De 3 vigtige parametre for en god hjemmesideproces
I dag arbejder de fleste professionelle firmaer heldigvis med deres hjemmesider løbende.
Hvad mange ikke ved er, at projekt hjemmeside indeholder en væsentlig disciplin, der ikke har noget med onlinemarkedsføring at gøre. Nemlig projektledelse. Det er relevant, uanset om du aktuelt er ved at få lavet en helt ny hjemmeside, eller du er i gang med justeringer som en del af din løbende udvikling og vedligeholdelse af hjemmesiden.
For effektiv projektledelse betyder, at hele processen kan forkortes radikalt. Udover projektledelse kræver gode webprojekter to andre parametre, der også er meget vigtige og undervurderet.
De to parametre er den samlede tidshorisont, projektet forløber over, og hvorvidt du har kompetente mennesker inde over din hjemmeside.
De 3 parametre kommer jeg tilbage til. Først ser vi lige kort på, hvordan mange hjemmesideprojekter forløber i dag. Altså de fejl, du skal undgå. Både hvis du skal have lavet en helt ny hjemmeside, eller når hjemmesiden skal justeres efterfølgende. Her har jeg fokus på, hvad kunden gør, for den del kan du ændre selv på. Du har noget sværere ved at ændre på leverandørens fejl, men dem kunne jeg også skrive et blogindlæg om. Og jeg skriver bevidst ”kunden”, for det er sikkert ikke dig, der laver fejlene i dag, men måske en, du kender.
5 fejl i webprojekter, jeg ofte hører om
(Før, under og efter projektet)
- Kunden har kontakt til forskellige leverandører og bliver forvirret over de mange muligheder og forskellige priser. Især er det et problem, at mange løbende skifter deres webleverandør ud, fordi den nye ikke ved, hvad den forrige har lavet og hvorfor. Alle disse skift koster mange penge og meget tid. Samtidig er det stort set umuligt at sammenligne hjemmesidepriserne, fordi leverandørerne ikke tilbyder præcist det samme
- Kunden bliver enten træt af at lave research eller af sin nuværende leverandør*, tager en impulsbeslutning og vælger en ny, fordi vedkommende kontakter ham på en heldig dag, har et godt tilbud, bliver anbefalet af en fra netværket eller lignende
- Kunden har mange ambitioner. Det betyder enten, at projektet konstant udskydes grundet tid og økonomi, eller at kunden vælger en leverandør, hvor han får ”meget for pengene” eller tror, at han får det
- Uanset størrelsen på hjemmesiden sætter kunden ikke selv tid nok af i kalenderen. Det betyder, at han er lang tid om at levere det, han skal, til hjemmesiden, hvad enten det er løbende feedback på tekst og grafik, at skrive tekster eller finde relevante oplysninger eller billeder
- Ingen tager rollen som projektleder. Derfor har ingen overblik over, hvad de mangler for at komme videre
*Omvendt møder jeg også for mange, der bliver ved en leverandør, som åbenlyst hverken er dygtig og professionel. Det er også meget problematisk, for min erfaring siger mig, at hvis et samarbejde først er gået i hårdknude, bliver det sjældent godt igen.
Al den tid og energi, kunden bruger på møder og mails frem og tilbage, kunne i stedet have været brugt på at optimere hjemmesiden.
Læg en realistisk plan
Tidshorisonten i et hjemmesideprojekt er ofte en undervurderet faktor og fare. Tit er fokus kun på, hvor mange timer udvikleren eller andre skal bruge. Altså den aktive arbejdstid. Men den passive tid – ventetiden – er ofte langt mere kostbar. Hver gang du, leverandøren eller andre skal ind over et projekt, I ikke har været inde over i et stykke tid, skal I først genopfriske, hvad I kom fra. Derfor arbejder I ikke effektivt og glemmer måske vigtige detaljer. Måske ender webkonsulenten med at skrive ekstra tid på regningen på grund af dette ekstraarbejde. Selv hvis han ikke skriver den ekstra tid på, er din egen tid med at følge op på projektet jo heller ikke gratis. Derfor kan det være mange penge værd at vælge en leverandør, der kan løse opgaven over en kortere periode.
Resultater giver sejrsfølelse og motivation til at gøre mere, og udeblevne resultater har den modsatte effekt. Derfor er det problematisk, når hjemmesideprojekter strækker sig over unødig lang tid.
Især hvis du også skal have SEO-tekster på din hjemmeside, er ventetiden et problem. For Google kan tidligst indeksere dine nye SEO-tekster, når de er lagt på.
Mens du er i processen ”skal snart have lavet en ny hjemmeside” eller ”er ved at få lavet en ny hjemmeside”, er der meget, du ikke laver på din eksisterende hjemmeside. Det giver i sig selv god mening at undgå dobbeltarbejde. Men det kan være en meget lang periode ikke at lave de løbende justeringer. Samtidig skal du konstant holde styr på alt det, der skal ændres, når du kommer så og så langt med den nye hjemmeside. Selv hvis du gør som mig og skriver det hele ned undervejs, kan det blive en meget lang liste, og de færreste bliver motiveret af en to-do-liste, der bare bliver længere og længere i takt med, at du justerer på den, fordi verden ændrer sig.
Langtrukne projekter er tit kendetegnet ved, at du og dine samarbejdspartnere gentager, hvad I har sagt. Eller at nogle beslutninger ligger så langt tilbage, at I helt har glemt, hvad I blev enige om.
”Less is more”. Især med hjemmesider
Desværre bærer mange hjemmesider præg af, at ambitionerne ikke matcher virkeligheden. Derfor sættes store projekter tit i gang, som ikke bliver færdige – i den planlagte målestok.
Nogle gange bliver projekterne pludseligt afsluttet meget hurtigt, fordi kunden skal bruge den nye hjemmeside til en messe eller anden konkret begivenhed, eller fordi kunden er klar til at reducere ambitionsniveauet, fordi projektet nu hænger ham langt ud af halsen. Og det er rigtig ærgerligt, for så har han spildt al den tid han har brugt på at udtænke detaljerne. De detaljer, der kunne have betydet, at resultatet var blevet rigtig godt.
Det kan også være, at nogle af de sidste detaljer kræver ekstra udviklertimer eller mere rådgivning, og at budgettet er brugt… på møder, opsummeringer og spild af tid undervejs.
Arbejder I i stedet struktureret i en kort periode, hvor alle prioriterer opgaven højt, bevarer I fokus, og hjemmesiden kan blive færdig og komme ud og tjene penge med det samme.
Begynd eventuelt med en mere simpel hjemmeside, og udvid i takt med at du har tid, penge og overskud til at løse opgaven.
Udpeg en projektleder
Mange projekter kunne forkortes til langt under den halve periode med simpel projektplanlægning.
Jeg ved, at det er muligt at lave en professionel hjemmeside fra bunden på under en måned. Derfor undrer jeg mig, når jeg er vidne til, at helt almindelige hjemmesider uden shops eller andre avancerede løsninger er hele og halve år undervejs.
Det er mit indtryk, at problemet primært skyldes, at ingen har rollen som projektleder. Derfor er det væsentligt at spørge ind til den arbejdsopgave, før du laver en aftale med din webudvikler.
- Hvem bidrager med hvad?
- Hvornår skal de forskellige delopgaver være færdige?
- Hvem sikrer, at alt kommer til tiden, og at der ikke sker misforståelser undervejs?
Selv hvis webudvikleren lover at stå for den samlede koordinering, kan det jo vise sig undervejs, at han har oversolgt sig selv. Er det tilfældet, vinder du mest ved at overtage projektlederrollen, selv om du var blevet lovet noget andet. Du kan altid skifte din leverandør bagefter. Mens I arbejder på hjemmesiden, er prioritet A, at den bliver færdig.
Hvis du i dag samarbejder med en webudvikler, der selv præsenterer en tidsplan eller løbende holder dig opdateret, har du god grund til at klappe dig selv på skulderen over, at du har valgt en udvikler med en projektledelse over gennemsnittet.
Det er mit indtryk, at mange hjemmesider desværre løses noget mere fleksibelt = med usikker deadline.
Sørg for at planen bliver overholdt
Din leverandør kan i teorien sagtens være dygtig uden at være superstruktureret. Er det tilfældet, så gør dig selv den tjeneste at hjælpe ham – og dig selv – med at holde tidsplanen.
Nævner han ikke selv, hvornår hjemmesiden kan være færdig, så spørg allerede inden du laver aftalen med ham.
Spørg også gerne om du kan se en mere detaljeret plan, så du kan følge med i, hvordan projektet skrider frem. Du kan eventuelt sige, at du gerne vil vide, hvornår du selv skal sætte ekstra tid af i din kalender til at give feedback eller lignende.
Alt efter hvordan leverandøren svarer, ville jeg genoverveje samarbejdet. Den tid, du skal bruge på at kontrollere andres kalender og to-do-liste, går fra noget andet. Hertil kommer, at mennesker, der arbejder ustruktureret, ofte laver fejl. Spørgsmålet er, hvor mange fejl, du ikke opdager.
Nogle gange er der desværre behov for, at du minder din leverandør om planen. Og det er en rigtig træls og helt urimelig opgave. Men det er endnu mere træls, hvis du går død, før I er færdige, så du ikke får den gode og professionelle hjemmeside, du kunne have fået.
Dygtige konsulenter kan spare meget tid
Endeligt er det vigtigt at have kompetente mennesker til at hjælpe.
Vi, der arbejder professionelt med hjemmesider, har mange års erfaring og uddannelse bag os og opdaterer løbende vores viden. Derfor ved vi, hvad der kan lade sig gøre og kan lægge en realistisk strategi for projektet og arbejde effektivt undervejs.
En formulering, som jeg desværre ofte hører er at ”bygge fortovet, mens vi går på det”. Altså at vi finder ud af det undervejs. Det kan nogle gange være nødvendigt, hvis du har brug for en meget specialiseret løsning. Men på de mere simple hjemmesider betyder formuleringen, at leverandøren er uerfaren og gerne vil prøve sig frem.
En af mange fordele ved at hyre en meget erfaren konsulent er, at vedkommende fra start ved, hvad der kommer til at ske. Og hvad der ikke kan lade sig gøre. Det betyder hele verden for den samlede planlægning og for både dit og konsulentens tidsforbrug.
Jo længere fremme i projektet du er, jo mere drænende er det at blive kontaktet om, at det og det desværre ikke kan lade sig gøre alligevel, og hvad vil du så? Især hvis du allerede har brugt lang tid på at skrive tekster eller andet, du nu skal lave om i takt med, at planen ændres. Du kan komme til at bruge umanerlig lang tid undervejs alene på projektledelsen og på at justere i tekster, hvis din leverandør ikke er dygtig eller struktureret nok. Så selv hvis han har været 10.000 eller 20.000 billigere end konkurrenten, kan det hurtigt blive en dårlig forretning for dig alligevel.
Udgifterne til at uddelegere opgaven eller dele af den til de rette skal derfor ses i lyset af, hvor meget bedre resultatet bliver, hvor hurtigt hjemmesiden kommer ud at arbejde for dig, og hvad din egen tid er værd.
Vil du gerne have en second opinion i forhold til din nuværende webleverandør, så husk at jeg altid giver et kvarters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før. Det kan enten være om, hvorvidt den aftale, du har i dag, dækker dit behov eller et tilbud fra en ny leverandør, du overvejer at hyre ind.
Du kan enten sende tilbuddet til mig eller ringe til mig på 27 12 11 14.
PS
Du hører mig på ingen måde forsvare, at nogle webudviklere arbejder ustruktureret. Du hører mig konstatere, at det er sådan, at jeg synes, det er for dårligt, samt at jeg gør mig umage for, at min kalender og min tilgængelighed aldrig skal blive et problem for mine kunder.
Sindssygt godt indlæg Majbritt, det kommer jeg nok til at dele med folk når de spørg ind til det at skulle starte et hjemmeside projekt. Det er skønt at det er skåret ind til benet, men alligevel giver det en masse værdi for læseren. Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv.
Mange tak for de pæne ord, Mark. Du skal være så velkommen til at dele. Det vil jeg bare sætte pris på, for det er jo netop skrevet for at forebygge dårlige hjemmesideprojekter. Særlig attraktivt at modtage ordene fra en som dig. Jeg har tjekket din hjemmeside, så jeg ved jo, at du ved noget om emnet.