Du får nu 2 tip til at løfte dine tekster (+ 1)

Tip 1 er quickfixet, til når du ikke har ret meget tid.
Når du har skrevet en tekst, så gennemgå den for diverse fyldord såsom

egentlig – altså – også – måske – reelt – faktisk – eksempelvis – netop – simpelthen – alt andet lige – meget – lidt – nogle gange – bare – alligevel – rigtig – desværre – al – vitterlig – af den ene eller anden grund – hele – overhovedet – sikkert – da – selvfølgelig – helt – eventuelt

Nogle gange har de ord deres berettigelse. Eventuelt fordi de kan være med til at gøre en tung tekst lettere at læse.

Men ofte drysser vi netop de ord med rund og unødig hånd, uden at de gør nogen gavn. Nogle gange forsvinder afsenderen ligefrem i fyldordene, og derfor bliver budskabet upræcist.

Hvis du har skrevet en længere tekst i word, kan du sætte hvert af fyldordene ind i søgefeltet. Så får du markeret præcist, hvor du bruger ordet, og kan let tage stilling til, om ordet skal slettes eller bestå.

Det næste tip kan du bruge, når du for alvor skal skrive igennem:
Sluk din telefon og din mail i en time, og skriv.

Jeg ved, at du har en time. Ellers læste du forhåbentlig ikke det her blogindlæg. Og du vil sikkert blive overrasket over, hvor langt du kan komme på en koncentreret time.

Er en time eller en sproglig opstramning ikke nok?

Måske har du opgaver, hvor du får brug for at gøre mere end at stramme op sprogligt eller skrive koncentreret i en time, fordi du skal skrive flere nye tekster fra bunden. Her anbefaler jeg, at du blokerer din kalender en hel dag i stedet.

Hvis du har svært ved at blokere din kalender og i stedet skriver sporadisk, når du har huller i kalenderen, kan du sikkert nikke genkendende til det her:

  • Du begynder på dine tekster mange gange, og hver gang bruger du tid og koncentration på at huske, hvad du kom til sidst, og hvorfor du skrev, som du gjorde. Måske når du ligefrem at skrive noget af teksten om, før du kommer i tanke om, at der var en grund til, at du skrev, som du gjorde
  • Du bliver demotiveret, fordi du ikke kommer særlig langt, i forhold til hvor lang tid du bruger
  • Du mister overblikket over, hvor du er kommet til
  • Du afslutter med at erklære opgaven for færdig. Enten fordi du ikke kan komme videre, eller fordi den skal være færdig nu – selv om den måske slet ikke er det
  • Du bliver aldrig færdig, fordi der ikke dukker huller nok op

 

Derfor kommer dine tekster aldrig til at arbejde så godt for dig, som de kunne. Uanset om formålet med teksterne var, at de skulle

  • sælge
  • indsamle mailadresser til dit nyhedsbrev
  • tiltrække læsere fra Google, som kunne blive til kunder senere

 

Alle de fordele går du glip af. Og uanset om din markedsføring er B2B eller B2C kan det hurtigt blive til mange penge.

Skal vi arbejde sammen på dit kontor

Er det dig, jeg lige har skrevet om?

Det er for ærgerligt. Både på grund af alle de fordele, du går glip af. Og næsten lige så slemt: Før du begyndte at skrive, deltog du højst sandsynligt på flere kurser eller webinarer for at lære den specifikke måde at skrive på, alt efter om din tekst var en salgstekst, en SEO-tekst, et blogindlæg eller et nyhedsbrev. Udover at du har brugt tid på at lære, har du sikkert også betalt for kurserne.

Det er netop derfor, jeg har oprettet turbodagen. 6 timer på dit kontor, hvor vi begge kun fokusere på din forretning og din markedsføring. Den kan du læse mere om her.

Har du spørgsmål – enten om turbodagen eller dine tekster? Så ring til mig på 27 12 11 14, eller book en gratis samtale.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER