Når du vil skrive til din læser, skal du hele tiden fokusere på at fastholde vedkommende. Ud over hvilke oplysninger der er relevante for læseren, ligger en stor del også i sproget. Der er mange tricks, der kan hjælpe dig til at skrive i et mere levende sprog. Ved at bruge dem vil du opdage, at dine sætninger formentlig bliver både kortere og mere præcise på samme tid. De eksempler, jeg kommer med her, gælder uanset hvilken type tekst du skriver, hvad enten det drejer sig om pressemeddelelser, indlæg til bladet, tekster til nettet eller SEO-tekster.
Don’t tell me – show me
Vi husker bedre ved at skabe indre billeder og danne vore egne konklusioner end ved at høre tillægsord. Eksempel 1 :
»Det er attraktivt at ro« er en påstand, som i sig selv ikke fortæller ret meget. Vi ser ingen billeder og er ikke blevet meget klogere. I stedet kunne du skrive : »Hver måned fra april til august holder Hovedstadens Roklub introduktionskursus for 25 nye roere.« De fleste vil nok tænke, at det er en del nye medlemmer. Her får læseren altså både den specifikke oplysning, at der er kommet 25 nye roere, samtidig med at han selv konkluderer, at det er mange. Måske ser han ligefrem et billede af mange roere for sig.
Den samme slags problemstilling gælder for en sætning som : »Det var varmt til generalforsamlingen«. I stedet kunne du skrive : »Vinduerne begyndte at dugge, og deltagerne sad og viftede med dagsordenen. Formanden havde for længst taget sin jakke af. Nu åbnede han også de øverste knapper i skjorten og tog et lommetørklæde frem. Men han nåede ikke at duppe panden i tide. En sveddråbe var allerede faldet ned på manuskriptet«.