Helt ærligt:
Har du tit tænkt sådan her om en af dine konkurrenter:

  • “Hvorfor er det altid hende, man ser?”
  • “Hvorfor får hun al den gratis markedsføring og anerkendelse?”
  • “Hvorfor er det aldrig mig?”

 

Sådan havde jeg det også for nogle år siden, da jeg hørte, at e-conomic havde lanceret en spritny ekspertblog KRÆS, der skal hjælpe mindre virksomheder med at drive en bedre forretning.
På listen var den ene lækkerbisken efter den anden. Sofia Manning, SEO-konge Thomas Rosenstand, fremtidsforsker Anne Skare Nielsen og mange andre gode navne.
Jeg kiggede nysgerrigt og så mange flere navne, jeg kendte. Men jeg så ikke mig selv (så havde jeg nok også vidst det på forhånd).

shutterstock_306534194Og så blev jeg lidt misundelig. Og tænkte:

  • “Bare det var mig, der var med på den liste.”
  • “Hvorfor er det ikke mig?”

 

Den indre svinehund sagde til mig, at jeg jo nok ikke var god nok. e-conomic vidste sikkert ikke engang, hvem jeg var.

Og det bekræftede mig sådan set bare i min første tanke: At det jo kun var de allerbedste, de havde samlet. Som i… at jeg ikke var god nok til at være på listen.
Så tænkte jeg, at når/hvis den dag kom, hvor jeg også var med i det selskab, så ville lykken være gjort, for sikke en anerkendelse og sikke en markedsføring at blive præsenteret blandt de bedste.

Tal din sag. Præsenter dig selv.

Efter jeg havde siddet længe nok og tænkt, at den liste SKULLE jeg da på, gennemgik jeg listen for at se, om jeg kunne finde et hul på listen, som kunne blive mit.

Og det kunne jeg.

De havde nemlig ikke nogen, der klogede sig om salg og priser. Så den var jo lige til højrebenet, og jeg kunne byde ind med det, jeg allerhelst vil fortælle om:
Nemlig hvordan selvstændige kan tjene flere penge. Uden at få en længere arbejdsuge.
Derfor kontaktede jeg redaktøren og præsenterede mig og min bog Selvstændiges guide til flere penge. Og spurgte, om det ikke var en god ide med en blogger med fokus på salg og priser.
Med argumenter som: “Jeg ser rigtig mange selvstændige lukke igen, netop fordi salget halter.” Og “Uanset hvor godt du er markedsført, hjælper det ikke noget, hvis du ikke kan lukke salget, eller hvis du presses til at give rabat.”

Og sådan kom jeg med på holdet. Der har jeg nu været i godt to år.

Når jeg kan, kan du også lege med de store

Du kan gøre noget tilsvarende:

Lav en liste over, hvem du allerhelst vil lege med.

  • Sug til dig af alt, hvad de har lavet
  • Følg deres markedsføring
  • Læs deres bøger
  • Stil spørgsmål til dem

 

På den måde lærer de dig at kende. Jeg har fået flere gode samarbejdspartnere, som jeg lærte at kende, fordi jeg var kunde hos dem. Og omvendt.

Er du der nu, hvor det er realistisk, at det vil blive en win-win for begge parter?
Hvis ikke: Hvad kan du gøre, for at det bliver win-win på længere sigt?

Hvis samarbejdet ikke kan blive til noget nu, behøver det slet ikke have noget med dig at gøre. Tidspunktet er måske bare forkert.

Eller måske kan samarbejdet blive til noget på en lidt anden måde, end du havde håbet på. Måske kan du få en mindre luns. Den kan blive adgangsbilletten til de større.

Drop beskedenheden

Det hjælper dig ikke i dit arbejde med at sælge dig selv  at være beskeden.
Du skal stå ved, hvad du vil, og hvad du kan. Så er det op til andre at vurdere resten.

e-conomic kunne have haft flere grunde til, at jeg ikke skulle med på den liste. De kunne have fundet en anden til at blogge om salg i mellemtiden. Eller de kunne have fundet mig for let.

Men det gjorde de ikke.
Jeg kender mange, der har fået nogle af de markedsføringsplatforme, de har i dag, fordi de selv har taget det første skridt.

Og jo mere du bliver set, jo endnu mere bliver du set. Så det er bare at komme i gang.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk