Og hvor du kan finde en stor spand med guld?

rainbow-569864_1280I et moderne eventyr taler vi jo ikke om andre kongeriger, dværge, der kan spinde guld af halm, eller prinsesser, der bliver givet bort.

I et moderne eventyr taler vi om kommunikationsansvarlige og selvstændige, der leder og leder efter genvejen til en bedre markedsføring og flere kunder.

Og som undervejs møder onde trolde, der

  • hacker deres hjemmeside
  • lover nye hjemmesider, der aldrig bliver færdige
  • bilder dem noget forkert ind om Google. Eventuelt mod bedre vidende

 

Men undervejs møder vores helt (altså dig) heldigvis også en fe med en tryllestav, der kan vise den rette vej, så du kommer meget hurtigere i mål.

Lyder det ikke rart?

Og lige nu er jeg den fe. I første omgang kan jeg hjælpe dig med at vurdere, hvilke søgeord der er mest guld i at blive fundet på på Google. Eller i hvert fald hvilke søgeord, flest mennesker søger på.

Tryllestaven hedder Søgeordsplanlægning

og er et af Googles egne værktøjer.
Her kan du se, hvor mange der søger på et givet ord.

Blandt andet, at 1.300 søger på “gartner”, men også, at 3.600 søger på “anlægsgartner”.

H-v-e-r måned.

Er det ikke guld at vide?
Det er det for mig.
Det kan sagtens være, at du finder ud af, at radikalt flere kalder din ydelse noget andet, end du selv kalder den.
Og det er især her, min tryllestav har sin berettigelse. For så er det da bare med at skifte ordet ud.
Og begynde at bruge kundernes ord i stedet. Med det samme. Både af hensyn til Google, men også fordi vores kunder altid føler sig bedst imødekommet, når vi bruger netop deres ord. Og ikke vores egne. Og derfor sælger du mere, når du taler og skriver i kundens sprog.

Nogle gange snakker jeg med kunder og kursister, der gerne vil blive ved med at kalde sig selv eller deres ydelse noget, der ikke er mange søgninger på. Men det er da for ærgerligt at miste potentielle kunder, fordi vi gerne vil bruge nogle andre ord end dem, vi kan se sort på hvidt, at kunderne bruger.

Selv er jeg heller ikke synderlig vild med hverken ordet “freelancejournalist” eller “tekstforfatter”. Men mine kunder søger på det. Og de skal selvfølgelig ikke gå forgæves.

(Alene ordet “freelancejournalist” har indbragt langt over 100.000 kroner, så jeg beholder gerne titlen på min hjemmeside).

Tilbage til Søgeordsplanlægningsværktøjet.
Her kan vi også se, at hele 1.000 hver måned søger på “søgemaskineoptimering”, men kun 210 søger på “SEO-tekster”. For nu at tage ord fra min egen verden. Nu kunne man få den tanke, at så var der mest guld i “søgemaskineoptimering”. Fordi der er lige knap 5 gange flere, der søger på netop det i stedet for på “SEO-tekster”.

Nu kommer vi til guldæg nummer 2

Det kan godt være, at dem, der søger på en anlægsgartner, lige så godt kan søge efter en gartner og den anden vej rundt. Men SEO-tekster og søgemaskineoptimering er ikke det samme. Søgemaskineoptimering er meget bredere end SEO-tekster. Det dækker alt det, du kan gøre for at komme til at ligge bedre på søgemaskinerne.

Eksempelvis skrive SEO-tekster.
Eksempelvis en masse teknisk, som jeg ikke kan hjælpe med.
Og derfor er der – for mig – mere guld i de 210, der søger efter SEO-tekster. For de søger efter netop det, jeg kan hjælpe med. Derfor risikerer jeg ikke at bruge energi på at tiltrække nogen, der ikke nødvendigvis søger det, jeg kan.
Søger folk derimod “SEO-tekster”, ved jeg, at jeg kan hjælpe dem.

Selv hvis vi antog, at jeg kunne hjælpe med alle de andre opgaver, der ligger i søgemaskineoptimering, er det ikke sikkert, at det ord ville være det mest rentable for mig. For “søgemaskineoptimering” er en meget generel søgning. Og folk, der søger så generelt, er som regel i deres researchfase, mens folk, der søger på “SEO-tekster”, er tættere på et køb. De har lavet en del af forarbejdet for at komme frem til, at det lige er “SEO-tekster”, de søger.

Udover at køb = penge, så betyder potentielle kunder, der er i researchfasen, ikke alene længere vej til salg og penge

Det betyder også risiko for at skulle bruge tid på at forklare søgemaskineoptimering (eller hvad du nu sælger) fra grundbogen side 1. Og medmindre du har nogle onlineprodukter, blogindlæg eller andet, du kan henvise til, risikerer du at bruge kostbar tid på at forklare det hele fra begyndelsen. Med den risiko, at de ikke køber noget alligevel. Fordi folk i researchfasen sagtens kan researche sig frem til ikke at skulle have noget.

Overhovedet.

Og sådan er det sikkert også i din branche.
Og derfor er det fint for mig at ligge på en flot tredjeplads på “SEO-tekster” på Google og længere nede på “søgemaskineoptimering”.
Når du først har identificeret, hvilke ord der er mest guld i, kan du også overveje, om du skal navngive dine produkter efter netop de ord. Og ikke andre beslægtede ord.

Bonustip: Brug de relaterede søgeord

For år tilbage var vejen til Googles forgyldte side 1 at gentage det samme ord mange gange. I dag lyder anbefalingen, at skal skrive gode tekster, som folk har lyst til at læse, fordi de bliver klogere af det. Og du kan hjælpe dig selv til at skrive bedre SEO-tekster om et ord ved at supplere med de ”relaterede søgeord”.

Så hvis jeg skulle skrive en SEO-tekst på ordet fotograf, kunne jeg supplere med professionel fotograf, fotografpriser, portræt, freelance fotograf, fotograf søges, fotografering, fotografier og professionel fotografering.

Udover at det bliver nemmere at skrive en god tekst om et emne ved at bruge de relaterede søgeord, ligger de samtidig og ”bakker op om søgeordet” og sender et signal til Google om, at det er en rigtig god og informativ tekst ift det udvalgte søgeord. Smart, ikke?

Andre har også læst:

1 Kommentar

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER