Derfor kan din skrivelyst hæmme din markedsføring

Er du vant til at skrive meget?

Måske skriver du

  • rapporter
  • faglige artikler
  • årsberetninger
  • referater
  • opgaver ifm. efteruddannelse

 

 

Og måske har du gjort det længe og er så rutineret i at skrive, at du ikke kunne forestille dig, at du nogensinde skulle hyre en tekstforfatter.

Hvorfor skulle du det, når du nu er så vant til at skrive og tit bliver rost for dine tekster eller opfordret til at skrive?

Især hvis det sidste er tilfældet, kan jeg sagtens forstå, at du ikke overvejer at hyre en tekstforfatter til at skrive for dig eller undervise dig i at skrive. Hvorfor skulle du dog det? Det kommer jeg tilbage til.

Lad os først lige tage de fordele, du har som skribent, fordi du er vant til at skrive:

  • Du kan disponere dit indhold

  • Du kender din skriveproces og ved, hvordan du skal forberede dig, før du begynder at skrive, og hvordan du kommer videre, hvis du går i stå

  • Du kan lide at skrive

  • Du er sikkert god til det sproglige

 

Så du har en række fordele. Så selvfølgelig skal du blive ved med at skrive nogle af dine tekster. Måske dem alle.

Men du har også en ulempe, når du er vant til at skrive den type tekster, jeg nævnte indledningsvist.

For de har to ting til fælles:

  1. De har ofte fagligt indhold, og målgruppen er også tit fagfæller

  2. De skal redegøre og referere. Sjældent få nogen til at foretage en handling

Det uddyber jeg lige:

  1. Når du skriver om noget fagligt, bliver du hurtigt meget nørdet. Det er ikke noget problem, når du skriver til fagfæller – eller måske kolleger, der forstår den kontekst, du skriver i.
    Jo flere fagligt tunge tekster du skriver, jo mere vænner du dig til at skrive på den måde. Og derfor får du svært ved at ændre dit sprog og prioritere dit indhold anderledes, hvis du skriver til nogen uden din faglighed

  2. Ingen af de nævnte tekster har til formål at få læseren til at foretage en handling. Heller ikke hvis du skriver opgaver ift. din efteruddannelse, hvor lærer eller censor skal bedømme din opgave, for det er en del af deres betalte arbejde

Og her rammer vi essensen i, hvorfor din erfaring ikke gør dig til en god tekstforfatter. Måske ligefrem tværtimod.

For når du skal skrive markedsføringstekster, skal du noget helt andet end at referere fagligt fakta.

Du skal

  • ramme en specifik målgruppe, som ofte har det tilfælles, at de netop ikke har din faglighed

  • prioritere dit indhold i forhold til, hvad målgruppen har brug for at vide for at foretage den handling, du vil have dem til at gøre efter at have din tekst

  • opbygge din tekst i den rigtige rækkefølge, så du løbende motiverer din læser til at blive ved med at læse

  • skrive din læsers dagligdag og problem ind i teksten, så han oplever, at dit budskab er relevant, og at han tilhører målgruppen

  • bruge salgspsykologi, så læseren får lyst til at købe eller foretage en anden handling

 

Alt i din tekst skal motivere læseren til at foretage en specifik handling, når han er færdig med at læse. Om det så bare er at læse et blogindlæg, skal du motivere ham til at gøre det.

Og særligt hvis du skal have ham til at gøre noget, der virkelig kræver noget af ham, stiller det store krav til din tekst. Her er det særlig vigtigt, at du formår at dosere din faglighed.

For selv om din faglighed tit er en del af den ydelse, du vil sælge, kan du hurtigt komme til at skræmme dine potentielle kunder væk, hvis du ikke formår at dosere og formidle din faglighed efter målgruppens behov.

Og der er meget ift. din faglighed, som din målgruppe ikke har brug for.

Det, de har brug for, er som regel kun

  • troen på, at du forstår deres problem eller situation og kan hjælpe dem. For at opnå det skal du skrive meget mere om læseren end dig selv

  • troen på, at du er dygtig. Alt efter målgruppen kan det være nok med en titel, opsummering af dine resultater og gode cases, der bekræfter, at du er dygtig. Altså ingen eller kun få faglige detaljer

  • faktuel viden om, hvad du konkret vil sælge, hvordan et samarbejde kan foregå og en pris. Og den her del er først relevant, når du har opfyldt de første 2 punkter

 

Gør 2 ting:

Så hvis du har problemer med at opnå dine ønskede resultater med dine markedsføringstekster – selv om du er vant til at sprøjte tekster ud af computeren – har du måske forklaringen her.

I så fald kan du gøre 2 ting:

  • Hyr en tekstforfatter til at skrive for dig i erkendelse af, at du har brug for en med nogle helt andre kompetencer end dig selv

  • Hyr en tekstforfatter til at undervise dig og give feedback, så du lærer at skrive de effektive markedsføringstekster selv

 

Anbefaler kun, at du lærer at skrive selv, hvis du

  • ofte vil få brug for at kunne skrive den samme type tekst, så du får rutinen. Eksempelvis et nyhedsbrev eller en SEO-tekst

  • har tid til at gå ind i et undervisningsforløb, hvor du formentligt vil skulle skrive din tekst om nogle gange

Tvivler du på, at jeg kan skrive netop dine tekster?

Fordi du sælger noget, der er svært at forstå? Så tror jeg godt, at jeg kan tilbagebevise dit forbehold. For gennem tiden har jeg skrevet salgstekster om stort set alt:

Rekruttering, boligadministration, messer, hjemmehjælp, efterskoler, havearbejde, jura, grafisk arbejde, korrekturlæsning, oversættelser, indretning, kontorudlejning, videoproduktion, HR, drinks, produktion af design, sexlegetøj, renovering af ejendomme, revision, trylleri, investeringer og rejser.

Rådgivning om IT, kost, stress, kreditforeningslån, boligkøb, organisationsudvikling og ledelse.

Kurser i effektivisering gennem Outlook, konflikthåndtering, yoga, diverse fremmedsprog, IT-sikkerhed, håndtering af medicin og hurtiglæsning.

2 gode grunde

Når jeg kan skrive salgstekster om alle disse emner – og holde mig indenfor mine kunders budget – er der 2 grunde:

  • Salgstekster handler primært om de problemer, du kan løse for kunden. Ikke om det faglige
  • Min journalistuddannelse gør, at jeg hurtigt kan spotte, hvad jeg skal spørge ind til. Hertil kommer mine evner til og erfaring med at formulere de gode sætninger

 

Så har dit jeg-skriver-det-hele-selv-projekt allerede nu taget for lang tid, eller udebliver resultaterne? Så kan det være, vi skal tage en snak. Du kan ringe til mig med det samme på 27 12 11 14.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER