Du skal også huske på, at du kan sende et signal om dit firma andre steder end de etablerede platforme. Både gennem dit valg af mail, konkurrencer og som brevkasseredaktør.

Hotmails sender signaler

Nogle gange ser jeg selvstændige, der bruger hotmail, gmail eller lignende. Og det sender et signal om, at deres firma formentligt enten er helt nyt, eller at det ikke går så godt.

For etablerede firmaer har egne domænenavne og tilhørende mailadresser.
Nogle selvstændige vil gerne lige se, om ideen kan bære, inden de foretager de store investeringer. Men netop den tilgang til firmaets markedsføring kan blive grunden til, at de aldrig slår igennem. For hvis indehaveren selv er usikker på, om ideen holder, hvorfor skulle kunderne så tro på den?

Ud over at det er uprofessionelt at bruge mailadresser, der ikke relaterer til din hjemmeside, går firmaer glip af en markedsføringseffekt ved at bruge dem. Folk kan ikke se, hvor de kan læse mere, og de ved ikke nødvendigvis, hvad firmaet laver.

Da jeg skrev denne bog overvejede jeg at få en kendt kvinde til at skrive forordet til min bog. Indtil jeg fandt ud af, at hun havde en gmail på sin hjemmeside.

Skriv også dine kontaktoplysninger i din autosignatur, så folk hurtigt kan komme i kontakt med dig, eventuelt ved at ringe i stedet for at svare mailen.

NB: Mange skriver en lille reklametekst i bunden af deres mail. Dette kan tolkes som et brud på spamlovgivningen, fordi du markedsfører dig over for folk, der ikke nødvendigvis har bedt om det.

Øvrige faktorer

Du sender også et professionelt signal ved at få trykt dine visitkort i god kvalitet. Få eventuelt en grafiker til at sætte dem op for dig. Brug gerne billede på visitkortene, så er det meget nemmere at huske dig.

Når du alligevel har fat i grafikeren, kan du få vedkommende til at sætte et brevpapir op til dig samtidig. Det skal du nok få brug for.

Indtal en personlig hilsen på din telefonsvarer, så folk kan høre, at de har ringet til den rigtige person i det rigtige firma, før de lægger en besked. Og aftal med din familie, at de ikke skal tage din arbejdstelefon. Især virker det uprofessionelt, når børn tager telefonen.

(Uddrag af bogen God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder)

Hent hele e-bogen gratis her

Skriv dit søgeord og tryk ENTER