Hvad kan nyhedsbreve, som blogs og facebook ikke kan?

Et af de spørgsmål, jeg får rigtig tit.
For mange foretrækker facebook og blogindlæg frem for nyhedsbreve. Her og nu er det også meget nemmere, men på længere sigt går du glip af mange fordele ved ikke at have et nyhedsbrev.

Omvendt har facebook og blogindlæg også mange fordele, som nyhedsbrevet ikke har. Derfor anbefaler jeg at du kombinerer markedsføringskanalerne, så du får det optimale ud af dem alle.
Her kan du læse fordele og ulemper:

Fordele ved facebook

Her kan du have en hurtig og mere impulsiv kontakt med dine læsere. Det kræver ikke ret meget at skrive en opdatering, og du behøver ikke planlægge.

Du kan eksempelvis få dine følgeres bud på, hvad du skal kalde en ydelse eller lignende, og du kan dele dine blogindlæg og e-bøger.

Når dine følgere kommenterer eller liker dine opslag, kan deres venner se det, og så rammer du automatisk et større publikum. Det kan også være, at de deler det i deres netværk.

Hvis du gerne vil annoncere på facebook, kan du bestemme meget specifikt, hvilken målgruppe du vil ramme. Og du kan måle hele tiden, om din annonce virker efter hensigten, eller om den skal justeres.

Ulemper ved facebook

Facebook er ikke dit eget medie.

Det betyder, at andre bestemmer, hvad der virker bedst lige nu. Både hvad du skal gøre for at blive set af flest, og hvad der rent teknisk kan lade sig gøre.

Det gør, at du konstant skal være opmærksom på, hvordan mediet virker lige nu. Det bliver i øvrigt sværere og sværere at ramme dine læsere, hvis du ikke vil annoncere. Og det bliver også sværere at annoncere.

Facebook er et flygtigt medie. Så hvis dine læsere er væk en dag eller to, er det slet ikke sikkert, at de når at se din opdatering.

Så er den bare væk.

Også selv om du har annonceret.

Og da facebook mest er til kortere opdateringer, kan det sagtens være, at dit budskab er for komplekst til at blive formidlet – og forstået godt nok – via facebook.

Derudover kræver succes på facebook, at du holder øje med facebook løbende, så du kan svare og interagere, hvis dine følgere vil i kontakt med dig.

Fordele ved blogindlæg

En af de helt store fordele ved at blogge er, at indlæggene ligger online altid og derfor kan trække trafik ind fra søgemaskinerne. Alene det, at du udgiver et blogindlæg, sender et signal til Google om, at det er værd at holde øje med din hjemmeside.

Og det er godt.

Ulemper ved blogindlæg

Det er ikke alle blogindlæg, der egner sig til at SEO-tekstforfatning. Og hvis ikke læserne kommer fra Google, skal du selv hive dem ind på bloggen.

Hvordan vil du gøre det, hvis du hverken har et stor budget til facebookannoncer eller et nyhedsbrev, du kan linke fra?

Et blogindlæg, der kun bliver læst af få, får du jo sikkert ikke så meget ud af.

Fordele ved nyhedsbreve

Den allerstørste fordel ved at skrive nyhedsbreve er, at du nu har dit eget medie. Du har nu fremover en kanal, du altid kan bruge, når du vil

  • invitere til et arrangement
  • præsentere et nyt gratisprodukt som eksempelvis en e-bog
  • sælge
  • linke over til et blogindlæg

 

En kanal, hvor alle dem, du sender mails til, selv har ønsket at høre fra dig.

Ingen andre kanaler giver dig den fordel.

Samtidig bliver e-mails liggende i læsernes indbakke, lige indtil de selv aktiverer deres pegefinger og sletter din mail igen.

Og du har plads nok til at skrive! Derfor kan du både nå at ramme dine læsere med nogle psykologiske triggere, så de kan mærke, at de vil have dig. NU. Og du har plads til at præsentere din ydelse grundigt nok. Og give læserne en god grund til at slå til nu.

Du kan skrive dine nyhedsbreve, når det passer dig. Jeg har god erfaring med at skrive en serie ad gangen.

Ved at jeg skriver de fleste nyhedsbreve på en gang, tager det ikke så lang tid, fordi jeg arbejder koncentreret og effektivt. Samtidig har jeg det store overblik over rækkefølgen og kan eventuelt flytte rundt på noget af indholdet undervejs.

Ofte skriver jeg et grundigt blogindlæg, som jeg linker til fra mit nyhedsbrev. Hvis jeg af strategiske grunde vil beholde læseren i selve nyhedsbrevet, kan jeg godt dele det værdifulde bidrag her. Gør jeg det, lægger jeg de væsentlige uddrag af nyhedsbrevet over på min blog bagefter, så jeg også får glæde af at have indholdet til at ligge online fremover. (N.B. Hvis du vil gøre det samme, så vær lige opmærksom på, at Google hader kopieret indhold. Derfor er det vigtigt, at du lige hakker et enkelt flueben af i dit nyhedsbrevssystem, så det ikke er tilgængeligt for Google her).

Ulemper ved nyhedsbreve

Ja, vi kommer ikke uden om, at det kræver noget at samle læsere ind til dit nyhedsbrev

Det er også et faktum, at det som regel tager længere tid at skrive et nyhedsbrev end en opdatering på facebook. Men det tager ikke længere tid end et blogindlæg.

Og nu vi er ved det med tiden: Den tid, du bruger på dine nyhedsbreve, sparer du jo et andet sted. I takt med at jeg har styrket onlinemarkedsføring – blandt andet med nyhedsbreve – er jeg helt holdt op med at holde uforpligtende kundemøder. Fordi jeg typisk lukker mine salg i telefonen. Eller direkte i shoppen.

Du rammer mange flere potentielle kunder med nyhedsbreve end med 1:1-kundemøder. Og et kundemøde tager typisk lige så lang tid som at skrive et halvt eller et helt nyhedsbrev.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER