Udnyt dit markedsføringsbudget – Tænk i viral markedsføring
Tænker du nogle gange, hvor effektiv din markedsføring kunne være, hvis I var flere, der arbejdede med opgaven? Hvis bare der var flere til at dele dit markedsføringsmateriale?
Sådan kan det blive. Uden du nødvendigvis behøver at betale for det. For det er netop sådan, viral markedsføring fungerer.
Hvis du arbejder strategisk med viral markedsføring, kan du få både dit netværk og deres netværk til at dele dit budskab. Ud over at du kan spare mange penge på dit markedsføringsbudget, virker det også meget mere troværdigt, når et blogindlæg, en e-bog eller andet bliver anbefalet af nogen, vi kender i forvejen. Så der er mange fordele ved viral markedsføring.
Hvad betyder viralt?
Viralt betyder helt kort fortalt, at dit indhold bliver delt. Noget af det mest effektive er, hvis andre deler dit indhold på sociale medier som facebook eller LinkedIn på grund af det store publikum her.
Men du kan også ramme mange mennesker, hvis dit indhold bliver delt på de populære blogs. Selv hvis bloggeren kun har et mindre publikum, kan det sagtens gavne din markedsføring og dit salg radikalt, hvis bloggeren har den samme målgruppe som dig.
Sådan får du succes med viral markedsføring
Når du arbejder strategisk med din kommunikation, så tænk i content marketing, som andre får lyst til at dele på de sociale medier.
Det vil sige indhold,
- de nemt kan dele uden at skulle tage stilling til en masse
- der er sjovt
- der ikke udstiller dem selv
- der er så relevant for deres netværk, at de føler, at de gør netværket en tjeneste ved at dele
Du kan også bevidst tage udgangspunkt i et standpunkt, som mange føler sig ramt af.
Det kan udløse to scenarier:
- Nogen får lyst til at diskutere med dig, og du opnår stor synligheden på grund af de mange kommentarer
- Nogen er enige med dig, men tør ikke være den, der går forrest med en upopulær eller provokerende holdning. Det kræver mindre at bakke op ved at dele, end at sige det hele for egen regning. Mit eget blogindlæg “Fuck Janteloven og kys succesen velkommen” er et eksempel på det.
Opretter du din egen blog som en del af din strategi med viral markedsføring, kan den løfte din samlede markedsføring og leadgenerering markant.
Bloggen trækker flere besøgende ind på din hjemmeside, hvilket øger din sandsynlighed for, at de tilmelder sig dit nyhedsbrev.
Hvis du samtidig sørger for at søgemaskineoptimere dine blogindlæg, kan du udover den virale effekt også opnå attraktive placeringer på Google.
Eksempler på viral markedsføring
Et af mine egne eksempler på viral markedsføring handler om en populær reklamekuglepen, som der er sagt og skrevet meget om.
Og når en reklamekuglepen både kan gå viralt og samtidig skabe en masse mund til mund markedsføring, siger det alt om, at du aldrig helt ved på forhånd, hvornår du har potentiale for viral markedsføring.
Hele 2761 har set denne reklamefilm med kuglepennen. Og i kuglepennens storhedstid mødte jeg jævnligt folk, der kendte mig som hende med kuglepennen.
Kuglepennen gik viralt flere gange. Oplevede sågar, at et reklamebureau delte historien uopfordret, ligesom kuglepennen blev omtalt i Kommunikationsforeningens nyhedsbrev.
Fra viral markedsføring til shitstorm
En af grundene til, at viral markedsføring kan være rigtig effektivt, er, at det rent teknisk er så let for andre at dele et link.
Nogle gange ser vi desværre også en tendens til, at hastigheden og letheden bliver et problem, fordi folk ikke har helt styr på, hvad de deler, eller at du får svært ved at overskue, hvor dit indhold bliver delt. Og i hvilken kontekst. Derfor skal du være meget opmærksom og have ekstra buffertid i din kalender, hvis du sætter noget i gang, der kan gå viralt.
Du kan også opleve, at nogle stiller spørgsmål til dit indhold, og hvad enten spørgsmålene er konstruktive eller ej, er det vigtigt, at du følger dit indhold, så du kan svare og kommentere, og så du sikrer dig, at du ikke lander i en shitstorm.
Inden du går i gang med viral markedsføring, er det en god ide, at du tager en markedsføringskonsulent med på råd. Jo bedre du er forberedt, jo større sandsynlighed er der for, at du både opnår de ønskede resultater og undgår en shitstorm.
Du kan eventuelt ringe til mig på 27 12 11 14. Jeg giver altid 15 minutters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før.