Når folk hører, at jeg har 4200 læsere på mit nyhedsbrev, bliver de tit lidt misundelige.
Når de hører, at jeg ringer kanvassalg som en af mine salgsmetoder, ser de ud som om, de har medlidenhed med mig.

Sandheden er, at nyhedsbrevet og kanvassalg er to sider af samme sag. Kanvassalg er en af mange grunde til, at jeg har så mange læsere på mit nyhedsbrev, og nyhedsbrevet er en af grundene til, at jeg sælger så meget, når jeg ringer kanvas.

Men hvordan hænger nyhedsbrevet og kanvassalg sammen?

Når jeg ringer kanvas, er de sørgelige kendsgerninger jo, at flertallet af dem, jeg ringer til, ikke har brug for mig.
Hvis jeg på nogen måde kan få det flettet ind i samtalen, plejer jeg at spørge, om vedkommende ikke vil have mit gratis nyhedsbrev med gode råd om PR og kommunikation. Det er især populært, hvis kunden brugte sin økonomi som argument for ikke at handle med mig.
Og de fleste vil gerne have nyhedsbrevet.
Om ikke andet så formentligt fordi det er en meget høflig måde at få mig ud af røret på. Og som mange af dem også siger: ”Jeg kan vel let melde mig af igen?” Og selvfølgelig kan de det. (Men jeg kan godt afsløre, at det er de færreste, der gør det).
Så dem ind på nyhedsbrevet – mig ud af røret.
Alligevel har jeg fået noget ud af mit opkald. For jeg har stadig mulighed for at lave passivt salgsarbejde til dem, hver eneste gang jeg sender mit nyhedsbrev ud.
Nogle gange taler jeg med potentielle kunder, der selv er kommunikationsuddannede og derfor  ikke har brug for mine gode råd. Så lokker jeg i stedet med, at de kan lære mig og kende og se, hvordan jeg arbejder gennem nyhedsbrevet. Og hvis de overvejer at hyre mig ind til en opgave på et senere tidspunkt, vil de jo gerne ”teste varen lidt af” gratis.

Nyhedsbrevet arbejder indtil næste opkald

Når et kundeemne viser sin interesse og beder mig ringe tilbage på et senere tidspunkt, er det også vigtigt at få dem ind på nyhedsbrevet. For så ligger det og minder kunden om mig og viser, at jeg er god til det, jeg laver, helt frem til den dag, hvor jeg igen ringer kunden op som aftalt. Og tit skal jeg først ringe tilbage op til et halvt år efter, jeg har ringet første gang, så det bliver til nogle nyhedsbreve.
Forbløffende tit oplever jeg, at de selv nævner mit nyhedsbrev uopfordret, når jeg ringer tilbage.

Jeg har også flere gange oplevet, at kunderne selv har taget kontakt til mig, før det tidspunkt, hvor de har bedt mig om at ringe tilbage. Og tit tager de kontakt ved netop at besvare mit nyhedsbrev.

Jeg lukker de fleste af mine aftaler i telefonen. Også tit aftaler i 20.000 kroners klassen. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg blandt andet kan gøre det, fordi mit nyhedsbrev og min hjemmeside har gjort kunden tryg ved, at jeg er dygtig og troværdig.

Selv de dage, hvor jeg ikke sælger noget, er det da vildt motiverende at vide, at jeg har fået måske 30-40 læsere mere ind på mit nyhedsbrev. Så det har ikke været spildt.
Derfor er kanvassalg en af grundene til, at jeg har så mange læsere på mit nyhedsbrev.

Du kan læse mere om kanvassalg her:

Hvad synes jeg så selv om kanvassalg?

Her og nu er kanvassalg mest effektivt

 

Andre har også læst:

2 Kommentarer

  1. Hej majbritt…

    Det er helt rigtig set. Det lange seje træk giver ofte på den lange bane. Vi diskutere ofte om man skal lave markedsføring til salg siden, nyhedsbrevet eller en af vores følgegrupper på de sociale medier.

    Mange vælger dog den hurtige vej og guider folk på salgssiden i håb om af folk køber, men giver det omsætning på den lange bane….? Jeg tror det ikke….

  2. Tror det kommer an på hvad man sælger.
    Hvis det er realistisk at kunder kan impulskøbe ens vare, kan vi jo ligeså godt linke dem hen på salgssiden.
    Men nu sælger jeg jo en del hjemmesidetekster, og dem impulskøber folk jo ikke bare.

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER