Og når jeg siger ”dyre venner”, er det ikke dem, der foreslår at I går på dyre restauranter, eller inviterer dig ud at sejle på deres dyre båd. Tværtimod.

For du kan sagtens komme til at tjene mange penge på at gå på dyre restauranter – med de rigtige mennesker. De dyre venner er dem, der ender med at koste dig mange penge. På anden vis. Fordi de er med til at overbevise dig om, at du ikke skal tage dig ret godt betalt.

Eksempelvis ved at de

  • siger, at du er for dyr
  • ikke har respekt for din tid
  • misbilliger dine forretningsbetingelser eller metoder

 

Som regel tjener de dyre venner ikke selv ret mange penge. Og det er deres mindset påvirket af.

De tænker ikke selv stort, og udover at du måske heller ikke selv tænker stort i deres selskab, kan de også komme til at påvirke dig direkte negativt, så du ligefrem kommer til at sætte dit eget ambitionsniveau ned af at være sammen med dem. Og så er det netop, at det bliver rigtig dyrt at være sammen med dem.

De mennesker, jeg har lige har talt om, kan rent privat sagtens være nogle rigtig gode venner, men du skal passe meget på med ikke at involvere dem i din forretning. For der hører de ikke til. Og de gør ikke nogen gavn.

Gå efter dem, der motiverer dig

Rent forretningsmæssigt skal du i stedet gå efter dem, der hjælper dig med at vokse og som motiverer dig.

Dem der

  • selv tager sig godt betalt
  • tror på, at vi kan indfri vores drømme
  • tænker stort
  • sætter grænser for, hvad de vil være med til

 

For de viser vejen for dig.

Og det er meget bedre for din virksomhed, at du er sammen med nogen, der klarer sig bedre end dig end omvendt. For når du er en lille smule misundelig – og samtidig kan se, at det faktisk kan lade sig gøre at leve drømmene ud, kan du motivere dig selv.

Spørg dig selv

  • Har du nok i dit netværk, du kan se op til?
  • Hvis ikke: Hvad vil du gøre for at få flere rollemodeller?
  • Er der nogen, der tager mere end de giver? I givet fald: Hvilken rolle skal de spille i dit liv fremover?

 

Tag også et grundigt kig på dine erhvervsnetværk. Får du så meget ud af dem, at de reelt er din tid værd?

Andre har også læst:

8 Kommentarer

  1. Rigtig godt indspark, Majbritt. Ramt lige i øjet hos mig og bekræftet mig i, at de tiltag jeg har sat gang i hen over det sidste halve års tid er rigtige. Men, puha, det er ikke altid let at tage de valg og få handlet i overensstemmelse med dem. Til gengæld er det fantastisk, når man begynder at se resultater.
    Tak for en velrettet spark.
    Hilsen Tine

  2. Så kloge ord Majbritt – Tak. Men man er jo nok for høflig til at begynde med og man bliver mødt af så mange nye ting når man lige er startet op. Og hvem vil en det godt? og hvem vil bare have solgt noget selv. Ja det er bare med at holde tungen lige i munden og sno sig.

  3. Helle, jeg tror som udgangspunkt, at de vil en det godt.
    Dem, der siger, at vi nok er for dyre, siger det også i den bedste kontekst, fordi de ikke forstår, hvad det kræver at drive en virksomhed.
    Helt generelt – også når emnet handler om andet end priser m.m. – skal vi vurdere den kilde, et råd kommer fra.
    Der florerer også mange råd om teknik og revision eksempelvis på facebook. Og de gives altid af nogen, der ikke kender den kontekst spørgeren spørger ud fra.

  4. Mit bekendtskab med dig, har faktisk gjort at jeg har sat priserne op på mine ydelser – OG det har gjort at jeg har fået mange flere kunder i min biks !!! Jeg var for et par år siden så heldig at vinde en telesparring med dig og da gav du mig sparket til det – af hjertet tak 🙂

    Jeg har simplethen valgt, at jeg kun sparrer med andre “der tror på succes” – orker simpelthen ikke at have begreber og ord som “nøjes med”, “kun”, “gøre som du plejer” i mit liv. Det vækster ganske enkelt ikke.

    Så Majbritt endnu engang tak for sparket dengang og for dine altid inspirerende nyhedsmails.

  5. Hvor er det dejligt at lade nogen vinde, der får så meget ud af det, Malene. Og rart at blive bekræftet i, at det, jeg siger, virker.
    God pointe kun at sparre med dem, der tror på succes. De (vi) er rimeligt nemme at spotte.

  6. Hej Majbritt

    Hvor er det bare et godt eksempel på mht at vælge sine venner rigtigt.

    Især selvstændige og startups har stået i den situation hvor vennerne siger, bruger du ikke for mange timer i forhold til hvad du gerne vil have for det, tager du ikke for mange penge for, har du nok erfaring etc. og sandheden er at hvis du levere den værdi for dine kunder som de betaler for, og de oplever den er det værd så er din pris jo netop rigtig, måske er den enda for lev.

    For slet ikke at tale om hvor hårdt det kan være at have en drøm og følge den og så ikke blive bekræftet i hvor godt man gør det af sine nærmeste.

    Vi alle ved at salgsarbejde kan være hårdt men når så det lykkedes håber vi da alle på at få anerkendelse heraf.

    Tak for et godt indlæg.

    mvh
    Michall Helmbæk

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER