Spot fejl og sælg mere via hjemmesiden fremover

error-101408_1280Du kender sikkert til dårlige oplevelser på andres hjemmesider. Hjemmesider, hvor det er svært at finde rundt, eller hvor der ligefrem er fejl.

Vil du sikre dig, at besøgende på din egen hjemmeside ikke får samme oplevelse, så læs med her. For i det her blogindlæg gennemgår jeg de 10 fejl, jeg oftest finder, når jeg gennemgår hjemmesider med mine kunder. Du får også mine råd til, hvad du skal gøre, hvis du også er kommet til at begå en eller flere klassikere.

Fejl på selve hjemmesiden

  1. Du har ikke gjort dig klart, hvornår du vil sælge i en konkret tekst, og hvornår du vil oplyse.

    Vær bevidst om, hvornår du skriver salgstekster eller oplysende blogindlæg. Det er to vidt forskellige tekster.
  2. Du skriver om dig selv, firmaets historie og dine eller jeres kompetencer.

    Skriv om kunden. Du kan nemt vende teksten rundt, så du skriver ”du” i stedet for ”jeg”. Husk, at læseren vil læse om sig selv.
  3. Du har for mange sider. Det gør det sværere for både besøgende og dig selv at overskue sitet. Samtidig kræver skriveopgaven meget mere af dig end nødvendigt, og flere af siderne bærer præg af, at du ikke har haft tid til at gøre det ordentligt.

    Less is more. Eller som Maersk sagde: ”Hvad der er værd at gøre, er værd at gøre ordentligt”. Begynd derfor med de allervigtigste sider, og skriv flere, når du har tiden til det. Eller hyr nogle til at skrive for dig.
  4. Du har alt for mange menupunkter.

    Hold dig helst på maks. 7 punkter i menubaren. Hav gerne undermenuer til disse menupunkter. Sørg også for højest at have 7 underpunkter per punkt.
  5. Du mangler call-to-actions, altså opfordringer til, hvad læseren nu skal gøre.

    Slut alle tekster af med Ring på 27 12 11 14, Send en mail, Stil et spørgsmål, Download e-bog, Køb her eller lignende. Forvent ikke, at læseren selv regner ud, hvad han skal gøre. Så længe du fastholder læseren på din hjemmeside, har I kontakt, og du sender samtidig et signal til Google om, at din hjemmeside er et besøg værd.
  6. Du har ikke haft fagfolk på. Det bærer både opsætning, teknik og billeder præg af.

    Begynd med en simpel hjemmeside med få funktioner og sider i et CMS-system, hvor du altid kan udvide senere.

Fejl, der specifikt handler om SEO

  1. Du skriver SEO-tekster ud fra ord, som du tror, mange søger på. Jep. Jeg ser desværre tit SEO-tekster med søgeord, som der maksimalt er 10, der søger på om måneden.

    Jeg bruger selv Googles eget Søgeordsplanlægningsværktøj. Her kan du helt gratis se, om der er under 100, mellem 100 og 1000 eller over 1000 søgninger om måneden per ord. Har du en aktiv Google Ads konto, kan du se tallene meget mere præcist.
  2. Du mangler en SEO-strategi. Derfor kan det være, at du bruger et attraktivt søgeord på en kampagnevare eller et blogindlæg i stedet for at sende de mange besøgende til en salgsside med varer, de har brug for hele tiden.

    Når du begynder på dit SEO-arbejde, så indled med at vælge op til 20 søgeord, som du vurderer, vil være attraktive for dig at blive fundet på. Læg nu en strategi for, specifikt hvilken ydelse, kunderne skal præsenteres for, når de eksempelvis søger ”SEO-tekster”, ”lean”, eller ”forretningsudvikling”. Og noter, hvilke ord, der egner sig bedst til blogindlæg frem for salgssider.
  3. Du går mere op i Google end i dine læsere. Derfor har du flere tekster uden læservenligt indhold.

    Tænk på mennesker, når du skriver. Svar på de spørgsmål, som du ved, at mange af dine kunder stiller.  Gør dig umage. Google (og mennesker) lønner kvalitet.
  4. Du har flere tekniske fejl på din hjemmeside. Det kan betyde, at din hjemmeside loader langsomt, ikke kan ses på en mobiltelefon, eller at teksten i formularer m.m. står på engelsk. Måske har du også fejl i koderne, hvilket kan betyde, at Google slet ikke ser din hjemmeside.

    Få fagfolk til at lave din hjemmeside. Alternativt: Få fagfolk til at gennemgå din hjemmeside for at se, om der er noget, du skal have strammet op på.

Kan du genkende dig selv her? (Hvis ikke, så stort tillykke, for så har du allerede en god hjemmeside, der sikkert giver dig en masse gode kunder).

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

3 Kommentarer

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk