Læs, hvordan du får kunder via Google alligevel

Når du lægger din markedsføringsstrategi, er det vigtigt at vide, hvad du kan forvente af de forskellige kanaler, så du kan bruge dem rigtigt.

For mange fylder trafik fra Google en del i strategien – af god grund. Men der er mange opgaver og processer i et salg, som Google ikke kan håndtere, og det skal du selvfølgelig lægge strategien efter. Hvordan du kan gøre det, fortæller jeg lige om lidt.

Men lad os lige først opsummere, hvad Google kan:

Google kan skaffe din hjemmeside trafik fra potentielle kunder, når de selv viser interesse. Her kan du ramme læserne meget præcist ved skrive dine SEO-tekster ud fra det specifikke søgeord, de har googlet.

Eksempelvis er der stor forskel på kundens søgeintention, alt efter om han googler ”revisor”, ”statsautoriseret revisor”, ”momsregnskab” eller ”hvordan trækker man moms fra?”.

Derfor er en af de vigtigste SEO-opgaver at finde præcise søgeord, som mange googler.

I forhold til din salgsproces kan Google udelukkende hive de rette besøgende ind på den rette underside. Google kan ikke føre dem videre i processen. Derfor skal du lave din hjemmeside så godt, at de selv går videre i processen, uanset om det er at købe i shoppen, udfylde en kontaktformular, tilmelde sig et nyhedsbrev eller ringe til dig. Og det kræver en del at få dem til det, når du ikke kan se, hvornår de går i stå.

Den del er ikke anderledes, end når du skriver hjemmesidetekster, der ikke er søgemaskineoptimerede. Forskellen er, at de delmål er sværere at indfri, når de besøgende kommer fra Google. For kommer de andre steder fra, har de ofte et kendskab til dig i forvejen, og derfor vil de fra start være mere positivt indstillet over for dig.

De besøgende fra Google har netop søgt på Google, fordi de ikke kunne komme i tanke dig eller dine konkurrenter selv. Og bliver de ikke fanget på din hjemmeside, klikker de tilbage på Google.

Derfor skal du overveje flere ting

Når du skriver en SEO-tekst, der skal sælge, skal du sikre dig, at din ydelse matcher præcist, hvad kunden forventer med sin søgning.

Det gør SEO uegnet til alle unikke ydelser og koncepter. For jo mere unikt dit produkt er, jo mindre realistisk er det, at det matcher kundens søgning. For hvis han kendte dit unikke koncept, kendte han sikkert også dit navn.

Og derfor er forløb, strategidage, kurser m.m. ikke egnede til søgeord som ”digital markedsføring”, ”tekstforfatter”, ”lederudvikling” m.m. Hvad du kan gøre for at sælge dine unikke forløb, kommer jeg til nederst på siden.

Når nogen googler titler som “tekstforfatter” og “revisor”, er der derimod stor sandsynlighed for, at de søger en tekstforfatter eller revisor til at løse nogle opgaver. Hvad skulle ellers være intensionen med søgningen?

I så fald skal du skrive en landingsside, der uddanner læseren til at forstå, at han har brug for ydelsen, og at han netop skal købe den hos dig. Ved at samle alle oplysninger på samme side, er du ikke afhængig af at få læsseren til at klikke videre til andre sider. Og derfor fremmer den grundige landingsside dit salg.

Er din call-to-action at få interesserede til at kontakte dig, skal det være tydeligt, præcis hvad de skal gøre. Samtidig skal du skrive hele landingssiden, så den motiverer læseren til at tage kontakt. Der kan være mange små grunde, der minimerer motivationen til at ringe.

Uanset hvor godt du skriver din landingsside, kan det være, at læseren ikke kan tage stilling til købet, første gang han besøger din hjemmeside. Derfor er du afhængig af at holde kontakten med ham. Det kan du gøre med et nyhedsbrev eller en autoresponder. Nogle gange kan det også være nok med et godt onlinebibliotek med blogindlæg, hvor læseren kan blive klogere på det emne, du arbejder indenfor og vurdere, hvor kompetent du er. Ulempen ved blogindlæggene er, at du her ikke har mulighed for at holde kontakten, som du kan med nyhedsbrevet. Derfor er du afhængig af, at læseren selv husker dit navn og vender tilbage til din hjemmeside.

Har du varer til salg i kategorien ”let for kunden at købe”, skal din webshop være yderst veloptimeret. For når kunderne handler online, opdager du det ikke, hvis de går i stå undervejs. Og hvis du først har lavet dit SEO-arbejde så godt, at de selv bevæger sig hele vejen fra Google og helt ind i shoppen, er det så ærgerligt, hvis de bliver forstyrret af en dårlig pop up eller oplever tekniske problemer.

Sådan sælger du unikke ydelser via Google

Sælger du unikke koncepter, kurser og forløb, skal du dele salgsprocessen op i mindst to dele – når du vil sælge via Google.

Lad os tage et eksempel fra min egen verden. Mine primære ydelser er turbodage, hvor kunden og jeg arbejder på mit kontor, samt klippekort med rådgivning og skrivearbejde.

Det er der ikke nogen, der googler. Derfor trækker jeg trafikken ind på hjemmesiden med de flere hundrede søgeord, som målgruppen googler. Nogle af søgeordene indikerer, at læseren søger en rådgiver eller en tekstforfatter. Her er det forholdsvis let at sælge klippekort.  For mange forventer, at jeg fakturerer efter tidsforbrug, og klippekort er en variant af det. Så jeg sælger mange klippekort til kunder, der har googlet min ekspertise.

Turbodagen er derimod sværere at sælge til kunder, der lander via Google. For her er tale om en samarbejdsform, kunderne ikke forventer og sikkert slet ikke har tænkt kunne være en løsning. Her er der flere veje til et salg:

Kunden googler en ydelse eller et emne og lander på en af mine sider. Her er der flere muligheder

  • Han er ikke klar til at ringe, men tilmelder sig mit nyhedsbrev. Her skriver jeg fra tid til anden om turbodage, hvor han måske bliver motiveret til at købe. Eller også lander han igen og igen på min hjemmeside, hvor han opdager turbodagen

  • Mens han er på min hjemmeside, tjekker han menustrukturen, hvor han opdager turbodagen og klikker på den

  • Han ringer for at høre om mulighederne. Og matcher turbodagen hans behov, fortæller jeg om muligheden

  • Han køber en af mine andre ydelser, og undervejs i forløbet bliver vi enige om at tage en turbodag

 

Herudover kommer selvfølgelig alle de muligheder for at sælge turbodage og klippekort, som ikke inkluderer Google.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER