mindset - isolated word in vintage wood letterpress printing blocksDit mindset afgør, hvor mange penge du tjener. Derfor er det helt essentielt, at du bygger dit mindset op og undgår situationer, der ødelægger det. Og det er vigtigt for din succes, at du har et mindset, der siger, at det selvfølgelig er dig, der bestemmer i din egen virksomhed.

For ofte er det største tab ikke er den akutte skade, når andre vil bestemme over os, men at vi vænner os til, at det nok er i orden.

Jeg kan desværre nævne en perlerække af eksempler:

  • Hvis du laver en undtagelse i en af dine vigtige forretningsbetingelser, bliver du selv påvirket til at tænke, at lige præcis den betingelse sikkert også er for firkantet, og måske skal den ændres for alle andre også. For hvad nu hvis de også synes, den er for grov … Og selv om du fastholder den specifikke forretningsbetingelse, påvirker dine overvejelser om at ændre den dig bestemt ikke til eventuelt at skrue op andre steder i dine forretningsbetingelser, hvor noget måske også trænger til at blive justeret.
  • Hvis du taler med en kunde eller en samarbejdspartner, der ikke behandler dig ordenligt, kan du komme i tvivl, om det er dig, der er noget i vejen med. Jeg talte med en selvstændig for nylig, der havde fået en skideballe på 7½ minut, fordi hun havde sendt en rykker + rykkergebyr til en kunde, der var ni dage bagud med betalingen. Set i bagspejlet var det da alt for lang tid at stå model til skideballen, og hun skulle være kommet ud af den samtale. For det tog hende resten af dagen at bearbejde ALT DET CRAP, sur kunde kunne nå at sige på 7½ minut. Og mens hun blev overfuset, var der selvfølgelig en lille stemme inde i hende, der reelt blev usikker på, om kunden kunne have ret. Desuden havde kunden beskyldt hende for at lyve. Og hver gang fremover, når hun oplever optræk til en konflikt, kan hendes krop huske netop den oplevelse, så hun fremover er endnu mere på vagt. Og det gavner ikke altid vores forretning, at vi er skeptiske og på vagt.
  • Og især: Hver gang du taler med en kunde, der stiller spørgsmål ved din pris, skal du være på vagt. Hvis du giver rabat i dag, har du jo givet kunden ret i, at der åbenbart var en grund til, at kunden ikke skulle betale fuld pris. Skal den næste så?

Og omvendt: Hver gang vi samarbejder med kunder og andre, der behandler os ordentligt, er de med til at styrke vores mindset i, at vores arbejde/priser/forretningsbetingelser er helt ok.

Derfor er det interessante så langt fra kun penge her og nu, når vi skal takke nej til kunder, der sætter spørgsmål ved os. Vi taber så meget på langt sigt ved at samarbejde med dem.

Sådan styrker du dit mindset:

  • Stå ved dine forretningsbetingelser og priser
  • Sig nej til kunder, der ikke accepterer dine vilkår. Så ved du i det mindste med dig selv, at det ikke er til forhandling, næste gang du står i en tilsvarende situation. Og så virker du mere overbevisende.(Jeg har i øvrigt flere gange oplevet, at det alligevel endte med at blive på mine præmisser, når jeg havde overbevist kunden om, at det ikke stod til forhandling)
  • Forklar eventuelt dine forretningsbetingelser og priser EN gang til kunder, der måtte have reelle spørgsmål (men pas på, hvis samtalen udvikler sig, for det er en usund samtale for dig at være i)
  • Pas på med at involvere dit private netværk i overvejelser omkring dit firma. Lønmodtagere ved ikke, hvor alvorlig din grund kan være til at du vil ændre situationen (og hvor store konsekvenser der er ved at beholde status quo). De ser bare, at her og nu er det en forringelse for kunden, og det kan de måske have ret i. Men så længe du forklarer, hvorfor noget er, som det er, bliver du bekræftet i, at det kan være en problematisk præmis. Tal hellere med andre selvstændige. De forstår i det mindste baggrunden for at stramme op og kan måske hjælpe dig med andre løsninger
  • Hvis du er havnet i en træls situation, så tag noter eller tal med en i dit netværk om, hvad der er sket. Du er nødt til at få bearbejdet din oplevelse, og forhåbentligt kan du se, hvordan du kunne have gjort noget anderledes en anden gang
  • Hvis der er noget i dit arbejde, der gør, at du tit havner i en situation, hvor du føler dig dårligt behandlet, så overvej om du kan ændre noget. Eksempelvis var jeg længe træt af, at folk i flæng aflyste aftaler med mig – ofte i sidste øjeblik – ofte ved bare ikke at tage telefonen på det tidspunkt, vi havde aftalt, at jeg skulle ringe. Derfor har jeg nu ændret mine forretningsbetingelser, så sene afbud faktureres. Og ja, det er der sikkert nogen, der synes er firkantet. Og ja, for nylig mistede jeg en kunde på grund af netop det. Men en kunde, der forventer, at jeg står gratis til rådighed på aftalte tidspunkter for at blive aflyst, bliver dyr i min opfattelse af, hvad jeg selv er værd, og hvad jeg skal stå til model til. Udover at han jo spilder min tid i den konkrete situation

Når det er sagt: Hvis der er noget, der får mange af dine samarbejdspartnere eller kunder op i det røde felt, ville jeg lige overveje igen, om det skal ændres.

Kom gerne med flere forslag til, hvilke situationer vi skal passe på os selv:

Andre har også læst:

8 Kommentarer

  1. Virkelig vigtigt budskab. Har her på det sidste et par gange gået på kompromis med mine priser og jeg kan i den grad mærke, hvad det gør ved mig og mit mindset. Det er slut med det. Helt sikker på at det er bedre for både mig og min forretning at sige nej tak til kunden, frem for at gå på kompromis med mine priser og mig selv.

  2. Sådan Helle!
    Den med priserne er den mest oplagte. Og når du har fået styr på det, kan du også prøve at overveje, hvor tit du giver dig på en række andre punkter.
    Det handler ikke om, at vi ikke skal være fleksible og servicemindede. Men vi er også mennesker, der skal kunne leve med vores arbejde.

  3. Denne artikkel her,den kender jeg godt fra min hverdag,når folk køber vores produkter,man skal ikke bruge for meget tid på dem,for så bliver man lidt ked af det,og begynder at spekulere om der er noget galt med den service man yder nu er god nok.

  4. Man skal i hvert fald sørge for at bruge sin energi på de rigtige Børge. For der er nogen der sætter pris på os. Og det er dem, vi skal gå efter. For de opbygger vores mindset.

  5. Det med hvem man taler sin business med det synes jeg, er rigtig vigtigt. Men det er her, jeg læser om det første gang. Det påvirker mig en hel del, hvis jeg kommer derud, at jeg skal forklare hvorfor jeg gør sådan og sådan… Sparring fra andre selvstændige er guld værd, når ens private netværk og familie består af lønmodtagere.

  6. Man skal virkelig huske at værdsætte at netop selvstændig, har du muligheden for at sige nej til ting du ikke har lyst til. Jeg plejer at sige i samme øjeblik, man forsvarer hvorfor man gør som man gør, så er man på gal grund.

  7. I har helt ret, Saara og Michael. Vi skal ikke være i situationer, hvor vi skal forsvare (og undskylde) os selv. Men hvis vi ikke passer på, havner vi desværre meget tit i de situationer.
    Derfor er det vigtigt at lære af erfaringerne, hvordan vi undgår at komme til det.
    Vi er særligt udsatte som selvstændige ift at passe på os selv.
    For nogle gange er det at sætte en grænse at sige nej tak til 100.000 kroner.
    Selv har jeg prøvet at takke nej til 80.000 fast om året. Og det føltes så godt!!!

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk