anbefaling eller gennem netværk.”

Sådan lyder det tit, når jeg snakker markedsføring med mine kunder. Måske gælder det også for dig.

Er det tilfældet, har du god grund til at være tilfreds. Dels fordi det altid er vigtigt med tilfredse kunder, og dels fordi tilfredse kunder er supereffektiv markedsføring. Men du må ikke gå i den fælde at tro, at du ikke behøver at arbejde med din markedsføring, fordi dine kunder i dag kommer via mund til mund – eller mund til øre, som metoden også kaldes.

Det er der flere grunde til:

  • Ofte kommer anbefalingerne fra de samme personer. Er det tilfældet, er du afhængig af, at de alle bliver ved med at møde folk, der har brug for din hjælp. Nogle af dem anbefaler dig måske hyppigt i dag på grund af deres aktuelle job og kan skifte job, hvorefter du mister en vigtig kanal til din forretning

  • Du kan blive unødig afhængig af, at de personer, der kommer på anbefaling bliver tilfredse. Det er selvfølgelig vigtigt, at de bliver tilfredse, så anbefalingerne fortsætter. Men det er også vigtigt, at du kan sætte grænser, hvis der bliver behov for det. Også selv om kunderne kommer på anbefaling

  • Hvis du gerne vil udvikle nye produkter, er det problematisk, hvis dine kunder primært opsøger dig for at få løst en opgave magen til den, de har hørt om, at du har løst. Har du ikke dine egne markedsføringskanaler, forbliver du afhængig af at sælge de ydelser, andre efterspørger

  • Hvis dine anbefalinger ikke bakkes op af professionel markedsføring, får du ikke nær det udbytte af mund til mund, som du kunne

 

Det sidste punkt kræver en uddybning:

Suppler mund til mund med ordinær markedsføring

Den største fejl, jeg ser i forhold til word of mouth marketing, er at tro, at så længe anbefalingen er positiv nok, vil alle, der hører om dig, automatisk tage kontakt. Det gør de ikke, og det er der mange grunde til:

Vi hører virksomheder og personer anbefalet på mange forskellige trin i vores kunderejse. Derfor er mange ikke klar til at kontakte dig, når de hører dit navn og glemmer måske dit navn igen, før det bliver relevant. Andre får dig anbefalet på lige fod med nogle af dine konkurrenter, og her forsvinder du let, hvis du har en spinkel markedsføring eller slet ingen.

Selv hvis en kunde får dig anbefalet, netop når han har brug for dig, og han ikke får anbefalet andre, kan han sagtens have brug for mere info, for at blive bekræftet i at han skal kontakte dig.

Mange virksomhedsejere undervurderer, hvad det kræver for kunden at ringe. Også selvom du tilbyder en uforpligtende samtale. Selv for de interesserede kunder er det derfor vigtigt, at de kan læse det mere om dig og eventuelt få behandlet deres indvendinger mod at kontakte dig.

Derfor skal du som absolut minimum have en professionel hjemmeside med salgssider, hvor læseren kan læse, hvordan du kan hjælpe ham. Når du primært sælger gennem glade kunder, kan du hurtigt optimere dine salgssider med kundecases.

Når salgssiderne er et absolut minimum, er det fordi de kun er relevante for kunder, der er klar til at handle i dag – eller indenfor så kort en periode, at de kan huske dit navn, når det bliver relevant.

Som nævnt kan der være mange grunde til, at de ikke er klar til at handle nu. Er de ikke det, taber du dem ved kun at have salgssider. Her vil du kunne forkorte købsrejsen ved også at have relevante blogindlæg eller et nyhedsbrev, hvor du deler ud af din viden og holder kontakten, til de ikke-købeklare kunder bliver overbeviste om, at de skal kontakte dig.

Den model kræver selvfølgelig nogle ressourcer. Måske bliver dit udbytte, at du bliver kontaktet af flere kunder, end du har tid til.

Sker det, kan du enten sætte dine priser op eller selv vælge hvilke kunder og opgaver, der er de mest interessante. Så tiden er godt givet ud.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk