Når du vælger kundeemnerne bevidst

(Siden jeg har skrevet det her blogindlæg, har meget ændret sig. Pt. anbefaler jeg primært kanvassalg til virksomheder, der har akut brug for kunder, går efter en snæver kundekreds eller kan spotte kunder med et specifikt behov for netop deres ydelse)

Hvad vil du helst:

  • Ringe til en masse mennesker, der ikke har vist interesse for at snakke med dig

  • Forsøge at komme forbi deres sekretærer, der gør en helhjertet indsats for, at netop folk som dig ikke forstyrrer chefen

  • Ringe forgæves en masse gange, til du endeligt kommer igennem

  • Blive afvist, fordi de ikke har brug for dig lige nu

 

Eller:

  • Opdatere dine firmasider på facebook, hvor alle dem, der er enige med dig, trykker ”like”

  • Skrive blogindlæg og nyhedsbreve, som du oftest kun får positive kommentarer på, og hvor du kan se på Google Analytisk, at din indsats hiver folk ind på din hjemmeside

  • Gå til netværksarrangementer, hvor du bevidst kan opsøge de mennesker, du gerne vil samarbejde med, og som også viser interesse for dig

  • Hygge dig med at googleoptimere din hjemmeside, så du bedre kan hive interesserede kunder ind på din hjemmeside

  • Spise netværksfrokoster

 

Jeg tror, de fleste af os sætter vores kryds ved de sidste fem dotter. For her kan vi gøre opmærksom på os selv i trygge rammer og uden at risikere at blive afvist. Og alle dem, der ikke har brug for os lige nu konfronterer os ikke med det.

Facebooks verden er rar

Hvis facebookvennerne ikke har lyst til at læse dit blogindlæg, lader de bare være med at klikke på det. Og læserne af dit nyhedsbrev forsvinder lige så diskret, hvis de ikke længere har lyst til at følge dig.

Desuden giver disse aktiviteter den optimale følelse af at være effektiv, fordi du kan ramme så mange mennesker på en gang.

Når du ringer kanvassalg, bliver du derimod tit konfronteret med, at vedkommende i den anden ende ikke har brug for dig. Du oplever gentagne gange, at du faktisk kommer til besvær, når du ringer. Både når du taler med sekretæren, der modvilligt stiller dig om, og når du kommer igennem til vedkommende, du skal tale med.

Udover at det er bøvlet at skulle ringe forgæves så mange gange for overhovedet at komme igennem, skal du jo oftest ringe igen om nogle måneder, hvor den potentielle kunde måske vil købe noget. Eller hvor han måske vil bede dig om at ringe om endnu nogle måneder.

Og du føler sjældent, at dette ringeri er lige så effektivt som eksempelvis nyhedsbrevet. For når du ringer kanvassalg, kommunikerer du altid kun med en person ad gangen.

Derfor er jeg helt enig i, at det ikke er det bedste træk på langt sigt kun at ringe kanvassalg.

Og hvorfor er jeg så alligevel så begejstret for kanvassalg?

Det er fordi, kanvassalg på kort sigt er den mest effektive måde at sælge på

Jeg kender kun få mennesker, der reelt kan få alle de kunder, de drømmer om her og nu, alene ved at have en god hjemmeside, skrive nyhedsbreve, bruge de sociale medier og gå til netværksarrangementer. For de fleste skal der mere til. (Man kan selvfølgelig sætte sit mål om omsætning lavt nok til, at dette kan lade sig gøre.)

Indrømmet: Der kan gå lang tid med at få en specifik kunde i hus, hvis du ringer kanvassalg. Jeg har flere, jeg har arbejdet på i flere år.

Men hvis jeg finder 100 nye telefonnumre og ringer til dem fra en ende af, har jeg en statistisk chance for, at nogle af dem har købt noget efter 2-3 måneder. Det har jeg oplevet flere gange, så det kan godt lade sig gøre. Og det er en ret kort periode at bruge på et salg, sammenlignet med hvor mange gange du skal skrive et blogindlæg eller et nyhedsbrev for at få en ny kunde.

Herudover kommer, at når jeg ringer til de resterende telefonnumre på listen, kommer jeg jo også i kontakt med mange andre, der måske skal have lavet noget senere. Med andre ord ligger der nogle ”opvarmede numre”, jeg kan ringe tilbage til en anden gang.

Jeg synes også, at kold kanvas kan være hårdt, men hvis du starter dagen med at ringe til nogle, der tidligere har vist interesse, får du en blidere start på dagen.

Måske 50.000 kroner i morgen

Varm kanvas er jeg til gengæld rigtig glad for. (Altså når jeg ringer tilbage til folk, der har bedt mig om at vende tilbage på et bestemt tidspunkt).

Hvis jeg har noteret, at jeg skal ringe til nogen på en bestemt dag, kan jeg godt glæde mig så meget til at ringe til dem, at jeg måske ringer lidt før end planlagt. Fordi jeg synes, det er spændende, og fordi jeg ved, at vi er så tæt på at lave en aftale, at det måske er NU.
I morgen skal jeg ringe til en del af de såkaldt varme emner. Og der er udsigt til, at jeg sælger for omkring 50.000 kroner. Sådan en kanvasdag er da spændende at stå op til.

Synes du ikke?

NB. Jeg sælger regelmæssigt for omkring 20.000 kroner over telefonen. Så jeg ved at de kan lade sig gøre.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER