Inden vi går i gang med medlemsbladet, får I lige et provokerende spørgsmål: Skal I overhovedet have et medlemsblad? Jeg vil gerne ud­dybe: Har I nok information, I gerne vil give videre til jeres læsere, til eksempelvis at sende 20 sider ud fire gange om året?

Når I redigerer bladet, hvad fylder så mest i jeres overvejelser: »Hvordan skal vi få plads til alle de gode og relevante historier, vi har?«, eller: »Hvad kan vi finde på for at fylde bladet ud?«

Er det sidste tilfældet, kommer der lige et spørgsmål mere: »Hvorfor er det vigtigt for jer at udgive et blad?« Må­ske kan jeres behov for at informere medlemmerne dækkes fint med et elektronisk nyhedsbrev, som vil være langt billigere og nemmere for jer at udgive. Læs mere om nyhedsbreve i kapitel 4.

Kampen om læsernes tid

Vi bliver alle sammen konstant overdynget med informationer og sor­terer dem derfor efter, hvor relevante de er for os, og hvor meget energi vi skal bruge på at læse og forstå dem.

Derfor skal I på ingen måde tage det for givet, at læserne vil bruge lang tid på at læse jeres blad. Heller ikke selv om de sikkert er meget interesserede i det, foreningen be­skæftiger sig med, siden de nu har meldt sig ind.

Foreningen er kun en lille del blandt meget andet i deres tilværelse, og jo flere gange læseren oplever, at I giver dem informationer, de ikke har brug for, jo større er risikoen for, at bladet rykker længere ned på deres prioritetsliste. Det betyder to ting :

  • Alle artikler skal vurderes ud fra, om de er relevante for flertallet af læserne.
  • De skal skrives, så flertallet af læserne får lyst til at læse dem.

Hvem skal have spaltepladsen?

Der er mange mennesker, der har forskellige interesser i at blive omtalt i jeres blad. Derfor er det vigtigt at være meget bevidst om, hvilke emner og personer der skal i bladet og hvorfor.

 

Skriv dit søgeord og tryk ENTER