Derfor skal du bruge professionelle
Jeg kan forstå, at mange selvstændige har familiemedlemmer med evner i diverse retninger. Især kan jeg forstå, at mange har fætre, der er gode til hjemmesider, og SEO-tekstforfatning, børn der kan læse korrektur og bekendte, der ”har et godt øje for” grafisk arbejde. Og slet ikke at forglemme, hvor mange familiemedlemmer, der er gode til at fotografere.
Og givetvis er der også nogle af disse familiemedlemmer, der er rigtig gode. Vi, der løser disse opgaver mod betaling til daglig, er jo også nogens kusine, søster, søn eller veninde. (Dog ser jeg en tendens til, at de opgaver, der løses gratis over for det private netværk, har det med at komme nederst på to-do-listen. Og spørgsmålet er, om professionelle virksomheder vil vente med at løfte deres markedsføring, til søster Lystig er kommet igennem sin to-do-liste.)
Cirka ok
Nogle gange går det cirka ok med disse familieløsninger. Andre gange kan vi professionelle efterfølgende gå ind og rette helt elementære fejl, der kan få store konsekvenser, så som hjemmesider der er sat op, så de er svære at finde for Googles søgemaskiner, billeder, der er bragt uden fotografens tilladelse, brud på markedsføringsloven m.m.
Andre gange er skaden ”kun”, at virksomheden ikke får den ønskede effekt af markedsføringen.
For markedsføring, der er skabt i familieafdelingen skal ud og konkurrere med den markedsføring, andre virksomheder har købt professionel hjælp til.
Og den konkurrence vinder familieafdelingen sjældent.
Hvis du vil vise, at du er den bedste, er ”godt nok” ikke godt nok.
Selv jeg, der arbejder med kommunikation og markedsføring til daglig, får hjælp til det, jeg ikke er uddannet til. Det vil både sige korrektur, teknik, foto, grafisk opsætning m.m. Ligesom jeg løbende sørger for at holde min viden ved lige.
Og hvis din fætter kan konkurrere med det, kan jeg da ikke forstå, at han ikke tjener penge på det.
Hertil kommer, at professionelle rådgivere nogle gange stiller spørgsmål, du måske ikke har lyst til at svare på. Spørgsmål, der gavner din virksomhed. De spørgsmål stiller venner og familie formentligt ikke, og derfor udvikler du ikke din virksomhed så meget, som du havde kunnet.