Få svaret: Er det billigere at hyre en prof?

Er du flittig læser af min blog og mit nyhedsbrev, ved du sikkert, at undervisning og rådgivning ifm. at skrive diverse markedsføringstekster er en stor del af min forretning.

Og det kan give god mening at blive bedre til at skrive selv:

  1. Du beholder dine skriveopgaver in house og er uafhængig af en ekstern tekstforfatter

  2. Du slipper for at sætte tekstforfatteren ind i, hvordan din virksomhed fungerer

  3. Du tager kontrollen over dine tekster

  4. Du har overblikket over alle teksterne og kan lettere dele blogindlæg m.m. på de sociale medier eller som afslutning på en telefonsamtale

  5. Det er billigere – målt i reelle udgifter

  6. Jo flere gange du skriver den specifikke teksttype, jo bedre bliver du*

*Punkt 6 er det vigtigste

For omvendt:

Jo færre gange du skal bruge en specifik tekst, jo mindre rutine opnår du, og dermed er det ikke realistisk, at du bliver god nok. Derfor fraråder jeg, at du lærer at skrive dine tekster selv, hvis du ikke skal bruge teksttypen hyppigt.

Der er stor forskel på, om du eksempelvis skal skrive en SEO-tekst eller et nyhedsbrev. Så selv om du kan genbruge noget af den viden, du opnår ved den ene teksttype, kan du ikke overføre det 100 % til den anden.

Uanset disse mange fordele kræver det noget af dig at blive så god til at skrive – at du opnår fordelene. Og er det ikke tilfældet, risikerer du at spilde både tid og penge. Derfor det her blogindlæg, så dit eventuelle valg om at skrive selv sker på et oplyst grundlag.

Mange af pointerne kan du sikkert overføre til en række andre opgaver, hvor du også er i tvivl om, hvorvidt du skal uddelegere eller løse opgaven selv. Eksempelvis: Diverse tekniske og grafiske opgaver.

Skriveopgaven bliver stor

Overvejer du at skrive selv – i stedet for at betale nogen for at skrive – kræver det mere af dig fra start til slut. Derfor kommer du formentlig til at udskyde opgaven længere tid, før du går i gang. Måske flere år.

Samtidig vil det tage dig meget længere tid at skrive, når du går i gang. Blandt andet fordi du først skal lære, hvordan du skriver – hvorefter du skal oparbejde rutinen for at blive god til det.

I al den tid du udskyder teksterne og efterfølgende arbejder med dem, markedsfører de dig ikke eller sælger noget som helst for dig. Hvis de kunne have givet dig et mersalg på 10-20.000 kroner per måned, går du glip af mange penge.

Hertil kommer, at du har brug for undervisning og løbende sparring for at sikre, at du skriver teksterne rigtigt. Formentlig får du brug for både at stille nogle spørgsmål, før du begynder at skrive og at få feedback på teksterne undervejs.

Så udover den tid, du kommer til at bruge på at skrive, får du også udgifter, fordi du skal til at lære at skrive den specifikke tekst.

Når jeg underviser og rådgiver mine kunder i eksempelvis at skrive en SEO-tekst, bruger vi den første tekst som en demo. Her er både kunden og jeg inde over teksten flere gange, så vi sikrer, at den bliver så god, at den vil opnå den ønskede effekt.

Og når kunderne sætter den fornødne tid af i deres kalender, så de kan arbejde koncentreret med teksten, er det en supereffektiv måde at gøre det på.

Men én tekst kan ikke stå alene. Uanset om det er en SEO-tekst, et blogindlæg, et nyhedsbrev eller en kundecase.

Så når du er blevet god til at skrive en tekst, skal du i gang med at skrive flere. Selv estimerer jeg mindst 2 timer til at skrive en SEO-tekst – alene til skrivedelen. Og jeg kan kun arbejde så effektivt, når jeg kan skrive flere beslægtede SEO-tekster på én gang. Så spørgsmålet er, hvor meget tid du skal sætte af til at skrive, efter du har lært, hvordan du gør. Og igen: Mens du er i gang med at skrive, er teksterne ikke ude og arbejde for dig.

Samtidig ser jeg jævnligt, at flere går i stå netop her, hvor de for alvor skal i gang med at skrive. Ofte fordi det kommer bag på dem, hvor lang tid det tager. Og her må jeg være helt ærlig: Jeg kunne godt give en mildere feedback, når jeg læser mine kunders tekster igennem. Men teksterne skal jo skabe resultater. Og konkurrencen er hård. Blandt andet fordi konkurrenterne tit har fået professionelle til at skrive for dem. Derfor er det ikke nok at konkludere, at en tekst er ”god nok”. Spørgsmålet er, om den forventes at skabe de ønskede resultater eller ej.

Og hvis du går i stå, netop som du har lært at skrive de valgte tekster, har du ret beset spildt al den tid og alle de penge, du har brugt indtil nu. Netop det, som det her blogindlæg skal forhindre.

De udfordringer, jeg nogle gange registrerer hos mine egne kunder, ser jeg også hos potentielle kunder.

Sidstnævnte har ikke hverken en at stille spørgsmål til eller få feedback fra undervejs. Derfor er der øget risiko for, at de skriver teksterne forkert uden at opdage det, eller at de aldrig bliver færdige.

Kan du slå konkurrenterne?

Måske arbejder netop du så målrettet, at du bliver færdig med de planlagte tekster og bliver god til det.

Tillykke. Det er en kæmpe delsejr.

Næste etape bliver, at dit arbejde skal ud og konkurrere med andre tekster, der er skrevet af professionelle.  Og det er i den konkurrence, du skal vurdere, om din indsats er umagen værd.

Måske er konkurrenternes tekster 10-20 % bedre end dine. Og sælger bedre end dine – eller tager de øverste pladser på Google.

For uanset hvor kvalificeret sparring du får undervejs, kan du ikke forvente at skrive lige så godt som en erfaren og professionel. Derfor er der risiko for, at du ikke løser opgaven helt optimalt, eller at du ikke vælger den 100% bedste formulering, fordi du mangler erfaring og overblik.

Selv hvis du hyrer den bedste sparringsperson, har vedkommende ikke det samme forkromede overblik over alle detaljer i dit projekt, som vedkommende ville have haft ved at skrive teksten for dig.

Når jeg selv skriver, er der mange detaljer, jeg først begynder at forholde mig til i skriveprocessen.

Spørg dig selv:

  • Hvor tit skal du skrive den specifikke form for tekst, som du overvejer at lære at skrive?  Eksempelvis hvor mange SEO-tekster eller landingssider regner du med at skrive?

  • Hvad vil det koste at få en tekstforfatter til at skrive dine tekster, sammenlignet med hvor mange penge og hvor meget tid du kommer til at bruge på undervisning og sparring?

  • Præcis hvornår vil du blokere din kalender, så du får afsat tid til at skrive selv?

 

Jo mindre tid du har, jo tungere bliver det at lære + efterfølgende skrive teksterne. Samtidig risikerer du, at du skal genopfriske skrivemetoden, hver gang du tager fat på opgaven. Dette er særlig problematisk, hvis du også går i stå, mens du er i gang med at lære, for her betaler du både for din egen og din sparringspartners tid, og du får aldrig overblikket.

Det taler for, at du skriver selv, hvis du

  • har et lille budget og ingen mulighed for at udvide dette*

  • har god tid over en længere periode, så du kan fokusere på teksterne og virkelig rykke på dem

  • ofte vil få brug for at skrive den specifikke type tekst bagefter

  • kan bruge kompetencerne i forbindelse med dine primære ydelser

  • er god til at skrive og glad for at gøre det

 

*Spørg alligevel dig selv, om du kan finde pengene. Eller hvor stor en kunde, du skal have på baggrund af dine tekster, for at det vil gavne dig og din forretning at uddelegere opgaven.

Overvej også, om du kan få en professionel til at skrive nogle få tekster, så de kan komme ud at arbejde, hvorefter du får flere penge ind, så du kan få skrevet resten af teksterne. Professionelt.

Overvej alternativt at få en tekstforfatter til at skrive dine vigtigste salgssider, så de dels kommer ud at arbejde hurtigt, og så du dels har nogle gode eksempler at tage udgangspunkt i, når du begynder at skrive.

Skal jeg skrive dine tekster, foregår det typisk sådan her:

1. Afklaring af målgruppe og opgave. Herunder søgeordsanalyse, hvis du skal have skrevet SEO-tekster

2. Jeg skriver dine tekster for dig og kontakter dig måske undervejs, hvis jeg har supplerende spørgsmål

3. Du får dine tekster leveret i et worddokument, så det er let at redigere i

4. Hvis du gerne vil have justeret i din tekst, kan vi gøre det sammen, eller du kan gøre det alene

Fra jeg får det endelige “go” fra dig, så jeg kan begynde at skrive, går der som regel maks. 2 uger, før du har dine tekster. Oftest kortere tid.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk