Får du ikke nok ud af din markedsføring?
Så kan det være, at du begår en fejl, der slet ikke har noget med markedsføring at gøre. En fejl, som jeg desværre tit ser andre begå.
Og fejlen er, at de ikke planlægger deres markedsføring grundigt nok.
Det betyder i praksis, at de begynder på store projekter som bøger eller nye, ambitiøse hjemmesider, som de ikke har tid til at gøre færdige i nærmeste fremtid – eller måske nogensinde.
Eller at de skriver nyhedsbreve så tæt på det tidspunkt, hvor nyhedsbrevene skal sendes ud, at de ikke har tid til at gøre det ordentligt. Det kan også være, at de begynder at skrive nyhedsbreve uden at have taget stilling til, om de vil blive ved med at bruge tid på e-mailmarkedsføring. Og derfor stopper de igen, før de har opnået nogen resultater.
Andre gange kommer de til at træffe nogle lidt tilfældige valg, alt efter hvilke tilbud de læser om i nyhedsbreve eller på sociale medier. Tiltag, der måske ikke er de mest rentable.
Alle de fejl og spild af tid og penge kunne have været undgået, hvis de havde taget aktiv stilling til, hvad der var mest hensigtsmæssigt. Derfor spørger jeg meget grundigt ind, når mine kunder overvejer at sætte nye, større projekter i gang, for jeg vil være sikker på, at de opnår deres planlagte mål.
Planlæg dig til effektiv markedsføring
Her tæt mod årets udgang vil jeg give dig en opgave, så du får mere ud af din markedsføring i 2019:
Planlæg din markedsføring for det næste halve år. Hvor detaljeret du vil gøre det, er op til dig.
Gør op med dig selv, hvor meget tid du vil bruge på markedsføring, og sæt dine mål efter det.
Prioriter de forskellige markedsføringsdiscipliner:
Hvad skal der overordnet ske med din markedsføring?
Vil du
- have taget nye billeder? Kun af dig? Af alle medarbejdere? Af jeres typiske arbejdssituationer?
- have lavet nyt trykt markedsføringsmateriale som visitkort, foldere, gavekort eller andet?
- sætte nye tiltag i gang? Eksempelvis skrive en bog eller lære at lave video?
Hvad vil du med de sociale medier?
- Skal du være på flere sociale medier, end du er i dag?
- Er du på medier nu, du ikke skal være på fremover?
- Hvad vil du på de sociale medier? Vil du annoncere/dele indhold/have dialog med dine følgere?
Hvad skal der ske med hjemmesiden?
- Skal du skrive flere blogindlæg?
- Skal nogle af siderne opdateres?
- Skal nogle af siderne slettes?
- Har du brug for et grafisk løft eller nye funktioner?
Hvilke salgskampagner vil du køre?
Og vil du bruge andre kanaler til dine kampagner end nyhedsbreve?
Planlæg dine nyhedsbreve ekstra grundigt
Det er en meget stor opgave at planlægge alle nyhedsbreve for et halvt år på en gang, så det anbefaler jeg ikke. Men det er en god ide at lægge en plan for, hvilke produkter du vil køre kampagner på i dine nyhedsbreve. For på den måde kan du lægge kampagnerne strategisk i forhold til hinanden, og du kan planlægge dem grundigt og varme op imellem kampagnerne.
Selv har jeg typisk en overordnet plan for, hvad jeg vil sælge i mine nyhedsbreve de næste tre til seks måneder frem. Så justerer jeg planen, hvis jeg får bedre ideer. De store kampagner bliver der sjældent flyttet på. Samtidig detailplanlægger jeg typisk en hel kampagne ad gangen og skriver alle eller de fleste nyhedsbreve til kampagnen på én gang. Det gør, at jeg kan arbejde meget strategisk og effektivt med mit indhold.
Når jeg planlægger en salgskampagne, følger jeg denne plan, som du nu får leveret på et sølvfad, så du kan kopiere alle de faser, der også vil virke effektivt i din virksomhed.
- Beslut, hvilken dag kampagnen begynder og slutter (lyder banalt, men det er desværre min erfaring, at det er nødvendigt at nævne. Især slutdatoen er meget vigtig)
- Beslut, om du vil give bonusser til kunder, der køber tidligt i kampagnen. Sæt datoer for hver bonus
- Vælg dine kundecases omhyggeligt. Få deres udtalelser i hus så tidligt som muligt. For har du gode kundecases, kan du sagtens bygge et helt nyhedsbrev op om kundens historie, men det kan du først vurdere, når du har talt med kunden. Herefter kan du beslutte, hvilken kunde der skal optræde i hvilket nyhedsbrev
- Find dine læseres forbehold. Altså grunden til, at de næsten købeklare kunder alligevel vælger ikke at købe noget. Bearbejd forbeholdene i dine nyhedsbreve. Nogle af dem kan sikkert give stof til et helt nyhedsbrev hver
Selv skriver jeg dato + emne for nyhedsbrevet + hvor jeg vil linke hen i et dokument, så jeg altid har det samlede overblik. Her skriver jeg også stikord til de oplysninger, jeg skal huske at nævne i det enkelte nyhedsbrev. Eksempelvis hvor få dage der er, til kampagnen slutter, eller noget spændende, jeg vil dele i det kommende nyhedsbrev.
Hvor detaljeret du vil være, når du lægger din strategi, er op til dig. Hvis du har en overordnet plan for kundehistorier og forbehold, er du godt på vej. Jo mindre erfaring du har med nyhedsbreve, jo mere af dit indhold vil jeg anbefale, at du planlægger på forhånd.
Når du har overblikket, er du klar til at skrive
Selv skriver jeg alle nyhedsbrevene ind i samme worddokument, så jeg bliver ved med at have overblikket og let kan flytte et afsnit fra det ene nyhedsbrev til det andet. Her skriver jeg et nyhedsbrev færdigt ad gangen – eller så færdigt, som jeg kan. Går jeg i stå, går jeg videre til det næste nyhedsbrev. På den måde kan jeg blive i den samme opgave og arbejde effektivt. Når jeg er færdig med alle nyhedsbrevene, kan jeg se dem i deres sammenhæng. Måske skal jeg bytte rundt på nogle af dem eller dele et nyhedsbrev op i to.
Når hele serien er færdig, flytter jeg teksterne over i MailChimp og sender alle nyhedsbreve til korrektur. Og når de kommer tilbage herfra, har jeg hele serien klar og skal bare sende nyhedsbrevene ud på de rette dage.
Det er ikke sikkert, at hele min konkrete skrivemetode også virker for dig. Men tag det, du kan bruge. Det vigtigste er de 4 punkter i selve strategien. For de er helt grundlæggende.