I denne uge udkom min anden bog God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder, så jeg har været ved at lave PR for mig selv. Jeg har været i kontakt med omkring 30 forskellige medier, og det er allerede begyndt at kaste omtale af sig.

I mandags var jeg i Smutvejen på P4, hvor jeg dels fortalte, hvad selvstændige især skulle have i baghovedet, når de lavede deres hjemmesider.
To primære pointer

  • Fokuser på læseren
  • Fat dig i korthed

500 på hjemmesiden

Herudover nuancerede jeg, at når man som jeg solgte tekster, var det særlig vigtigt, at min hjemmeside var langt over gennemsnittet (hvilket jeg pointerede, at jeg mente, min egen var), og så nævnte jeg nogle af alle de goder, brugerne fik, når de besøgte min hjemmeside. Resultat: 500 besøgende på hjemmesiden samme dag. De 70 meldte sig til nyhedsbrevet.

Herudover har jeg været i hele tre forskellige lokale medier:

  • Frederiksbergbladet, da forlaget ligger på Frederiksberg, og jeg har skrevet bogen på et stort kontorfællesskab på Frederiksberg. Flere af mine kontorfæller er kilder i bogen
  • Midtjyllands Avis om Skovbyforfatteren, der udgiver sin anden bog på under et år (kommer oprindeligt fra Skovby, hvor min familie stadig bor)
  • Valbybladet med en historie meget tæt på den der kom i Midtjyllands Avis, dog med den forskel at jeg bor i Valby

Isoleret set er disse medier ikke oplagte i forhold til den målgruppe, jeg gerne vil i kontakt med. Men da jeg lever af at få mine kunder i pressen, er det en varedemonstration i sig selv, at medierne bringer min historie og mit billede.

Udover Smutvejen har jeg taget kontakt til flere elektroniske medier, der kunne være interesseret i historien:

  • De 6 hatte, som er et radioprogram om iværksætteri på Radio 24 7
  • Faglitteratur på P1
  • TV Lorry

Organisationer for målgruppen

Det helt store skib i dette PR-hav er alle de organisationer, der på den ene eller anden måde har selvstændige som medlemmer. De har som regel enten et blad eller andet medie, hvor de kan omtale min bog. Og her er mange. Nok de 20 første. Og alle interesserede har fået et anmeldereksemplar af min bog. Da de ikke udkommer så tit, skal vi nok hen omkring sommerferien, før jeg har set det endelige resultat af denne indsat. Dog ved jeg, at mange af de journalister, jeg har talt med på min rundtur, har bekræftet mig i, at der var et kæmpe behov for bogen. Så jeg er fortrøstningsfuld.

Herudover har forlaget sendt anmeldereksemplarer til nogle af erhvervsredaktionerne på dagbladene, hvis resultat jeg stadig ser frem til med spænding.

Og så er der jo mit netværk, som på ingen måde skal forklejnes. En del af mit netværk stiller jo altid beredvilligt op for at hjælpe mig, når jeg har skrevet en bog. Nogle har læst kapitler igennem som fagpersoner. Andre har bidraget med gode og relevante historier i bogen. Og de har selvfølgelig alle fået et eksemplar af bogen. Og her falder afregningen promte: Når de har læst bogen, skriver de deres mening på facebook og tagger både mig og bogen. De er heldigvis meget begejstrede, så det er jo fint. (Det er selvfølgelig langt fra alle dem, der på den ene eller anden måde har bidraget til bogen, der har skrevet om den på facebook, og det er også helt i orden).

Og så er der også alle dem, der blogger om at være selvstændig. De har selvfølgelig også fået et eksemplar.

Vil du også i pressen?

NB. Har fået de første kundehenvendelser allerede. Og PR virker. Har du spørgsmål til din PR, kan jeg hjælpe dig gennem et PR-rådgivningsforløb, som inkluderer et eksemplar af bogen.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk