Få det fulde udbytte af din mailsignatur

Hvor mange mails sender du hver dag?

Formentligt mellem 20 og 100.

Hvis du i gennemsnitlig sender 50 eksterne mails dagligt, har du 50 markedsføringsmuligheder. Mange udnytter ikke disse muligheder optimalt. Det gør du forhåbentligt lige om lidt.

Metoden konflikter ikke engang med spamlovgivningen. Det kommer jeg ind på senere.

Hvad skal du skrive i din mailsignatur?

Du kan skrive en række relevante oplysninger ind i din e-mailsignatur.

Eksempelvis:

  • Fulde navn (og evt. kaldenavn)
  • Stilling
  • Telefonnummer og eventuelt træffetid
  • Mailadresse
  • Virksomhedens navn, hvis der kan være tvivl om navnet, eller hvordan det staves
  • Link til virksomhedens hjemmeside
  • Link til bookingsystem
  • Link til sociale medier

 

Du kan også inkludere logo og et billede af dig selv.

Hvilke oplysninger og hvor mange du vil inkludere, afhænger af, hvor formel din mail skal være.

Særligt virker det meget formelt, hvis du laver en autosignatur fyldt op med formalia, og du gentager den i alle dine mails og ikke kun den første. Og kommunikerer du primært med unge, private eller andre, der kommunikerer meget uformelt og underskriver sig selv som Mette eller Poul skaber det nemt en distance.

Omvendt lukker ”Mette” og ”Poul” mange b2b-muligheder ved at være uformelle.

Du skal også overveje både din målgruppe og profil, før du linker til sociale medier. Og link helst kun til et. Jo flere links du inddrager, jo sværere bliver det for modtageren at afkode, hvilket medie der er dit primære. Og jo flere valg du giver din læser, jo mindre vil han formentligt klikke på.

Samtidig vil nogen opfatte dig som useriøs, hvis du linker til facebook, mens andre vil opleve en afstand, hvis du linker til LinkedIn eller twitter.

Eksempler på mailsignaturer

Anne Kirstine Jensen (Stinne)
Markedsføringsansvarlig
Den lune frokost
23 56 43 99 (bedst mellem 9 og 12)
akj@denlunefrokost.dk
Instagram-ikon (link)

Bo Madsen
Privatrådgiver
(Billede indsættes)
bo@denlokalebank.dk
Den lokale bank
Denlokalebank.dk
54 98 00 23
Book rådgivning her (link)

Mads Thorsen
Ekspert i personlig effektivitet
Connect på LinkedIn (link)
Boksen, Havnegade 2, Vejle
Telefon: 65 23 88 22
effektivisermed@madsthorsen.dk
www.madsthorsen.dk
Er du kunde, kan du booke en session her (link)

Vær opmærksom på, at nogle mailsystemer kan indstilles, så man ikke ser billederne. Eksempelvis outlook.

Derfor kan du ikke linke til hjemmeside fra logoet i mailsignaturen og regne med, at alle har set det.

Du kan have flere forskellige signaturer, alt efter om du indleder mailkorrespondancen eller besvarer eller videresender en mail.

Og netop fordi du kan operere med flere forskellige mailsignaturer, kan du indstille signaturen, så du eksempelvis kun har navn + telefonnummer i bunden af mailen, når korrespondancen er i gang.

Hvis du vurderer, at din primære målgruppe vil sætte pris på at se et billede af dig, kan du derfor også nøjes med at have det med i den første mail.

Mailsignaturen gavner din markedsføring af 2 grunde:

1. Du forebygger, at modtageren skal lede efter dit telefonnummer efter at have læst mailen. Samtidig er der en signalværdi i at vise dit telefonnummer. Nogle er bevidst meget tilbageholdne med at vise deres telefonnummer, fordi de ikke ønsker at blive forstyrret. Heller ikke af kunder. Og skjuler du dit telefonnummer, kan nogen derfor tro, at det også er bevidst af dig

2. Du fremstår mere formel og dermed mere professionel

Det er ikke ulovligt at have en professionel mailsignatur

Hvis du arbejder med markedsføring, ved du sikkert, at det er ulovligt at sende ”uanmodede elektroniske henvendelser med henblik på markedsføring”. Dette er primært relevant i forhold til e-mailmarkedsføring og er en af flere grunde til, at så mange virksomheder gør det attraktivt at få læserne til selv at tilmelde sig deres nyhedsbreve. For på den måde sikrer de sig retten til at sende mails til dem fremover. Også mails med markedsføring.

Men forbrugerombudsmanden har åbnet op for, at du viser logoet eller har en neutral henvisning til hjemmesiden i mailsignaturen.

Neutral betyder, at må du på ingen måde må inkludere tilbud eller andre former for markedsføring, når du deler linket. Men hvad der menes med ”andre former for markedsføring” præciseres ikke. Herunder om du må dele et link til et blogindlæg, en video eller lignende.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

2 Kommentarer

  1. Jeg har sat min gmail op til at have flere adresser den kan sende fra og hver adresse har sin egen signatur. Det er praktisk og jef behøver ikke at skulle vælge den relevante signatur.

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk