Struktur og prioritering styrker projektet

Hvis du har prøvet at skrive dine egne hjemmesidetekster selv, kan du måske nikke genkendende til der her mønster, som jeg også ser hos de mest strukturerede erhvervsdrivende:

Du skriver en side ad gangen. Opgaven strækker sig over lang tid, og hver gang du skal til at skrive en ny side, har du svært ved at vurdere, hvilken side det vil være mest oplagt for dig at fortsætte med, og du kan ikke huske, hvad du skrev i den forrige tekst.

Måske publicerer du siderne løbende og prøver at overskue, hvordan de skal linke til hinanden, hver gang en ny tekst bliver færdig. Eller også venter du med at publicere teksterne, til de er færdige allesammen, hvorfor der går over et halvt eller et helt år, før nogle af siderne kommer ud og tjene penge til dig.

Ingen af de nævnte modeller er oplagte. Og jo længere tid der er imellem, at du skriver, jo mere problematisk er det. For det er lige så svært som at læse eller skrive én side af en bog – for at lade den ligge. Her vil du også mangle overblikket, og du spilder meget tid på at arbejde ineffektivt.

Især hvis du ikke har erfaring med hjemmesider, kan der komme det yderligere problem, at du skriver mange tekster, uden at nogen udfordrer din strategi. Jeg ser desværre ofte hjemmesider, hvor kundens digitale købsrejse ikke understøttes særlig godt. Og det kræver noget særligt at sælge eller markedsføre sig på en hjemmeside, for du kan ikke se, når kunden går i stå.

Hertil kommer, at Google sjældent er tænkt ind i teksterne, eller at Google er tænkt forkert ind. Det betyder, at alle siderne skal skrives helt om, hvis du fremover vil have trafik fra Google.

Og jo senere i processen, du kontakter fagfolk, jo flere sider har du nået at skrive – uden den digitale kunderejse og Google er tænkt ind.

Samtidig kommer du løbende til at bruge meget tid på at gennemgå, hvor du er kommet til – hver gang du vil fortsætte med opgaven. Og undervejs mister du sikkert noget af den gejst, du havde, da du begyndte. Ofte med den risiko at, at når du er tæt på at være færdig, vil du bare have den hjemmeside færdig NU. Og så bruger du ikke den sidste tid på at justere og optimere for at få alle detaljerne til at spille godt sammen.

Hvad, mange ikke er klar over, er, at projekt-hjemmesidetekst er så stort, at det snildt kan sammenlignes med at skrive en bog eller en mindre e-bog til freebie-brug.

For når du skal skrive nogle gode hjemmesidetekster, der sælger, skal du også tage stilling til, præcist hvad du vil sælge og på hvilke vilkår, ligesom du tit skal skrive de succesfulde kundecases.

Udover arbejdsmængden har opgaver med bøger og hjemmesider det til fælles, at de kræver samme struktur og overblik – før du går i gang. Og i virkeligheden kræver hjemmesiden en endnu mere detaljeret struktur, end en bog gør. Derfor vil jeg nu gennemgå den struktur, du skal arbejde efter, uanset om du skriver en bog, en ny hjemmeside eller laver større ændringer på din eksisterende hjemmeside.

Stil dig selv følgende spørgsmål:

Hvem er målgruppen?

Hvordan skal din viden struktureres, så det er nemt for læserne at navigere på hjemmesiden, eller så de oplever, at info i bogen formidles i en logisk rækkefølge?

Med andre ord:

  • Hvilke kapitler vil du skrive, og hvilke emner, delemner og cases skal omtales i hvert kapitel? Skriver du en fagbog, så tænk også ind, at mange læsere måske ikke har brug for at læse hele bogen på en gang. Gør det let for dem at finde de kapitler, de har brug for

  • Eller hvilke punkter og underpunkter vil du have i menulinjen på hjemmesiden?

 

Hvis du vil søgemaskineoptimere din hjemmeside, skal du forinden have undersøgt, hvilke søgeord du vil findes på, så du også kan planlægge, hvilke søgeord du vil bruge på hvilke undersider. Netop fordi søgeordene skal fordeles strategisk på de forskellige undersider, er den grundige struktur endnu vigtigere på hjemmesiden, end hvis du skriver en bog.

Du skal også tage stilling til, om siderne er salgssider eller blogindlæg, om nogle af siderne ikke skal fremgå af din menustruktur, og hvor du vil bruge dine kundecases.

Den enkelte læser vil formentligt kun læse få af dine undersider. Og du bestemmer ikke hvilke. Derfor skal du skrive alle dine undersider, så de kan fungere hver for sig, og så læseren ikke behøver klikke væk fra siden for at gøre det, du vil have ham til.

Du har meget friere rammer, hvis du skriver en bog, for her vil de fleste læse alle sider i kronologisk rækkefølge. Bogen skal fungere i sin helhed, og her er du ikke afhængig af den samme detaljerede struktur fra start som med hjemmesiden. Derfor vil du lettere kunne flytte et afsnit eller en case, hvis du kan se, at det vil tjene bogens formål bedst.

Hvad er dit overordnede formål?

Vil du sælge? Styrke dit navn? Gøre dine læsere klogere?

Hvad vil du have dine læserne til at gøre?
Eksempelvis: Skal de bare læse? Skal de handle hos dig? I så fald: Hvad skal de købe og hvordan?
Skal de dele dit navn? Tilmelde sig dit nyhedsbrev? Ringe? Udfylde kontaktformular?

Disse spørgsmål er mest relevante ift. din hjemmeside. Men hvis du skriver en fagbog som en del af din markedsføring, er det også vigtigt at tænke ind, om bogen skal fungere som generel markedsføring, eller du har mere specifikke mål.

Skal bogen eksempelvis generere trafik til hjemmesiden, hvorefter læserne tilmelder sig dit nyhedsbrev? Eller skriver du bogen med det formål, at læserne ringer og booker dig – umiddelbart efter de har læst din bog. Uanset mål skal det tænkes ind i din samlede strategi.  Hvis strategien inkluderer, at læserne skal forbi din hjemmeside, efter de har læst din bog, skal du også sikre dig, at den er klar til besøg. Ellers når du ikke dine mål.

Fasthold strukturen, når du skriver

De nævnte spørgsmål er blot de vigtigste, du skal tage stilling til, når du skriver hhv. hjemmeside eller bog. Herudover indeholder mange hjemmesider lige så meget tekst som en bog. Det sidste er de færreste klar over, når de går i gang med hjemmesiden. For havde de vidst det, ville de formentligt have grebet opgaven anderledes an og uddelegeret dele af den.

Især hvis du skal skrive din bog eller dine hjemmesidetekster i etaper, er det vigtigt at lægge en detaljeret strategi, før du kaster dig over tasterne og begynder at skrive. Det giver dig to fordele:

  1. Du træffer de vigtige beslutninger, mens du har overblikket over alle detaljerne. Derfor kan du overskue, hvordan du bedst muligt fordeler de gode kundecases m.m.

  2. Jo mere detaljeret du har lavet din plan, jo lettere bliver det at arbejde effektivt på dine skrivedage. Også hvis du skriver få sider ad gangen

 

Mens du skriver, får du sikkert ideer til, hvad du skal justere på nogle af de øvrige sider. Og for at du kan bevare koncentrationen, skal du blive ved med at skrive. Derfor er min anbefaling, at du altid har siden med din samlede strategi fremme, når du skriver. Så kan du altid lave en note, når du får en ide.  Hvis du ved, præcist hvor noget skal tilføjes, så skriv noten ind det rette sted. Hvis ikke, så bare saml alle dine ideer øverst på arket, så kan du tage stilling til dem senere.

Planlæg, så du kan skrive så koncentreret som muligt.  Skriv gerne beslægtede tekster samtidig. Eksempelvis ydelsessiderne til hjemmesiden eller casene. Uanset, om du arbejder med en bog eller en hjemmeside.

Og tilstræb at skrive en tekst helt færdig, før du lægger den væk, for det tager lang tid at komme ind i teksten igen.

Kan du ikke nå at skrive teksten færdig, så print den ud, når du skal i gang med den igen. Læs den, og tag noter i hånden, i stedet for at redigere online. For måske når du at annullere nogle af bemærkningerne igen, mens du endnu retter i hånden.

Hvor du med bogen en dag vil kunne konkludere, at du er færdig, er det anderledes med hjemmesiden. For en god hjemmeside er altid i udvikling. Når du planlægger din hjemmeside, er min anbefaling derfor, at du planlægger den i 2 niveauer.

  • A-siderne, der skal være færdige i løbet af en fastdefineret periode. Eksempelvis forsiden, om-os-siden, kontaktsiden + ydelsessiderne

  • B-siderne, som du løbende kan supplere med. Det kan være flere ydelsessider + blogindlæg

 

PS

Hvis du vil skyde dit projekt effektivt i gang, eller er du gået i stå? Så er en turbodag måske også løsningen for dig. Min kunde Lone Lings, Implacement, fortæller her om sin turbodag:

“Det var sindssygt effektivt at have en hel dag i stedet for flere enkeltsessioner. Og selv om det var med ”vind i håret”, var der plads til fordybelse og dialog, så alle de gode ideer nåede at lande, fordi vi blev i processen.

Vi nåede meget mere, end jeg havde regnet med.”

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER