Inden vi går i gang med medlemsbladet, får I lige et provokerende spørgsmål: Skal I overhovedet have et medlemsblad? Jeg vil gerne uddybe: Har I nok information, I gerne vil give videre til jeres læsere, til eksempelvis at sende 20 sider ud fire gange om året?
Når I redigerer bladet, hvad fylder så mest i jeres overvejelser: »Hvordan skal vi få plads til alle de gode og relevante artikler, vi har?«, eller: »Hvad kan vi finde på for at fylde bladet ud?«
Er det sidste tilfældet, kommer der lige et spørgsmål mere: »Hvorfor er det vigtigt for jer at udgive et blad?« Måske kan jeres behov for at informere medlemmerne dækkes fint med et elektronisk nyhedsbrev, som vil være langt billigere og nemmere for jer at udgive. Læs mere om nyhedsbreve i kapitel 4.
Kampen om læsernes tid
Vi bliver alle sammen konstant overdynget med informationer og sorterer dem derfor efter, hvor relevante de er for os, og hvor meget energi vi skal bruge på at læse og forstå dem.
Derfor skal I på ingen måde tage det for givet, at læserne vil bruge lang tid på at læse jeres blad. Heller ikke selv om de sikkert er meget interesserede i det, foreningen beskæftiger sig med, siden de nu har meldt sig ind.
Foreningen er kun en lille del blandt meget andet i deres tilværelse, og jo flere gange læseren oplever, at I giver dem informationer, de ikke har brug for, jo større er risikoen for, at bladet rykker længere ned på deres prioritetsliste. Det betyder to ting :
- Alle artikler skal vurderes ud fra, om de er relevante for flertallet af læserne.
- De skal skrives, så flertallet af læserne får lyst til at læse dem.
Hvem skal have spaltepladsen?
Der er mange mennesker, der har forskellige interesser i at blive omtalt i jeres blad. Derfor er det vigtigt at være meget bevidst om, hvilke emner og personer der skal i bladet og hvorfor.