Guide til effektive salgstekster

Uanset om din salgstekst skal sendes ud som salgsbrev, nyhedsbrev eller bruges på din hjemmeside, kan disse 9 guidelines hjælpe dig med at komme bedre i mål. Så du rammer din læser og sælger mere:

1. Hvilken type salgstekst skriver du?

Selv om salgsteksterne bygger på de samme teknikker, er det vigtigt, at du gør op med dig selv, hvilken type tekst du skriver lige nu. For typen af salgstekst fortæller, hvilken situation kunden er i, når han læser din tekst, og hvor godt han kender dig. For eksempel kender læserne på dit nyhedsbrev dig meget bedre end læsere, der lige har fundet dit navn på Google.

2. Hvis din tekst er en del af en salgskampagne, hvor i kampagnen kommer den så ind?

Hvis du vil sælge gennem dit nyhedsbrev, skal du typisk bygge en længere kampagne op. Din kampagne kan udover nyhedsbreve også bestå af sociale medier, fysiske arrangementer, trykt markedsføringsmateriale og andet.

3. Hav helt styr på målgruppen

Hvis du ikke ved, hvem du skriver til, kan du ikke skrive, så du sælger.

Spørg dig selv:

Hvem er min drømmekunde?
Hvad drømmer vedkommende om?
Hvad frygter vedkommende allermest?
Hvor i sin hverdag får ved kommende allermest glæde af det, jeg kan hjælpe med?

Jo mere du ved om din kunde, jo bedre kan du ramme vedkommende, så han eller hun får lyst til at købe noget af dig. I dag. Vær især opmærksom på kundens største frygt og største drøm, når du skriver.

4. Match kundens sprog

Jo mere kunden skal koncentrere sig for at forstå, hvad du mener, jo mindre vil han føle sig tiltrukket af din tekst.  I stedet kan han blive usikker på, om I overhovedet vil kunne forstå hinanden. Prøv derfor i stedet for at skrive i det sprog, kunden selv bruger. Så føler han, at du kender ham og hans verden bedre og får lettere ved at købe. Du skal også være meget bevidst om kun at bruge fagord, som du er sikker på, at din kunde kender.

5. Sælg med tilfredse kunder

Få dine tilfredse kunder til at fortælle, at de er tilfredse og hvorfor.

Stil dem gerne de her spørgsmål:

Hvad var din situation før?
Hvorfor søgte du hjælp?
Hvad forventede du at få ud af hjælpen?
Hvorfor var det lige mig, du valgte?
Hvordan var forløbet?
Hvad er din situation nu?
Hvad tænker du om forløbet bagefter?

På den måde tvinger du dem til at fortælle noget konkret, og du undgår, at de kommer med en række tillægsord, der ikke fortæller ret meget konkret om udbyttet.

6. Hvad vil du sælge i din tekst?

En salgstekst = en ydelse. Som udgangspunkt.

Ellers bliver læseren forvirret og ved ikke, hvad han skal købe.

Når du kun præsenterer en ydelse ad gangen, kan du også bedre bygge hele din tekst op omkring den specifikke ydelse.

Når du har fanget læserens opmærksomhed, og både har beskrevet de problemer, han står i nu og den situation, du han hjælpe ham hen til, skal du fortælle, hvordan du vil gøre det = din ydelse.

Fortæl kun det om din ydelse, der er relevant for kunden. Som regel er kunden ikke særlig interesseret i at høre om din “værktøjskasse”, men mere interesseret i det problem, du kan løse for ham.

7. Hvad koster din ydelse?

For at få lyst til at købe noget, kræver det, at kunden ved, hvad købet vil kræve af ham. Herunder hvad det koster. Derfor skal du altid fortælle dine læsere, hvad det vil koste at købe hjælpen hos dig. Samtidig kan du tiltrække kunder, der ellers ikke ville have kontaktet dig, fordi de troede, at du var meget dyrere.

Hvis din pris varierer efter kundens behov, så kom med konkrete og typiske eksempler på en opgave. Eller estimater. Eller udvikl en pakkeløsning og skriv, at du selvfølgelig kan ændre på pakken, hvis kunden har behov for noget andet.

8. Hvad skal kunden gøre for at købe din ydelse?

Før din kunde hele vejen hen til kasseapparatet. Eller fortæl vedkommende, hvordan han kan tage kontakt til dig. Skal han ringe/maile/udfylde en formular? Fortæl ham det, så han aldrig når at stoppe op og komme i tvivl. For så kommer han måske i tvivl om hele købet.

9. Hvad er kundens forbehold mod at købe ydelsen?

Når du har skrevet hele din salgstekst igennem, så få en fra målgruppen til at læse den igennem med det ene formål: At fortælle dig, hvorfor vedkommende ikke vil købe noget alligevel. Det er altid de små detaljer, der gør, at kunderne alligevel falder fra. Derfor skal du have tænkt detaljerne ind i teksten. Måske kan du ændre selve ydelsen, så forbeholdet falder væk.

Hvis du ikke kan fjerne selve forbeholdet, kan du skrive ind i salgsteksten, hvordan du vil løse en given situation, så læseren selv kan se, at det nok ikke bliver så stort et problem alligevel.

Mere inspiration til salgstekster?

Vil du gerne have mere inspiration til at skrive bedre salgstekster? Så har jeg samlet al min viden i selvstudiet Skriv salgstekster, der får dit kasseapparat til at klinge.

Få flere værktøjer til bedre salgstekter
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER