Nogle gange siger folk, at jeg er en dyr dame. Det må de gerne sige, for jeg tror på, at kvalitet koster. Og at det sælger. Det er min kuglepenshistorie et levende bevis på. I øvrigt dyr i forhold til hvad? Jeg har ikke de laveste timepriser i branchen – langt fra, men når jeg sammenligner den endelige regning med mine resultater, så synes jeg egentligt ikke, at jeg er dyr.

Som de fleste nok har bemærket, er jeg hoppet med på go-giver-metoden, hvilket vil sige, at jeg uden beregning øser ud af min viden blandt andet om PR. Og gratis er let at sælge. Det giver folk mulighed for at lære mig at kende og se, hvad jeg står for, inden de eventuelt beslutter sig for, at jeg skal hjælpe dem med deres kommunikation. Og lige så fedt det er at vide, at nogle kunder vil have min hjælp, fordi de kan lide min energi, lige så fint er det, at nogen finder en anden til at hjælpe dem, fordi jeg bare er for meget. Og indrømmet: Jeg går sjældent i et med væggen.

For de fede kundeforløb er nu engang dem, hvor kemien passer.

Og inden folk beslutter sig for, om de vil betale det, jeg koster, synes jeg det er meget rimeligt, at de får en lille smagsprøve. Jeg ved, at det i nogle brancher er kutyme at starte et samarbejde med en “gratis testopgave”, hvilket betyder, kunden kun er forpligtet til at betale, hvis han kan lide resultatet. Har han ikke lyst til at bruge den færdige tekst, har konsulenten bare arbejdet gratis. Den model bruger vi ikke hos mig, for den er simpelthen for dyr i tid. Men ved at jeg for eksempel holder mine gratis PR-kurser, kan jeg samle mange på en gang, og så giver det god mening både for kursisterne og mig.

Hvis nogen gerne vil booke mig til at holde et kursus for dem, men ikke har mulighed for at deltage på et af gratiskurserne for at se giraffen, kan de se undertegnede in action på de kursusvideoer, der nu ligger gratis på min hjemmeside. Og det er lettere at købe en “vare”, man faktisk har set.

Herudover har jeg lagt en masse gratis råd om at komme i pressen på min hjemmeside, hvilket også giver folk en mulighed for at vurdere, om de tror, jeg har styr på det der med pressen. Det behøver ikke kun at være fordi de selv skal have hjælp til PR. Det kunne også være, de fik lyst til at fortælle i deres netværk, at de skulle tage og kigge forbi majbrittlund.dk

Og endeligt har jeg lige lagt et uddrag af min kommende bog “God kommunikation i foreningen” ud på hjemmesiden. Kunne man forestille sig, at det ville betyde, at færre køber bogen af den grund? Hvis folk vitterligt gider at læse en side for at vente en måned for at få en side mere, synes jeg næsten, de skal have lov til det. De ville sikkert ikke have købt bogen alligevel. Jeg håber og tror på, at langt flere kommer til at glæde sig så meget, til at jeg frigiver næste uddrag, at de ender med at købe den bog. Og hvis de egentligt ikke har brug for bogen selv, men bare vil se, hvad jeg laver, er der altså større chance for at de nævner min bog for dem i deres netværk, der er aktive i de frivillige foreninger, hvis de har “smagt” på den.

Lyder dette som kalkuleret markedsføring? Ja. Hvis jeg også skal være selvstændig og hjælpe mine kunder, når de har brug for mig om et halvt år, er jeg nødt til at hive pengene ind. Det siger jo sig selv. Men jeg tænker, at dette er en win-win. Jeg synes det er meget sjovere at give end at ringe rundt og sælge. Og så giver det mig en rigtig god følelse at vide, at dem, der kommer ind i min forretning, ved, hvad jeg står for.

De må gerne sige, at jeg er dyr og nogen gange gratis. Men der er ingen, der skal sige, at jeg er billig. For kvalitet koster.

Andre har også læst:

4 Kommentarer

  1. Du er indbegrebet af ærlighed, Majbritt. Og det giver i den grad mening, at dine kunder skal vide, hvilken vare de køber. I din branche er det bare ikke så almindeligt (endnu), og derfor virker din metode bare endnu bedre.
    Godt gået!

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER