Et nyhedsbrev er en fremragende måde at kommunikere på, fordi det er både nemt og billigt. I kan enten bruge det som supplement til jeres medlemsblad eller som jeres primære informationskanal til medlemmerne.
Forskellige målgrupper – forskellige behov
Ligesom med medlemsbladene – og al kommunikation i øvrigt – er det i forbindelse med nyhedsbrevene meget vigtigt allerførst at finde ud af, hvem målgruppen er. Eventuelt kan I lave flere forskellige nyhedsbreve til de forskellige målgrupper. Målgrupper kan være :
- Medlemmer
- Ikke-medlemmer, der deler jeres interesser
- Journalister
- Samarbejdspartnere*
*Alt efter hvilken type forening, I har, kan samarbejdspartnere være underleverandører (grafikere, håndværkere, revisorer eller andre), læger, forhandlere etc.
De forskellige målgrupper er sjældent interesseret i de samme informationer, og jo flere irrelevante oplysninger, læseren modtager i et nyhedsbrev, jo større er risikoen for, at læseren melder nyhedsbrevet fra igen. Dermed ikke sagt at I nødvendigvis skal udgive tre eller fire forskellige nyhedsbreve. Men det er en mulighed.
Der kan være mange gode grunde til at holde kontakten ved lige med ikke-medlemmer via et nyhedsbrev. Mange af dem, der gerne vil modtage jeres nyhedsbrev, får måske lyst til at melde sig ind på et tidspunkt, hvis de kan læse af jeres nyhedsbreve, at I er et attraktivt tilbud.
Nyhedsbrevet kan også hjælpe jer med at fastholde kontakten med andre aktører og samarbejdspartnere. På den måde bliver de ved med at huske jer og har dermed bedre mulighed for at åbne nye døre for jer. Skriver I nyhedsbreve til flere målgrupper, kan I genbruge flere af afsnittene i de forskellige nyhedsbreve og skrive teksten lidt om.
Det vigtigste er, at I forholder jer til, hvem målgruppen er, før I skriver.