Guiden til den effektive landingsside
Ordet ”landingsside” er et af de vigtige ord, når du arbejder seriøst med din onlinemarkedsføring. Du støder sikkert på mange andre ord om websider eller onlinetekster, så lad os lige indledningsvist gennemgå dem alle.
Hjemmeside: Betyder overordnet hele hjemmesiden. Dvs forsiden + alle de undersider, du har på din hjemmeside
Underside: En enkelt side på hjemmesiden. Eksempelvis hedder den side, du læser på lige nu, https://www.majbrittlund.dk/skriv-den-optimale-landingsside-der-konverterer-saadan-her/. Således udgør alle undersiderne tilsammen den samlede hjemmeside
Side: betyder det samme som en underside
Skjult side: Er også en underside. Betegnelsen bruges ofte om salgssider, der bevidst ikke vises i menustrukturen. Der kan være flere grunde til, at de ikke vises her. Eksempelvis at de handler om et nicheprodukt, som de færreste besøgende forventes at være interesserede i, eller at man har skrevet flere forskellige ydelsessider om det samme produkt, som man har opkaldt efter forskellige synonymer af hensyn til Google (Overvejer du at benytte denne metode, skal du lige have en rådgivningssession hos en SEO-konsulent først, for hver gang du bare overvejer at gøre noget af hensyn til Google i stedet for mennesker, skal du være helt sikker på fremgangsmåden)
Salgsside: Side, hvis primære funktion er at sælge (uanset om salget hedder: Køb i shoppen/Ring og hør mere/Book et møde eller lignende)
Blogindlæg: Side, hvis primære funktion ikke er at sælge. Formålet er ofte at vise personen bag – eventuelt gennem holdningsbaserede eller personlige blogindlæg, at dele viden som en del af virksomhedens content markedsføring eller at tiltrække trafik fra Google ved at sørge for, at blogindlæggene både er søgemaskineoptimerede og værdifulde
Informationsside: Kan enten være blogindlæg eller baggrundssider, der skal oplyse frem for at sælge
Landingsside: Alle de ovenstående sidetyper kan i teorien også fungere som landingssider. Det kommer lidt an på, hvordan de tænkes ind i den samlede markedsføringsplan. En landingsside er en side, som læserne lander på, uanset om de kommer fra facebook, Google, et nyhedsbrev eller andre markedsføringsplatforme. Det særlige ved landingssiden er, at den skal kunne fungere alene. Den skal kunne få læseren til at foretage en handling, uden at læseren skal læse på andre sider også. Skal landingssiden sælge, skal læseren derfor kunne klikke sig direkte hen i en webshop eller booke et salgsmøde fra siden
Det her skal du tænke ind i din landingsside
Det særlige ved landingssiden sammenlignet med så mange andre af sidetyperne er, at læserne forventes at lande direkte på landingssiden uden nødvendigvis at kende firmaet bag og uden at have læst teksten på forsiden først. Det stiller forskellige krav til siden, både i forhold til hvad det er realistisk, at vi kan få læseren til at gøre, og hvad han har brug for at vide. Så lad os se på de forskellige typer landingssider:
Landingssider, folk læserne lander på efter at have set en annonce:
En af de store fordele ved betalte annoncer er, at du kan påvirke mennesker, du ikke tidligere har været i kontakt med. På den måde kan du udvide kendskabsgraden til dit firma og dig radikalt. Men det er vigtigt, at du husker på, at stort set uanset hvor du placerer din annonce, så skal du kommunikere til en målgruppe, der hverken har positive eller negative tanker om dig i forvejen. De kender heller ikke din måde at arbejde på. Derfor skal landingssiden give dem al det indhold, de har brug for, så de kan tage stilling til det, du vil have dem til at gøre.
Selv hvis de skal tage stilling til noget, der ikke koster penge, skal de betale med deres engagement, og det kræver noget.
Man skulle tro, at mennesker, der én gang havde klikket på en landingsside om at deltage på et webinar, læse en e-bog eller lignede, var overbeviste om, at det ville de selvfølgelig gerne. Men de skal stadig overbevises.
Og det stiller især krav til din landingsside, hvis dine læsere også forventes at betale med penge, når de besøger din landingsside, efter de har klikket på en annonce.
Her skal du tænke ind, at landingssiden både skal sælge det produkt, du vil sælge + dig og dit firma. Det er ikke godt nok, at læseren kan læse mere på om-siden. For det kræver noget af ham at klikke derhen. Måske sidder han med en dårlig internetforbindelse, og når han klikker på ”Om dig” eller ”Om firmaet”, klikker han væk fra landingssiden. Og han skal blive på landingssiden, for det er her, du har struktureret indholdet efter, at han skal konvertere. Derfor skal den fortælle alt, hvad han forventes at have brug for.
Hvis alle de besøgende på din landingsside i en periode forventes kun at komme fra det samme sted, kan du overveje at justere landingssiden efter det. Hvis du sælger hurtiglæsning og har en generel side om hurtiglæsningskurser og i en periode annoncerer i nogle af DTUs onlinemarkedsføringskanaler, kan du overveje at justere din tekst til ingeniører. Du kan selvfølgelig også oprette en særlig side, der kun handler om hurtiglæsning for ingeniørstuderende.
Husk også, at det er vigtigt at sørge for, at annoncen og landingssiden hænger sammen. Både tekst og billeder og eventuel grafik skal være samme stil. Og allervigtigst: På landingssiden skal du holde det, du lover i annoncen. Så hvis du eksempelvis laver en onlineannonce, er det vigtigt, at du hele tiden sikrer, at den bliver ved med at passe sammen med landingssiden, hvis du ændrer i en af delene. En af de store fordele ved landingssiden er selvfølgelig, at du let kan redigere i den, så det i sig selv er ikke så problematisk. Du skal bare huske at gøre det.
Landingssider, besøgende lander på via nyhedsbrevet:
Er isoleret set den landingsside, der kræver mindst af dig. For besøgende, der kommer fra dit nyhedsbrev, må i forvejen forventes at være dine allermest loyale læsere. Dels har de givet dig tilladelse til at sende e-mailmarkedsføring til dem. Dels har de klikket på linket i dit nyhedsbrev. Så stort et engagement skal du ikke forvente fra nogen andre læsere – noget sted fra – overhovedet. Læserne kender dig. De har kendt dig længe. Derfor vil du have absolut nemmest ved at få netop den målgruppe til at konvertere, hvad enten de skal tilmelde sig en aktivitet, betale eller læse en e-bog.
Så meget desto mere er det ærgerligt, at det netop tit går galt her. For mange kommer til at arbejde lidt silo-agtigt med deres markedsføring. Forstået på den måde, at de tit enten tænker, at nu laver de hjemmeside, eller nu skriver de nyhedsbreve. Og derfor sker der tit det, at mange ikke giver deres landingssider nær nok opmærksomhed, når de arbejder med nyhedsbreve. Og det kræver ikke nødvendigvis ret lang tid at gøre det meget bedre her. Hvis du kører en hel salgskampagne på et produkt, så tjek lige salgs-landingssiden en ekstra gang. Er teksten helt opdateret? Er der noget du med fordel kan justere på?
Med SEO-landingssider ved du, hvilket emne læseren har søgt på:
En SEO-landingsside kan enten være en salgsside eller et blogindlæg. SEO-teksterne har én radikal fordel sammenlignet med alle andre tekster på din hjemmeside. Og det er, at hvis du har lavet dit SEO-arbejde grundigt, så kan du forudsige ret præcist, hvad din læser har googlet. Og derfor kender du ham og hans behov rigtig godt, allerede fra starten af teksten.
Du kan undersøge volumen på søgeord her.
Eksempelvis ved jeg, at du formentligt har googlet ”landingsside” eller noget beslægtet. Og ved at du bruger netop det ord i stedet for ”hjemmeside”, ved jeg, at du højst sandsynligt ikke er nybegynder i forhold til hjemmesider, for så havde du sikkert googlet efter noget andet.
Men jeg ved også, at mange googler efter noget uden nødvendigvis at være 100 % sikker på, hvad ordet betyder. Derfor giver det mening for mig at indlede med en gennemgang af forskellige typer landingssider på en hjemmeside.
Når vi skriver SEO-tekster ud fra strategien ét søgeord/søgefrase = én SEO-tekst, kan vi som regel også udlede af ordet, om læseren er på udkig efter en betalt løsning, eller om han er i sin indledende research. Eksempelvis er læsere tit tættere på kasseapparatet, hvis de søger vores konkrete titel, pris på x ydelse eller hvis de inkluderer geografi i deres søgning.
Gennem mine mange år som SEO-konsulent ved jeg, at folk tit stiller nogle meget præcise spørgsmål på Google. Derfor kan du tiltrække mange interesserede læsere ved at lægge en SEO-strategi, hvor du skriver et grundigt svar ud fra hvert af de spørgsmål om dit emne, du kan se, at læserne stiller på Google. På den måde får du et bibliotek med meget brugerorienterede landingssider, fordi du ved helt præcist, hvad læseren gerne vil vide noget om. Et bibliotek, du løbende kan udvide, hver gang du har nogle timer til overs.
Hvad skal en landingsside indeholde?
Fælles for alle landingssider, der skal sælge:
Er det tydeligt for læseren, hvilken ydelse eller hvilket produkt han skal tage stilling til?
Kan han se
- hvad ydelsen koster?
- hvad han skal gøre for at købe?
- hvorfor du eller din virksomhed er kvalificeret som leverandør?
Og alt efter hvad du sælger, kan det også være relevant at svare på
- hvad produktet mere præcist består af (ingredienser, farve, størrelse, antal konsulenttimer, kursusdage eller lignende)
- hvem målgruppen for produktet er
- hvad det kræver at bruge produktet
Jo bedre dine landingssider er optimeret i forhold til din læsers behov, jo bedre konverteringsrate kan du forvente. Uanset om en konvertering måles i kroner, opkald, mailadresser, klik eller lignende. Læs eventuelt mere om generelle salgstekster her.
Konverteringer, der ikke måles i salg, ser vi på nu:
Fælles for alle landingssider, der ikke skal sælge et produkt:
Også her skal du tænke ind, at dine læsere ikke nødvendigvis kender dig, når de lander på eksempelvis et blogindlæg. Derfor kan det være en god ide at lave en ekspertpositionering af dig i en sidebar til højre. På den måde bliver nye læsere bekræftet i, at det er deres tid værd at læse videre. Og læsere, der kender dig i forvejen, bliver mindet om, hvorfor de følger dig.
Husk, at selv om du ikke vil sælge et produkt på siden, så vil du det alligevel. For du har skrevet din side for at opnå noget.
Hvis du primært har skrevet teksten for at trække trafik ind fra Google, ønsker du sikkert mere end det. For ellers forsvinder de besøgende bare igen, og hvad fik du så ud af det?
Hvis du ikke vil sælge, er en anden meget attraktiv call-to-action at få din læser til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. For er han først tilmeldt her, har du meget lettere ved at sælge til ham på et senere tidspunkt. Derfor: Sørg for at det er tydeligt for ham, hvordan han tilmelder sig dit nyhedsbrev + hvad han får ud af det både på længere sigt og nu og her (altså hvilken form for freebie tilbyder du ham her lige om lidt, hvis han tilmelder sig).
Du kan også tænke ind, at du vil have dine læsere til at blive længst muligt på din hjemmeside og klikke videre til andre sider. Det giver dig en række fordele: Jo længere tid din læser er på din hjemmeside, jo lettere kan du få ham til at gøre noget, hvad enten dette er at ringe til dig/tilmelde sig nyhedsbrevet eller andet.
Selv hvis læseren har googlet en variant af ”hvad er…?”, som på ingen måde indikerer, at han er i gang med at købe noget, kan du helt diskret linke til nogle af dine salgssider. Dels kan det være, at han får lyst til at handle hos dig, fordi du har skrevet et godt og troværdigt blogindlæg. Dels gavner det din interne linkbuilding, når du linker. Og du foretrækker sikkert selv, sende ”linkjuicen” til dine salgssider end til dine øvrige blogindlæg.
Undgå disse typiske fejl på siderne
Mange virksomheder begår den fejl i deres digitale markedsføringsstrategi, at de tror, at når noget står på hjemmesiden, så kan de forvente, at læserne ved det. Også selv om det måske kun står eet sted. Nogle tror sågar, at oplysninger om aflysninger eller anden form for jura gælder, bare de står på hjemmesiden. Det gør de selvfølgelig ikke.
Jo mere omfattende din hjemmeside er, jo mindre vil du kunne forvente, at dine læsere ved, hvad der står. Selv har jeg et site med over 400 undersider og blogindlæg, så selv med de mest ambitiøse læsere er det jo helt urealistisk, at nogen skulle have læst det hele.
Især på dine salgs-landingssider er det helt essentielt at læserne både kan læse, at du gerne vil i kontakt med dem, og hvordan de kontakter dig.
Nogle går ud fra, at læseren selv kan regne ud, at han gerne må ringe, når de har skrevet deres telefonnummer én gang på hjemmesiden. Det kan læseren formentligt også. Men du har på ingen måde inviteret til det, og måske er læseren lidt usikker på, om tilbuddet gælder alle eller eventuelt kun dem, der er i gang med at købe netop nu – og ikke dem, der bare overvejer.
Mange virksomheder er i praksis meget lidt interesseret i at blive ”forstyrret hele tiden at nogle (potentielle kunder), der vil spørge om alt muligt,” som de selv kalder det. Så jo mere du inviterer til, at læserne selvfølgelig gerne må ringe – også selv om de ikke skal købe noget – jo større sandsynlighed har du, for at de ringer.
Og samtidig: Jo tydeligere du viser dit telefonnummer, jo mere sandsynligt er det også, at du mener, at folk gerne må ringe.
Jeg ved, at nogle tænker helt bevidst ind i deres kommunikationsstrategi, at det skal være lidt svært at finde telefonnummeret… Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg undrer mig over denne strategi. Jeg ved, hvad det kræver bare at få nogen til at overveje at ringe. Og når de først er begyndt at overveje at ringe, ja, så skal vi i min optik da gøre alt, hvad vi kan, for at give dem det sidste skub.
Det kan godt være, at de her og nu ikke selv tænker, at de kommer til at købe. Men hvis det, vi sælger, er af en vis økonomisk værdi, så er det da for ærgerligt at miste mulige opkald = salg, fordi vi ikke har gjort alt, hvad vi kunne for at få læseren til at ringe. Du skal selvfølgelig selv afgøre, om du har så stor en fortjeneste på dine ydelser, at det kan svare sig med mange opkald. Men det at tage en telefon kræver som regel meget mindre end de øvrige indsatser, du laver i din markedsføring.
På din landingsside kan du både give dine læsere muligheden for at udfylde en kontaktformular eller at sende dig en mail. Nogle virksomheder tilbyder kun den ene mulighed. Og der kan være mange grunde til, at læserne eksempelvis hellere vil sende en mail. Så tilbyd også det.
Og helt elementært: Kan læseren finde navnet på vedkommende han (måske) kommer til at kommunikere med? I større firmaer kan der være mange gode grunde til, at en mail ryger ind til en afdeling, hvor én person tager sig af den. Men i mindre firmaer skaber det en unødig distance, at man ikke kan se, hvem man skriver med. Derfor er spørgsmålet om navn eller ej også relevant ift nogle af dine landingssider.