Ja nogle gange. Andre gange skal alle alarmklokker ringe

Hvornår du skal gøre hvad, får du svaret på lige om lidt.

For lige så vel som du kan spilde dine penge og vente forgæves, kan du også risikere at stoppe et samarbejde, du kunne have tjent mange penge på.

Vi tager det sidste først.

Det tager tit måneder eller år, før du opnår top 1-3-placeringer på Google, uanset om du hyrer et SEO-bureau eller skriver SEO-tekster selv.

Vil du ligge højt på de mest populære søgeord, er opgaven derfor oftest delt i flere delmål.

Først skriver du eller din SEO-tekstforfatter en stribe SEO-tekster. Herefter arbejder de sig stille og roligt frem på Google. På et tidspunkt holder de op med at bevæge sig yderligere op ad og bliver måske på side 2 eller nederst på side 1.

Er det tilfældet, kan I justere på en række parametre. Ofte så mange steder, at det ikke er rentabelt at justere på dem alle på én gang. Derfor tålmodigheden.

Og nogle SEO-bureauer binder dig til kontrakter på et halvt år eller mere, fordi de ikke vil lægge navn til, at du ikke opnår en attraktiv placering. Det er jo hæderligt nok.

Men det er dyrt for dig at betale for de lange kontrakter, ligesom du ikke får nye kunder fra Google, før dine tekster bliver fundet på søgemaskinen.

Derfor er det vigtigt, at du er sikker på, at

  • I arbejder med de rigtige søgeord
  • teksterne løbende arbejder sig frem mod side 1

 

Er det ikke tilfældet, risikerer du at betale for en dyr ventetid, der aldrig udløser nogen resultater.

Når teksterne først lander øverst på side 1, skal du holde øje med en ny ting. Det er, om de sælger. Nogle SEO-bureauer fokuserer udelukkende på din placering på Google. Og sælger dine SEO-tekster ikke samtidig, har du ikke nogen gavn af den fine placering.

Når resultaterne kommer promte

Med flere andre typer markedsføring, er det lettere at spotte, om I er på rette vej.

Eksempelvis:

  • Annoncer
  • E-mail markedsføring
  • Telefonsalg

 

Men også her skal du være opmærksom på faldgruberne. Tager lige eksemplerne fra en ende af.

Annoncer:

Uanset om du annoncerer på trykte medier eller online, kan annoncerne i bedste fald udløse en kontakt. Det kan være et besøg på din hjemmeside eller et opkald.

Her kan du måle med det samme, om nogen foretager den ønskede handling. Hvis ikke kan du gennemgå flere parametre:

  • Får annoncen nogen til at klikke ind på din hjemmeside, hvorefter de går i stå?
  • Ringer nogen ind uden at købe?

 

Hvis ja, skal I undersøge, hvad der sker hhv. i telefonen eller på den underside, I linker ind på, siden kunderne går i stå netop her. Det kan også være, at annoncerne rammer den forkerte målgruppe.

Nyhedsbreve:

Har du allerede en stor nyhedsbrevsliste, som er vant til at modtage kvalitetsnyhedsbreve fra dig, er opgaven lige til at gå til for et eksternt bureau. Uanset om I aftaler, at de fremover skal løse alle opgaver ifm. nyhedsbreve, eller de skal lægge strategi med dig, hvorefter du selv løser opgaverne.

I så fald kan du måle åbningsrater og klikrater med det samme, du sender nyhedsbrevene ud. Alt efter hvilken strategi I vælger, skal du ikke nødvendigvis måle på salgstallene. Måske er strategien at bruge 2-3 nyhedsbreve på at gøre læserne interesseret i et nyt emne, hvorefter du begynder at sælge.

Begynder opgaven derimod med, at du først skal have flere læsere til at skrive sig op til nyhedsbrevet eller minde dem om, hvem du er, er opgaven helt anderledes. Her er du også nødt til at vurdere delmålene på vej til salgsmålene først.

Telefonsalg/Mødebooking:

Det at booke et møde hos beslutningstagere kan være en langsommelig proces. Bureauet kan nemt bruge flere uger alene på at få fat i rette vedkommende. Og medmindre de ringer på det helt rigtige tidspunkt, vil beslutningstageren i bedste fald tit bede dem om at ringe tilbage senere. Og herefter bliver de måske skubbet endnu flere gange. Derfor risikerer du også her at afbryde et potentielt godt samarbejde, hvis du ikke er tålmodig.

Omvendt kan du også nemt risikere at miste flere måneders ringearbejde, hvis I er blevet enige om en forkert strategi, eller hvis du stoler for meget på bureauet. Mødebooking er tit en fleksibel opgave. Uanset hvornår opkaldet finder sted, er der en reel risiko for, at telefonen ikke bliver taget. Derfor kan du risikere, at bureauet udsætter netop alle de opkald, de skal lave for dig, hvis en anden kunde er mere interessant. Så du skal være opmærksom på at få ind i aftalen, hvornår de skal begynde at ringe.

Hvem har overblikket?

Den specifikke markedsføringsopgave kan sjældent stå alene. Oftest skal kunden påvirkes mange gange for at gøre det, der er formålet med din markedsføringindsats. Måske købe. Måske booke et møde.

Og da mange bureauer eller markedsføringskonsulenter arbejder meget specialiseret med én enkelt disciplin, kan du desværre ikke regne med, at de uopfordret gennemgår den markedsføring, der ligger rundt om deres specifikke indsats.

Eksempelvis

  • om dit profilbillede er godt nok
  • om landingssiden på din hjemmeside er 100 % gennemarbejdet
  • om din målgruppe vil være interesseret i din freebie

 

En af de fejl jeg oftest ser her, er at ingen udfordrer kunden på den strategi, som de pågældende markedsføringsindsatser skal understøtte.

Eksempelvis

  • om det vil være mest rentabelt at at samle leads ind til dit nyhedsbrev, få potentielle kunder til at booke et møde eller invitere til et webinar
  • om det er realistisk at sælge produktet til målgruppen nu
  • om produktet skal justeres
  • om tidspunktet er det rette

 

Så det kan gå galt mange steder.

Selv undrer jeg mig over, at nogen vil sætte annoncer op, der skal føre potentielle kunder hen på forsiden af en hjemmeside, hvorefter de selv kan klikke lidt tilfældigt. Hvad er oddsene for, at disse klikker på det mest hensigtsmæssige link? Og netop det her eksempel har jeg set for nylig, så jeg ved, at det sker.

Derfor har du brug for en markedsføringskonsulent, der kan overskue helheden i din markedsføring forud for strategien. Og udover at mange konsulenter er superspecialiserede, passer denne overordnede markedsføringsrådgivning heller ikke ind i deres forretningskoncept.

Mange sælger abonnementer eller opgaver på fast pris, og det kan være svært at sætte en fast pris på den rådgivning og evt. efterfølgende justering af din nuværende markedsføring.

Og netop derfor er jeg så glad for at sælge klippekort. For på den måde kan jeg gennemgå kundens markedsføring og rådgive om, hvor han eller hun vinder mest på, at vi sætter ind.

I øvrigt er det interessant, hvor tit kunderne har brug for den rådgivning. Eksempelvis er det ikke sikkert, jeg indleder med at anbefale SEO eller nyhedsbreve, selv om netop de to discipliner er dem, der fylder mest i min egen virksomhed.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Skriv dit søgeord og tryk ENTER