Optimer salget med affiliate marketing

Affiliate marketing er en af de nyere markedsføringsmåder. Og brugt på den rette måde kan metoden være rentabel for både annoncøren (den virksomhed eller webshop hvis produkt, der bliver solgt) og publisheren (den affiliate markedsfører, der markedsfører produktet).

Hvilke problemer metoden kan give ift. slutkunden, og hvordan du kommer udenom det, kommer jeg tilbage til sidst i blogindlægget. For modellen skal selvfølgelig ikke koste din troværdighed.

Allerførst:

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketingAffiliate marketing er en markedsføringsmetode, hvor en virksomhed har en aftale med en eller flere publishere eller influencere.

Disse omtaler de aftalte produkter i deres egne markedsføringskanaler og netværk og deler et særligt affiliate link. Det salg, der kan føres tilbage til linket, udløser en aftalt kommission fra virksomheden.

Hvad betyder affiliate?

Selve ordet ”affiliate” betyder ”tilknyttet” på dansk.

Læg en grundig affiliate strategi

Uanset om du overvejer at gå ind i denne form for marketing som annoncør eller publisher, skal du først overveje,

  • hvad du forventer at opnå

  • hvad det vil kræve af dig

  • om dit mål er realistisk, eller om du kan gøre målet realistisk med en bedre plan

 

Herudover skal du overveje særlige punkter, alt efter om du er virksomhed eller publisher. Dem vil jeg gennemgå nu:

Som virksomhed skal du overveje:

Fungerer din virksomhed så godt online, at en affiliate plan vil være det mest oplagte? Fungerer både hjemmeside og webshop rent teknisk og brugervenligt så godt, at du let vil kunne lukke et salg, når publisheren har ført kunden ind på din side?

Hvis ja, kan det sagtens være, at en affiliate aftale vil være oplagt. Uanset hvor mange procent af salget du afgiver til vedkommende, skal du huske, hvad det alternativt ville kræve af dig at guide andre potentielle kunder helt ind i webshoppen.

Og selv om det selvfølgelig er et vigtigtig spørgsmål, hvor mange procent publisheren skal have, er andre spørgsmål i den forbindelse måske endnu vigtigere:

  • Hvilken profil har vedkommende?

  • Hvor vil han omtale dit produkt?

  • Hvor troværdigt et lys vil han vise dit firmanavn og dine produkter i?

 

Du skal også overveje, om det vil være smartest at bruge mange mindre affiliate marketers eller nogle færre, men større, samt hvor stor en andel af dit salg, der skal genereres gennem den her metode.

Her og nu kan det være let at sælge via andres navn og markedsføring. Spørgsmålet er, om det også fremadrettet vil være hensigtsmæssigt at være afhængig af andre, eller om du skal arbejde henimod en stærkere onlineplatform selv.

Opnår du selv de rette placeringer på Google, kontakten til de interessante målgrupper på de sociale medier eller en stor liste, du kan sende nyhedsbreve til, bliver du fremover uafhængig af affiliate aftaler, samtidig med at du slipper for at dele din fortjeneste.

Som publisher eller affiliate marketer skal du overveje:

  • Har du kontakten til den målgruppe, som produktet vil være interessant for?

  • Passer produkterne naturligt ind i de emner, du normalt fortæller om?

  • Kan du stå 100 % inde for produktet?

 

Og skulle jeg selv overveje at blive publisher, ville jeg også spørge mig selv, om produktet var af så høj kvalitet, at jeg også kunne finde på at omtale det – uden at have en betalingsaftale om det.

Er sikker på, at mange vil være uenige med mig i.f.t. vigtigheden af det sidste spørgsmål. Men du kan kun sælge din egen troværdighed én gang.

Og før du opnår en online platform, der er stærk nok til det bliver interessant for andre at lave en affiliate aftale med dig, har du brugt lang tid på at opbygge dit eget personlige brand og få kontakten til den attraktive målgruppe. En værdi, du hurtigt kan miste igen, så den skal du værne om.

En markedsføringsstrategi kunne se sådan her ud:

Kunde stiller et spørgsmål på Google, og finder svaret i blogs eller artikler på din hjemmeside, hvor han måske læser flere blogindlæg. Er produktet egnet til det, kan du evt. allerede her linke ham videre ind i webshoppen, hvor han foretager sit køb, og du bliver betalt.

Alternativt kan du i stedet arbejde for, at han bliver tilmeldt dit nyhedsbrev, når han er på din hjemmeside, eller du kan sætte en retargeting-kampagne op, så han kontinuerligt ser annoncer for produktet, når han besøger andre hjemmesider. Så længe annoncerne indeholder dit særlige affiliate link vil det stadig være dig, der får kommission af et eventuelt salg. Før du gør det, skal du selvfølgelig overveje prisen på annoncen contra din kommission.

Såvel før og efter en potentiel kunde lander på din hjemmeside, kan du også påvirke ham på de sociale medier som facebook og instagram. Og i særlige tilfælde kan du gøre dit markedsføringsarbejde så godt, at kunden slet ikke får brug for at komme forbi din hjemmeside.

Dog skal du stadig have en professionel hjemmeside, når du overvejer at blive affiliate marketer, da din nye samarbejdspartner sikkert vil besøge den som noget af det første, når han undersøger din profil.

Sådan finder du de rette affiliate partnere

Uanset om du overvejer affiliate modellen, fordi du vil sælge mere af dit eget produkt, eller fordi du vil have procenter af andres salg, er det vigtigt at finde de rigtige samarbejdspartnere.

I kan finde hinanden gennem portaler kaldet affiliate netværk.

Dog ville jeg gennemgå mit eget netværk og mine egne samarbejdspartnere først. Hvis du allerede har opbygget et brand, kender du højst sandsynligt flere potentielle virksomheder, hvis produkter du kender, som du kan lave et samarbejde med.

Især hvis du overvejer din allerførste affiliate aftale, vil flere ting være nemmere med kendte navne. Du skal selvfølgelig stadig sætte dig ind i det juridiske i aftalen.

I samme kategori som affiliate markedsføring er også metoder som performance marketing, referral marketing samt influencer marketing. Nogle mener, at alle tre metoder er præcist de samme. Den diskussion vil jeg ikke gå ind i her.

Husk markedsføringsloven!

Når du får en fast aftale om betaling for salg gennem affiliate links, bliver du omfattet af markedsføringsloven.

Det betyder, at det altid skal være tydeligt, at du har en økonomisk interesse i at omtale de produkter og brands, du har en affiliate aftale om. Ellers tror dine følgere – med rette – at du udelukkende omtaler produkterne fordi de er attraktive.

Og følgerne har krav på at vide, at denne grund ikke står alene.

Du skal gøre op med dig selv, om denne information kan inddrages naturligt i dine opslag og tekster, eller om oplysningen vil sløre dit primære budskab.

Selv ser jeg desværre regelmæssigt produkter omtalt, som jeg er overbevist om, er en del af et betalt samarbejde, hvor der ikke er skiltet særlig tydeligt med det. Folk, der ikke selv arbejder med markedsføring, er sikkert ikke nær så opmærksomme på, om der er tale om en affiliate omtale og ikke en såkaldt organisk omtale. Og hvis de finder ud af det senere, har afsenderen ikke alene et juridisk problem. Han har også et troværdighedsproblem. Og det skal selvfølgelig ikke ske for dig.

Samtidig ser jeg også opslag m.m., hvor jeg sagtens kan se, at der er tale om en affiliate aftale, men hvor produktet og publisheren ikke matcher hinanden særlig godt. Her risikerer afsenderen let at miste sin troværdighed, fordi aftalen tydeligvis får ham til at skrive om noget helt andet, end han plejer.

Så den såkaldte passive indkomst kan hurtigt blive dyr, hvis du ikke tænker dig grundigt om.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk