Derfor skal du kæmpe for dine læsere

Selvfølgelig er der forskel på trofastheden blandt vores læsere.

De mest trofaste er dem, der selv har signet op til at modtage vores nyhedsbreve eller følge vores firmasider på facebook. De har gjort noget aktivt for at få mere af os. Dejligt.

Så er der dem, der besøger vores hjemmeside, fordi de har hørt om os eller mødt os derude i virkeligheden. De er lidt interesserede, og hvis de ser noget, de kan lide, kan det være at de også tilmelder sig vores nyhedsbrev eller joiner os på facebook.

Og så er der dem, der mere eller mindre tilfældigvis havner på vores hjemmeside. Enten fordi de har set et af vores links på de sociale medier, eller fordi vi havde en god placering på Google. De elsker os overhovedet ikke. Men de interesserer sig en lille smule for vores emne og skal nu teste, om vi har noget af reel værdi for dem, eller om de skal surfe videre til nogle andre. På nettet er der kort til konkurrenterne.

Ingen ringforlovelse i sigte

Uanset, hvor godt vores besøgende kender os, behøver vi slet ikke at tro, at der er en ringforlovelse i sigte. De gode trofaste læsere, der har fået vores nyhedsbrev i flere år, har også fået en masse andre nyhedsbreve i flere år. Og der er mange andre lækkerier end os ude på Googles søgemaskiner.

Og som med parforhold skal vi også blive ved med at gøre os lækre overfor dem, der har vist deres interesse, når det kommer til vores markedsføring – oven i købet op til flere gange. Det er en dårlig so, der ikke kan skubbe en anden en fra truget. Så det er en fortløbende indsats.

Jeg taler nogle gange med kunder, der fejlagtigt tror, at når folk kommer ind på deres hjemmeside, så er det fordi, de er reelt interesseret. Ja, de er interesseret. Der er en grund til at de har klikket på hjemmesiden. Men mere interesseret er de altså heller ikke. Derfor skal du beskytte dem mod:

  • døde links
  • dokumenter, der er for længe om at loade
  • dokumenter, der er svære at læse, fordi de er scannet ind i dårlig kvalitet
  • dokumenter, der ligger ned og derfor ikke umiddelbart kan læses på skærmen
  • dårlig menustruktur, så dine læsere ikke kan finde rundt (især vigtigt, hvis de er landet på din hjemmeside via blogindlæg eller andet dybt link)

 

Helt generelt skal du overveje det en ekstra gang, hver gang du overvejer at lægge et dokument på din hjemmeside! Hvad er formålet? Hvorfor skal der være et dokument og ikke bare en almindelig side på hjemmesiden?

Og så skal du blive ved med at lave godt og attraktivt indhold. Dels for at fastholde interessen fra dem der følger dig, og dels fordi du på den måde øger sandsynligheden for, at de deler dit indhold og dermed skaffer flere interesserede hen i din retning.
(Og her er der så ingen relevant sammenligning til parforhold).

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER