Skriv tekster, dine konkurrenter vil stjæle

Er dine tekster lidt døde i det? Og får de ikke dine læsere til at gøre det, du vil have dem til?

Så læs med her, og få konkrete tip til gode tekster, dine konkurrenter får lyst til at stjæle, uanset om du skriver salgstekster eller blogindlæg. Og som konkurrenterne netop får svært ved at stjæle.

Kedelige tekster, der ikke skaber resultater, har typisk en del til fælles:

De

  • handler om afsenderen i stedet for om modtageren
  • mangler struktur
  • er indforståede og fyldt med fagord
  • er overfladiske
  • er svære at læse
  • er generiske

 

Og de fortæller ikke læseren, hvad han skal gøre, for det tilfælde at han skulle få stavet sig hele vejen igennem teksten.

Det eneste her, der kan motivere en konkurrent til at stjæle teksten, er, at den kunne handle om alle dine konkurrenter – i stedet for dig.

Men eftersom teksterne også har alle de øvrige nævnte fejl, giver det ikke mening for nogen af dine konkurrenter at stjæle dem.

For de virker ikke.

For at få teksterne til at virke, skal du skrive dine dem på en bestemt måde, som jeg gennemgår nu:

Beslut dig for, hvad du vil have din læser til at gøre, når han har læst din tekst.

Skal han

  • købe et bestemt produkt?
  • booke et møde?
  • ringe til dig?
  • tilmelde sig dit nyhedsbrev?
  • se en video?
  • læse et nyt blogindlæg?

 

Det skal du tage stilling til, før du begynder at skrive, for hele din tekst skal skrives for at motivere ham til at gøre netop det.

Læseren vil læse om sig selv

Fokuser på læseren og hans udbytte af at handle hos dig. For læseren vil læse om sig selv, sin verden, sine problemer og planer for fremtiden. Ikke om dig.

Indled derfor med at fortælle om den verden, han kender og de problemer, han ved, han har. For jo bedre du kan ramme ham her, jo lettere kan du overbevise ham om, at du kan hjælpe ham, og at han skal læse videre. I stedet for at lave noget andet.

Når du har fanget læserens interesse, kan du supplere med detaljer og fakta.
For deler du tung viden, før læseren er klar til det, risikerer du at miste ham. Derfor er oplysningernes rækkefølge vigtige for den gode tekst. Blandt andet vil oplysninger som pris eller andre detaljer om et produkt først være relevante til sidst i en salgstekst.

Uanset om du skriver en salgstekst eller et blogindlæg, er det tit en god ide at vente med supplerende eller svære detaljer, til du har fortalt det vigtigste. På den måde får læserne svar på de vigtigste spørgsmål, før du risikerer, at de holder op med at læse, fordi teksten bliver for tung.

Endeligt er det også lettere for læseren at forstå detaljerne, når du har klædt ham på forinden.

Læseren vil ikke læse om dig

Skriv kun om dig selv, når det er relevant. Og vær opmærksom på, hvor tit du begynder en sætning med ”jeg” eller med ”du”.

Måske kan du nævne et par relevante meritter indledningsvis, hvis de er så attraktive, at det i sig selv kan få læseren til at læse videre. Evt. at du har skrevet en bog, der er relevant for emnet.  Hvis ikke er det formentligt kun relevant, at du præsenterer dig længere nede i teksten. Efter du har gjort læseren interesseret i dit virke.

Du kan skrive din ekspertise ind i din tekst med formuleringer som ”Når jeg rådgiver x-målgruppe …”, ”På ugentlig basis taler jeg med kunder, der …” eller ”Gennem de 20 år hvor jeg har…”

På den måde fremhæver du din egen erfaring, mens du fokuserer på noget andet.

Mange tror fejlagtigt, at tekster skal være korte. Men længden på en tekst kommer helt an på, hvad du vil have din læser til at gøre, efter han har læst din tekst. Skal han takke ja til en e-bog for at komme på dit nyhedsbrev, taler vi om en ukompliceret handling, og det er vigtigt – og realistisk – at læseren hurtigt kan skride til handling.

Vil du derimod sælge et udviklingsforløb til mange tusinde kroner, kræver det en overbevisende – og ofte lang – tekst at få ham til at tage kontakt til dig for at høre mere.

Derfor skal du skrive præcist så meget, at læseren bliver motiveret til at foretage den ønskede handling, uden at du keder ham, for så går han sikkert i stå igen.

Mange fokuserer alt for meget på deres egen faglighed. Selv om du skal underbygge din ekspertise, betyder det ikke, at potentielle kunder har brug for mange detaljer om, hvordan du arbejder og hvorfor. Oftest sælger tilfredse kunder meget bedre.

For at kunne vurdere præcist hvilke oplysninger din målgruppe har brug for, skal du kende din målgruppe.  Jo skarpere du har defineret målgruppen, jo lettere får du også ved at skrive hele din tekst. For udover at du kan vinkle teksten på netop det, målgruppen er mest interesseret i, kan du også bedre vurdere hvilke ord, du skal vælge.

Eksempelvis om målgruppen foretrækker ord som

  • justere, forvandle eller ekspandere
  • tilfreds, glad eller succesfuld
  • retningslinjer, karriereplan eller guidning

 

Brug også kun de fagord, som du ved, læseren selv ville bruge, og som han forstår 100 %. Når det bliver let for ham at læse og forstå din tekst, bekræfter du ham også i, at det sikkert vil være nemt at samarbejde med dig, og at I ikke vil misforstå hinanden.

Skriv så konkret og præcist som muligt. Brug navneord, når du kan. Eksempelvis hellere

  • ”bøf og rødvin” i stedet for ”noget at spise”
  • ”profilbilleder”, ”hjemmeside” eller ”annoncer” frem for ”markedsføring”
  • ”konfirmation”, ”bryllup” eller ”rund fødselsdag” i stedet for ”fest”

 

Jo tydeligere du skriver, hvad du kan hjælpe med, jo lettere bliver det også for kunderne at se et potentielt samarbejde for sig. Det bliver samtidig sværere for dig at skrive teksterne. For du skal tage stilling til flere detaljer, før du kan skrive. Blandt andet hvordan et samarbejde skal foregå, eller hvad du er særligt god til.

Skil dig ud fra konkurrenterne

Som nævnt er mange dårlige tekster kendetegnet ved, at læseren ikke kan se, hvordan det ene firma adskiller sig fra det andet. Kan læserne heller ikke se det i dine tekster, kan dine de ikke se, hvorfor de netop skulle vælge dig.

De skal kunne se dine USP´er. Derfor skal du fremhæve dine særlige kompetencer og det, de netop ikke kan få hos konkurrenterne. Gør du det, kan dine konkurrenter ikke stjæle dine tekster, selv om de gerne vil. Og endnu bedre: Når det bliver tydeligt, hvorfor kunderne netop skal vælge dig, kan du tage dig bedre betalt, og måske fremskynder kunden sit køb – fordi du er så overbevisende.

Mange har svært ved at svare på, hvad de kan, som konkurrenterne ikke kan. Og ofte behøver du kun at fremhæve nogle mindre detaljer.

Det kan være

  • en kombination af to relevante fagområder
  • geografi
  • en samarbejdsaftale, så du kan løse en samlet opgave for kunden i stedet for kun en enkelt del
  • bedre åbningstider
  • at du har skrevet en bog

 

Nogle gange kræver det bare en enkelt forskel at få kunden til at vælge dig. Og jo flere unikke detaljer du skriver ind i din tekst, jo flere grunde har kunden til netop at vælge dig.

Så sæt i gang: Skriv tekster dine konkurrenter gerne vil stjæle. Og sørg for, at de ikke gør det.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER