testTag denne test og find ud af, om du bør overveje at fyre selv din største kunde.

  • Kunden har forhandlet sig til så stor en mængderabat, at det – hvis du skal være helt ærlig – slet ikke er så god en forretning alligevel.
  • Kunden er bevidst om, at han er din største kunde, så udover at han har fået en rigtig god pris, forventer han også et helt andet serviceniveau end alle dine andre kunder.
  • Kunden overholder ikke sine deadlines og andre aftaler, så du skal hele tiden flytte rundt på dine øvrige kunder og opgaver for at nå storkundens deadlines til tiden. Dermed kommer du faktisk til at stå lidt standby for ham hele tiden. Også de timer han ikke betaler dig for. Ligesom nogle af dine andre kunder oplever en dårligere service, fordi de bliver flyttet.
  • I bund og grund er der ikke særlig god kemi mellem jer (eller mellem dig og en af kundens medarbejdere, som du tit skal samarbejde med).
  • Du bliver lidt magelig i dit opsøgende salgsarbejde, fordi du jo i bund og grund ikke er tvunget til at finde nye kunder. Også selv om flere af ovenstående punkter er opfyldt.
  • Du har ikke tid til at opsøge nye kunder, fordi din storkunde tager alt din tid.
  • Du føler dig mere som en deltidsansat på regning end som en selvstændig erhvervsdrivende.

Tid til MUS-samtale

Kan du krydse af ved bare et af disse punkter, så er det tid til at tage en MUS-samtale med dig selv:

  • Hvorfor valgte du i sin tid at blive selvstændig?
  • Hvad var det for et problem, du ville løse på din helt unikke måde? Som du brændte så meget for, at du satsede alle dine lønmodtagerrettigheder for at få et CVR-nummer.
  • Hvilke mål havde du?
  • Hvilke drømme havde du?

Og hvordan er det så gået?

Er det ved at være tid til at gå videre til næste skridt? At sige farvel til storkunden eller eventuelt lave en ny aftale på færre timer/til flere penge/med andre opgaver?

Husk: Jeg giver altid 15 minutters gratis rådgivning på 27 12 11 14.

Andre har også læst:

2 Kommentarer

  1. Tak for de gode, tankevækkende og inspirerende spørgsmål. Jeg blev selvstændig i 2006, frasagde dengang en god chefhyre, en høj pension, sikkerhedsnet ved sygdom, betalte kurser/efteruddannelser, fri indkøbskonto og en stor legeplads, hvor jeg kunne afprøve nye metoder m.v, m.v, m.v. Året efter blev jeg headhuntet og tilbudt direktørstilling, 80.000 om måneden, god pension og samme frynsegoder. Her sagde jeg også nej ….
    I skrivende stund, hvor jeg ikke har fyret min storkunde, men hvor storkunden har ‘fyret’ mig for at spare penge og løse opgaverne selv, – kan jeg se, at jeg de sidste år, egentlig ikke har været selvstændig, blot haft et godt betalt job – uden nogen sikkerhed men med en hel masse magelighed i forhold til at skabe nye kunderelationer. Og – indser jeg nu, jeg har helt glemt hvorfor jeg ville være selvstændig, – og hvorfor jeg ville det så meget at jeg takkede nej til iøvrigt meget eftertragtede jobs. Endnu engang TAK for spørgsmålene, en alvorlig MUS samtale venter lige om hjørnet.

  2. Det vigtigste er at du lærer af det.
    Har du brug for hjælp, så husk at jeg altid giver 15 minutters telefonrådgivning gratis.
    Majbritt

Det er ikke tilladt at kommente.

Skriv dit søgeord og tryk ENTER