Hvad koster online markedsføring?

Spørgsmålene ”Hvad koster online markedsføring?” og ”Hvad koster markedsføring” får jeg tit, og de kan ikke stå alene.

Så før jeg svarer, skal vi forbi et par spørgsmål, der er mindst lige så vigtige, og som de færreste stiller:
Spørgsmålene om, hvornår investeringen er tjent hjem, og hvad den langsigtede fortjeneste vil være ved de forskellige løsninger.

Stiller du ikke de spørgsmål, risikerer du udelukkende at vælge din markedsføring på prisen. Og det kan blive alt for dyrt i forhold til hvilke resultater, du kunne have opnået.

Hvad koster onlinemarkedsføring?

Onlinemarketing kan være billigt. Nogle gange kan du få vist SOME-opslag for din målgruppe for få øre eller kroner per visning. Samtidig kan onlinereklamer som SOME-annoncer på facebook og LinkedIn eller Google ads let sættes i gang, så du ser resultater hurtigt.

Imidlertid bliver mange narret af prisen og de hurtige resultater.

Derfor forholder de sig ikke grundigt nok til, hvad de vil have ud af deres investering. 100 kroner om dagen bliver til 36.500 kroner om året. Og jeg kan skrive mange SEO-tekster til dig for de penge. Penge du kun skal betale én gang.

Slutmålet med onlinemarkedsføring og annoncer er aldrig kun promovering af virksomheden. Det er også, at målgruppen køber, anbefaler dig til nogen eller fortsætter deres kunderejse hen mod kasseapparatet. Så du skal spørge dig selv, hvilken handling du vil have din målgruppe til at foretage, hver gang du bruger tid eller penge på digital markedsføring.

Skal de

  • læse et blogindlæg, hvorefter de tilmelder sig nyhedsbrevet?
  • hente en freebie og tilmelde sig nyhedsbrevet med det samme?
  • booke et afklaringsmøde?
  • købe i din webshop?
  • dele dit link

 

Og spørg igen: Hvad vil du betale per person, der udfører handlingen?

Og igen: Er hele den efterfølgende kunderejse så toptunet, at du nemt kan lukke salget? Hvis ikke, kommer du sikkert til at betale dyrt for trafik, der alligevel ikke giver de ønskede resultater.

Derfor anbefaler jeg at investere i hjemmesiden, før du betaler for at få mere trafik til den. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal have en ny. Du kan sikkert komme langt ved at optimere den, du allerede har. Nogle gange kan få timers optimering gøre en stor forskel.

Uanset hvor dine kommende kunder kommer fra, skal de næsten altid forbi hjemmesiden. Derfor påvirker du alle dine kunder, når hjemmesiden er professionel. Også dem der kommer, uden at du betaler for annoncer. Og når hjemmesiden først virker, skal du ikke blive ved med at investere i den.

Høj ROI med email-markedsføring

Nyhedsbrevet fremhæves tit som billig og effektiv markedsføring og er også et af de steder, hvor du får mest for pengene. Særligt hvis du er god til at skrive selv.

Også her ser jeg tit et skævt fokus. Mange, særligt iværksættere, fokuserer på, hvad nyhedsbrevssystemet koster. Og mange af systemerne kan du få en gratis version af, så længe du kun har få læsere.

Det er ikke det interessante. For det kan være mange penge værd at vælge et system, du let kan arbejde i, og som dækker dit behov mange år fremover. Når du måske får brug for at segmentere læserne.

Det interessante er, hvor meget du kan tjene på dit nyhedsbrev, så du får mest ud af din dyre tid. Derfor er det godt givet ud at begynde med det rette system. Også selv om det koster nogle hundrede kroner om måneden.

Og når du har lært at skrive gode nyhedsbreve, der sælger, giver det til gengæld god mening at betale forholdsvis meget for annoncering, så du får flere læsere ind på nyhedsbrevet. Du kan også betale mig for at skrive. Det koster typisk 2-5.000 kroner per styk.

Selv har jeg gode erfaringer med linkedIn-annoncering for at få nye læsere til nyhedsbrevet. Gennem forskellige kampagner har jeg fået nye læsere til knap 100 kroner per ny læser. Det lyder sikkert dyrt, og jeg kunne sagtens have fået en lavere leadpris med facebook markedsføring. Imidlertid er jeg sikker på, at jeg når en helt anden målgruppe på LinkedIn, og at det på den lange bane vil være en meget bedre investering.

Samtidig betalte jeg 2.500 kroner om måneden til en LinkedIn-konsulent fra et onlinebureau, der sørgede for, at sætte annoncerne rigtigt op og justere dem efterfølgende.

Og apropos prisen for onlinemarkedsføring:

Uanset hvilken form for online markedsføring du betaler for, skal du huske en post på budgettet, som de fleste undervurderer. Og det er prisen for rådgivning.

Online har du mange muligheder. Blandt andet i forhold til hvor præcist du kan definere din målgruppe og hvilke typer annoncer, du skal bruge, eller hvilken onlinemarkedsføringsstrategi du skal følge. Derfor kræver det stor viden og erfaring indenfor markedsføring på nettet at bruge pengene rigtigt.

Ellers risikerer du let at spilde din tid med at skrive nyhedsbreve til få læsere eller at betale langt mere for annoncerne, end du behøver. Så prisen for hjælp til markedsføring hos et online marketing bureau er givet godt ud. Alternativt et online marketing kursus eller måske en kort digital marketing uddannelse.

Prisen for markedsføringsrådgivning ligger typisk mellem 1.000 og 1.500 kroner i timen.

Flere billige muligheder med content marketing

Udover nyhedsbreve er øvrig content markedsføring som blogindlæg, e-bøger og whtiepapers også billige måder du kan markedsføre dig på. Selvfølgelig afhængigt af, hvordan du takserer din egen tid.

Fordelene er mange – udover prisen:

  • Når du deler din viden, fremstår du som eksperten

  • Når dit materiale ligger online, kan det arbejde for dig i årevis fremover, uden at du behøver gøre noget som helst. Ej heller betale

  • Du kan dele dit content på tværs af online markedsføringskanaler og påvirke dine mulige kunder igen og igen

  • Deler du et blogindlæg på LinkedIn og får mange til at like eller kommentere, ser deres netværk også indlægget, og du kan få meget gratis trafik

  • Du kan samarbejde med andre, så I deler hinandens indhold

  • Du kan søgemaskineoptimere dine blogindlæg, så trafikken kommer af sig selv via Google

  • Du kan uddanne mulige kunder til at forstå værdien af dit arbejde og bearbejde deres indvendinger. Eksempelvis som jeg gør ved at nuancere spørgsmålet om prisen for markedsføring i det her blogindlæg.

 

Jo mere content du har i dit bibliotek, jo flere muligheder har du for at kombinere de forskellige markedsføringsmuligheder. Eksempelvis kan du hurtigt få stablet et nyhedsbrev på benene, når du har mange blogindlæg. Derfor bliver du ikke fristet til at springe nyhedsbrevet over, når du har travlt med andre opgaver.

Har du flere gode e-bøger, har du også flere muligheder for at varierer dine betalte leadgenereringskampagner.

Hvad koster trykt markedsføring?

Taler vi markedsføring i trykte medier eller på skærme i bybilledet, bliver det lettere for dig at se med det blotte øje, hvad du betaler for. Du skal heller ikke sætte dig ind i så meget teknik og så mange muligheder. Men du skal stadig lægge en strategi for, hvad du vil have målgruppen til at gøre, efter de har set din annonce.

Det gælder, uanset om du betaler få tusinde kroner for en annonce i et nichemedie eller flere hundrede tusinde kroner for at dit logo bliver vist på byens mest centrale plads.

Medmindre du har en fysisk forretning, skal dine kunder næsten altid forbi din hjemmeside for at komme videre i købsrejsen, hvilket bekræfter værdien af en god hjemmeside. Samtidig kræver det meget mere af dig at få kunder ind på hjemmesiden fra trykt markedsføring, da du først skal få dem til at tage telefonen eller computeren frem. Så også her er rådgivning godt givet ud, hvis du ikke selv har stor erfaring med effektive markedsføringsstrategier.

Den traditionelle trykte markedsføring bruges primært til branding. Altså den konstante påvirkning, der gør, at målgruppen husker din virksomhed, når de får behovet. Branding er primært interessant for store virksomheder med ditto budgetter. For du er afhængig af, at kunderne husker dig helt frem til, at de skal købe noget.  Så det kan blive dyrt.

Udover offline reklamer kan du også bruge en række andre reklameartikler og øvrig merchandise til at styrke kendskabet til dit firma. Give aways fås også i alle prisklasser. Selv har jeg nogle af markedets bedste reklamekuglepenne. Pris 18 kr. + moms stykket.

Er du specifikt på udkig efter priser på tekstforfatning, så giv mig gerne et kald på 27 12 11 14.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER