Ved du, hvem dine allerbedste kunder er?

Forhåbentligt gør du det. For de har nemlig en del til fælles. Noget af det vigtigste er, at de kommer tilbage igen og igen. Men der er mange andre fordele.

Tilbagevendende kunder er en rigtig god forretning. Samtidig ved vi, at de er glade for vores assistance, og at samarbejdet bliver godt. Ellers var de ikke kommet tilbage. Og når vi samarbejder med folk, der anerkender vores ekspertise, bliver vi endnu dygtigere.

Derfor undrer jeg mig, når jeg taler med selvstændige eller markedsføringsansvarlige, der ikke vægter salg til eksisterende eller tilbagevendende kunder lige så højt som salg til nye kunder.

Når deres kunder køber under en kampagne, ærgrer de sig over, at de også opnår en rabat. Fordi de tager for givet, at kunderne var kommet under alle omstændigheder og havde betalt fuld pris.

Samtidig tror de heller ikke, at eksisterende kunder påvirkes af, at de løbende opdaterer deres viden eller hjemmeside, udgiver bøger eller lignende.

Men det er en misforstået forventning om loyalitet fra vores kunder. Ingen tvivl om, at det er nemmere at sælge til eksisterende kunder, der allerede ved, hvilken kvalitet vi leverer. Men eksisterende kunder kan lige så godt blive fristet til at handle hos vores konkurrenter. Og der kan ske alt muligt i deres liv og virksomhed, der gør, at de i en periode ikke prioriterer de opgaver, vi kan hjælpe dem med.

Derfor snyder vi os selv, hvis vi antager, at gensalg til eksisterende kunder kommer af sig selv. Nogle gange ser jeg firmaer køre kampagner med tilbud, der kun gælder for nye kunder. Når jeg selv kører salgskampagner, er der som regel altid nogle af mine eksisterende kunder, der spørger, om kampagnen også gælder for dem.

Selvfølgelig gør den det! Loyalitet skal belønnes.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk