Og er det pengene værd?

Gode spørgsmål, som du kan få svar på i det her blogindlæg.

Lad os se på fakta først. Hvad bruger jeg på min markedsføring i løbet af et gennemsnitligt år:

  • Konsulenthjælp til WordPress og MailChimp: 50.000 kroner eks. moms
    Dækker videreudvikling og opdatering af mine eksisterende løsninger samt løbende support, hosting og vedligeholdelse + ny grafik. Eksempler på opgaver under denne post er: Grafiske illustrationer til nye tiltag så som forside til e-bog, opsætning af e-bog, rådgivning i forbindelse med nye plugins og installation af disse + løbende optimering af alt, hvad der kan styrke brugeroplevelsen på hjemmesiden eller mine placeringer på Google rent teknisk, herunder optimering af hastighed og urler

  • Annoncering på facebook: 20-30.000 kroner eks. moms
  • Konsulenthjælp til at annoncere på facebook: 5.000 kroner eks. moms
  • Diverse abonnementer til MailChimp, Sleeknote, Quickpay m.m.: 10.000 kroner eks. moms
  • Nye billeder + stockfotos: Mellem 1.000 og 10.000 kroner eks. moms
  • Tryk af gavekort, julekort, visitkort, adresselabels: 2.000 kroner eks. moms
  • Efteruddannelse: Marketingcamp, onlinekurser, logemøde for certificerede kundetypeeksperter hos Kundemagneterne ApS m.m.: 10.000-15.000 kroner eks. moms
  • Nyt udstyr (eksempelvis til at optage video): 5.000 kroner eks. moms
  • Korrektur af nyhedsbreve: 10.000 kroner eks. moms (hertil kommer typisk 5.000 for e-bog + tilhørende autoresponder)

 

Samlet pris: Mindst: 113.000 kroner eks. moms

Udover hvad jeg betaler til min markedsføring, har jeg også udgifter til netværksarrangementer, som også er en del af min markedsføring, og i 2016 betalte jeg 25.000 kroner til Kundemagneterne ApS for min certificering i emotionelle kundetyper. (Certificeringen var i øvrigt tjent ind længe før, jeg stod med mit eksamensbevis. Alt efter hvordan vi gør regnestykket op).

De fleste af de penge, jeg bruger på markedsføring, går til at videreudvikle og vedligeholde hjemmesiden og mit nyhedsbrev og supplere. Eksempelvis med nye e-bøger eller lignende. Kunne jeg spare nogle af de penge? Sikkert. Men hvad ville der så ske? Det ville blive direkte katastrofalt, hvis jeg ikke fik opdateret mine plugins på hjemmesiden. Og mange af de andre funktioner ville sikkert holde op med at virke så godt som nu, fordi mulighederne for onlinemarkedsføring ændrer sig hele tiden.

Isoleret set behøver jeg ikke en funktion som Sleeknote, som er den pop op, der samler mailadresser ind til mit nyhedsbrev. Men den er effektiv. Hvis jeg ikke havde den, ville jeg have knap så mange læsere at sende mit nyhedsbrev til, og det ville selvfølgelig svække mit salg og min konkurrencesituation. Så Sleeknoten gør, at jeg får meget mere ud af den tid og de penge, jeg i forvejen bruger på mit nyhedsbrev.

Samtidig har jeg betalt min grafiker for at lave en fin grafik på mine Sleeknotes, så de matcher min samlede designlinje. Derfor er flere af udgifterne med til at sikre, at jeg får et større udbytte af andre.

Hvad er alternativet?

Selv hvis store dele af onlineverdenen stod stille, gør mine konkurrenter ikke. Derfor ville de hurtigt overhale mig indenom, hvis jeg holdt op med at udvikle og udvide. Og spørgsmålet er: Hvad er alternativet?

  • Avisannoncer?
  • En fysisk forretning, hvor jeg skulle betale personale for at stå, når jeg ikke kunne stå der selv?

Med en årlig udgift til markedsføring på omkring 100.000 skal jeg sælge cirka 4 20-timers klippekort (a 24.000 kroner stykket) for at være gået i nul. Herefter er resten fortjeneste. Det kalder jeg en god forretning for en markedsføring, der arbejder for mig 24/7.

Når jeg holder fri eller arbejder for mine kunder, læser nye, potentielle kunder mine e-bøger, blogindlæg, salgssider og nyhedsbreve, ligesom andre melder sig til nyhedsbrevet eller skriver via kontaktformularen, at jeg gerne må kontakte dem angående en opgave.

Min onlinemarkedsføring gør, at jeg aldrig holder uforpligtende kundemøder. Alt salg til nye kunder foregår gennem telefonen. Det gør, at jeg sparer meget tid og penge på ikke at køre forgæves. Og når mine kunder kontakter mig, er de ofte meget langt i deres købsproces og mangler den sidste afklaring i forhold til præcist hvilken af mine ydelser, der vil matche deres behov bedst.

Hver gang jeg overvejer en ny investering i min markedsføring, laver jeg en kalkule for, hvornår jeg forventer, at investeringen har tjent sig selv hjem, og ikke mindst hvad det vil kræve af mig at sætte det nye tiltag i gang.

Derfor undrer jeg mig, når jeg taler med netværkskontakter og kunder, der synes, at eksempelvis 50.000 kroner eks. moms til en ny hjemmeside, er mange penge. Det synes jeg ikke det er. Heller ikke hvis jeg prøver at abstrahere fra, at det er min egen vare.

Men jeg er jo inhabil i forhold til spørgsmålet om, hvad markedsføring er værd. Derfor vil jeg meget gerne høre, hvilke overvejelser du gør dig, når du overvejer hvilke markedsføringstiltag, du skal investere i.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER