Spar penge og bliv husket længe med guerilla marketing
Guerilla marketing er den oplagte markedsføringsmetode til dig, der får mange utraditionelle ideer og vil have mest markedsføring for få penge. Metoden er defineret af amerikanske Jay Conrad Levinson. Han pointerer, at metoden handler om tid, energi, fantasi og information i stedet for penge. Du kan evt. læse mere i hans bog Guerrilla Marketing.
Med guerilla marketing tiltrækker du kundernes opmærksomhed ved at gøre noget, de ikke har set før. Et af de nyere tiltag er er flashmobs. Her indgår en gruppe mennesker som en naturlig del af bybilledet, hvorefter de pludselig begynder at danse eller lignende på samme tid.
Det kunne også være en konkurrence, hvor deltagerne gør noget, der tiltrækker opmærksomhed. Eksempelvis at køre om kap på kontorstole ned af en bakke.
Danmarks rejsekonge nummer 1 Simon Spies var mester i den disciplin.
2 ekstra biografbilletter (en til hat og en til stok) + utraditionel opførsel generelt gav ham uanet opmærksomhed i såvel medier som blandt befolkningen. Mottoet var: ”Dårlig omtale er bedre end ingen omtale.”
Af rigtig mange grunde ville Simon Spies formentligt ikke have opnået det samme i dag. Men dengang virkede det.
Du kan ofte bruge guerilla marketing som supplement til din øvrige markedsføring. Det gjorde jeg selv for år tilbage med ”Majbritt Lund-kuglepennen”. Kort fortalt havde jeg investeret i ordinære reklamekuglepenne med mit firmanavn, og hurtigt opstod et hype om kuglepennen, der dannede baggrund for facebooksiden Os, der har en Majbritt Lund-kuglepen. Her delte medlemmerne regelmæssigt billeder af kuglepennen, når de havde haft den med på interessante eller utraditionelle steder, og jeg blev fra tid til anden omtalt som hende med kuglepennen.
Kuglepennene havde jeg købt alligevel, så grundet facebooksiden fik kuglepennene sit helt eget liv gratis. Netop viral markedsføring og en aktiv målgruppe, der er med til at sprede budskabet, er ofte en del af guerilla marketing.
Udover at få en god ide skal du også sikre, at din guerilla marketing understøtter dit produkt. Simon Spies solgte oplevelser, og jeg er kreativ tekstforfatter. Derfor understøttede vores aktiviteter vores ydelser.
For at få det fulde udbytte af din guerilla marketing, skal din basismarkedsføring selvfølgelig være i orden. For hvad kan du med rimelighed forvente, at kunder og potentielle kunder gør, efter de er stødt på dit navn?
Du kan forvente, at de får lyst til at klikke på noget for at læse mere, eller at de googler dit navn. Og når de lander på din hjemmeside, fortsætter deres kunderejse, også kaldet customer journey, der. Måske er de klar til at købe med det samme, men højst sandsynligt skal de påvirkes flere gange, før de køber. Og derfor kan guerilla markering ikke stå alene.
Guerilla marketing skal matche din målgruppe
Et er, at du kan få potentielle kunders opmærksomhed ved at gøre noget utraditionelt. Et andet er, hvilke kunder du tiltrækker. Derfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe.
Selv arbejder jeg ud fra de 4 kundetyper, som hver foretrækker sit eget markedsføringsspor. Derfor har vi 4 faste modeller, der gør, at vi kan ramme hver af de 4 meget præcist – på hver sin måde. Modeller, hvor blandt andet tekst, grafik og billeder matcher den enkeltes identitetsfølelse.
En kundetype foretrækker traditionel markedsføring for enhver pris. Denne kundetype bliver tryg og får lyst til at købe, når markedsføringen er traditionel og indeholder det forventede. Det vildeste, du kan gøre her, er at tænke humor ind i din markedsføring, så kunden trækker på smilebåndet og tænker ”tøhø”.
En anden kundetype kan derimod ikke få overraskelser nok. Så ikke alene kan du ramme typen præcist og billigt, når du får den rette ide. Du kan også give vedkommende det kick, der får ham eller hende til at ligge i kø efter dit produkt. For denne målgruppe er ordet ”fantasi” netop et af de vigtige nøgleord.