Journalisterne – især dem med daglige deadlines – har meget travlt, og de bliver kontaktet af mange andre end jer, der også har en god historie.
Derfor er det vigtigt, at I er meget præcise og gør det så nemt som overhovedet muligt for dem at beskæftige sig med netop jeres historie og jeres vinkel. Derfor skriver jeg næsten altid en pressemeddelelse, før jeg kontakter journalisten.
Hvis I er flere, der er ansvarlige for pressekontakten, kan I også bedre sikre jer, at I er enige om budskabet ved at have det på skrift, før I går videre med det. Når I skriver pressemeddelelsen, er det godt at have nogle af de følgende kriterier i baghovedet :
- Overskriften skal fænge. Forvent ikke, at journalisten bruger tid på at læse sig hverken halvt eller helt igennem en pressemeddelelse, medmindre han fra starten tror på, at han får en rigtig god historie ud af sin tid.
- Målret jeres pressemeddelelse efter det specifikke medie, I skriver til.
- Giv journalisten en kort introduktion til, hvad historien handler m øverst i pressemeddelelsen (tre til fem linjer).
- Uddyb historien i brødteksten.
- Saml relevante faktuelle oplysninger i en faktaboks. Refererer I til en ny, relevant undersøgelse eller andre former for dokumentation, så giv journalisten linket.
- Giv journalisten kontaktoplysninger på kilderne.
- Skriv en billedtekst til jeres billeder.