SEO-strategien er det vigtigste, før du skriver SEO-tekster

Gør derfor dig selv den tjeneste at bruge 4 minutter på at læse det her blogindlæg om, hvordan du lægger en gennemtænkt SEO-strategi.

På den måde undgår du at blive en del af min statistik over misforstået SEO. For flere gange hver måned taler jeg desværre med folk, der gerne vil have hjælp til SEO på den hjemmeside, der allerede er færdig. Og som de nogle gange også har brugt meget tid på – for nylig. Folk, der tror, at vi laver SEO bagefter, eller at jeg kan redigere SEO ind i den, de allerede har. De samtaler bliver hurtigt meget tunge. Når du har læst den her tekst, ved du også hvorfor.

Allerførst: Hvorfor er SEO-analysen og SEO-strategien så vigtigt?

Med alle opgaver er strategien vigtig, for at vi kan planlægge efter målet. I forhold til SEO er det ekstra vigtigt, fordi du skal

  1. vide hvilket søgeord, du vil findes på, og det kan du let finde ud af. Det kommer jeg til
  2. beslutte, hvilken underside du allerhelst vil have, at Google viser, når nogen foretager søgningen
  3. prioritere i rækkefølgen af SEO-tekster, hvis du ikke kan nå at skrive om alle søgeord på en gang

 

Og fordi det ofte tager flere timer at skrive én SEO-tekst. Det er alt for lang tid at bruge på noget, der ikke er ordentligt planlagt.

Springer du bare et af disse punkter over, får du alt for lidt ud af dit arbejde, og du risikerer, at dine resultater afhænger af tilfældigheder – i stedet for bevidste beslutninger. Især punkt 1 er vigtigt. For den fejl, jeg oftest ser i SEO-optimering, er, at folk skriver tekster ud fra de ord, de tror, kunderne bruger på Google.

Mange års arbejde med SEO har bekræftet mig i, at de færreste kan gætte søgeordene. Og skriver du SEO-tekster om noget, dine kunder ikke googler, spilder du din tid. Selv den allerøverste placering på Google er ikke noget værd, hvis ingen kunder googler på søgeordet.

SEO-analyse før SEO-strategi

Allerførst skal du lave en SEO-analyse, hvor du finder ud af, hvilke ord dine kunder bruger, når de googler. Det kan du blandt andet finde ud af i SEO-værktøjet Søgeordsplanlægning. Her kan du skrive dine ord ind et ad gangen og se, hvor mange der søger på ordet. Eller om nogen søger.

I Søgeordsplanlægning finder du måske ud af, at

  • ingen søger på din ydelse eller beslægtede ydelser. I så fald er det rigtig godt, at du lavede analysen, så du undgår at spilde din tid. Måske kan du i stedet tiltrække dine kunder gennem SEO-blogs, eller måske skal du tiltrække dine kunder via andre kanaler end Google
  • kunderne bruger andre søgeord, end du selv gør. I så fald bruger du selvfølgelig kundernes søgeord, når du skriver dem ind i din SEO-strategi. Det, jeg rigtig godt kan lide ved netop Søgeordsplanlægning, er, at værktøjet også foreslår ord, der minder om det, jeg selv skriver ind. Så hvis flere søger på et synonym til mit søgeord, opdager jeg det, mens jeg laver søgeordsanalysen
  • kunderne bruger de samme søgeord som dig selv! Bingo og tillykke

 

Når jeg taler med potentielle kunder om priser på hjemmesidetekster, er jeg altid forbeholden med at sige for meget, før vi har lavet SEO-analysen. For det kan være, at vi finder søgeord, der ændrer antallet af sider radikalt, eller at vi justerer hele menustrukturen efter det, vi finder ud af.

Så er du klar til SEO-strategien

Når du har oversigten over hvilke søgeord, der vil være interessante for dig at blive fundet på, kommer du til selve SEO-strategien: På hvilken underside vil du bruge de forskellige søgeord?

Du kan lave den effektive grovsortering sådan her:

  • Salgs-SEO-tekster om ord med penge i. Ord, der indikerer, at læseren overvejer at købe noget. Det er konkrete fysiske produkter, eller hvis nogen søger på din titel eller lignende
  • Blogindlæg med kundernes konkrete spørgsmål om et emne. I Søgeordsplanlægning kan du se præcist, hvad dine kunder spørger om på Google

 

Nogle søgeord er imidlertid svære at fordele i de to grupper, fordi det kan være svært at afkode, om læserne søger med henblik på at købe eller for at blive klogere på et emne. Eksempelvis et ord som ”SEO-strategi”, som den her tekst er skrevet ud fra. Men nogle ord er ret nemme at inddele efter kundens hensigt.

Søgeord med penge i er et helt kapitel for sig. Her skal du overveje flere ting:

Hvor mange søger på ordet?

Det er selvfølgelig interessant, jo flere der søger på det. Men som regel følger konkurrencen* også med de høje søgetal. Derfor er det værd at tage med i dine overvejelser, hvor meget energi du vil bruge på at opnå en attraktiv placering.

Er søgeordet så konkret, at du er sikker på, at de kunder der bruger det, netop søger din ydelse? Og bruger mange søgeordet uden at være din målgruppe?

De to spørgsmål er vigtige, for at du kan fokusere på de søgeord med den største sandsynlighed for, at kunden kommer til at købe hos dig. Ydelser, hvor kunden kan forvente flere andre services end netop det, du sælger, er derfor ikke de mest velegnede til SEO. Eksempelvis hvis du sælger lederudvikling til særlige brancher og skriver SEO-tekster om lederudvikling generelt.

Hvilken ydelse vil du helst sælge til dem, der søger?

Måske sælger du flere ydelser, hvor søgeordet indgår. Eksempelvis sælger jeg selv SEO-tekster i flere forskellige varianter. Dels skriver jeg, dels underviser og rådgiver jeg. Gælder det samme for dig, skal du overveje nøje, hvilken af dine ydelser du vil bruge ordet på, så du præsenterer de potentielle kunder for det, du helst vil sælge.

Vurder også gerne dine søgeord ud fra, hvor du regner med, at din virksomhed er om et år. Det tager ofte måneder (eller år) at arbejde sig op mod de attraktive placeringer. Derfor skal du planlægge langt frem i tiden, når du lægger din SEO-strategi.

Hvilke af de valgte søgeord er de vigtigste for dig?

Dem begynder du med. Dels fordi SEO som nævnt tager tid. Dels fordi de vigtigste søgeord selvfølgelig skal arbejde for dig først og længst.

Del eventuelt dine søgeord op i prioritet A, B og C. Har du erfaring med SEO, anbefaler jeg at du begynder med salgs-SEO-teksterne, fordi kunder, der vil købe, selvfølgelig er mere interessante end læsere, der søger viden. Men skal du til at lære at skrive SEO-tekster fra bunden, anbefaler jeg at du begynder med at skrive et par søgemaskineoptimerede blogindlæg først. For de er oftest nemmere at skrive end salgs-SEO-tekster.

*Vær opmærksom på, at din konkurrencesituation ofte er lettet radikalt, når du udelukkende søger lokale kunder.

Med lokal SEO kan du optimere dine SEO-tekster udelukkende efter at blive vist lokalt, og det udelukker i sagens natur dine landsdækkende konkurrenter. Når du laver lokal SEO, skriver du din geografi ind, så det er tydeligt for både Google og mennesker, hvor du driver din virksomhed.

Har du spørgsmål om din SEO-strategi eller dine søgeord, så ring gerne til mig på 27 12 11 14, eller send en mail. Jeg giver altid 15 minutters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER