Vil du også gerne i medierne?

Stort set hver uge taler jeg med kunder og potentielle kunder, der gerne vil i medierne. Det kan jeg godt forstå.

Og jeg er glad for, at de (du?) ringer.

For medierne giver mange fordele.

Du

  • når ud til et stort publikum
  • kan (måske) fortælle rigtig meget om det, du laver i dit firma
  • skal ikke gøre meget mere end at tale med journalisten, når jeg ”lige har åbnet døren for dig”

 

Og meget, meget mere.

Så langt så godt.

Der er bare det lille problem (som gør, at jeg jævnligt takker nej til en del penge), at du kun får alle de fordele, når en journalist er blevet overbevist om, at du har en journalistisk god historie.

Og jeg tager kun opgaver ind, som jeg tror på. Og det er lige præcis her, jeg på den korte bane kunne tjene mange flere (af dine) penge.

For hvis du har snakket PR med mig, kan du sikkert genskabe mine ord:

”Hvad er din historie?”

Og svarer du

”Noget om mit firma”
”Noget om mine glade kunder”

Eller noget tilsvarende, ja, så er det, at jeg begynder at stille en masse spørgsmål. Og tillægsspørgsmål.

For at finde ud af, hvad der er ved dit firma/dine ydelser/dine kunder, vi kan tage udgangspunkt i for at fortælle det, der med journalistiske briller er en god historie.

Finder vi en historie, der er god nok, ja, så kan du få alle de fordele, som jeg begyndte med at skitsere. Men det er ikke altid, vi finder en historie, som

  • opfylder de journalistiske kriterier
  • handler om det, der vil gavne dit firma mest at sætte fokus på
  • du har mulighed for at fortælle på det tidspunkt, hvor journalisterne er interesserede i den

 

Der er jo også det ved det, at jeg (som den snog, jeg er) helt åbent og ærligt fortæller, hvad det i praksis kræver at samarbejde med pressen:

Tit skal det gå hurtigt. Derfor kan presseomtale kræve, at du smider, hvad du har i hænderne, når journalisten skal interviewe dig.

Nu.

Eller det kan være frustrerende, at du ikke ved, præcis hvornår artiklen bliver bragt, så du kan tilrettelægge din øvrige markedsføring efter det. Eller måske skriver journalisten ikke ret meget om det, du allerhelst vil have fokus på.

Og ja, de samtaler om PR har jeg tit. Har måske også haft en af dem med dig.

Og for nogle kunder er det bestemt umagen værd at gøre det, det kræver at komme i pressen. Fordi de får så meget ud af det. Og mange har jo de gode historier, som journalisterne gerne vil bringe.

Når alle parametre er opfyldt, så har du selvfølgelig mange fordele ved at komme i medierne. Fordi du bliver markedsført overfor en kæmpe målgruppe, som du ikke først skal ud at opstøve selv.

Medierne har målgruppen. Og du kan gå efter de medier, der har lige præcis den samme målgruppe som dig selv.

Det er skønt.

Men hvad så, hvis du ikke har lyst til at fortælle netop de historier, journalisterne gerne vil bringe, eller ikke har lyst til at samarbejde på deres præmisser?

Eller hvad der nu kan være, der afholder netop dig fra at få succes i medierne.

Skab dit eget medie

Ja, der er jo en grund til, at jeg fremhæver nyhedsbreve hele tiden. For mange af de ulemper, der kan være ved at gå efter omtale i medierne, kan du nemlig slippe helt af med, hvis du i stedet opbygger dit eget medie.

Nemlig et nyhedsbrev.

Jeg har p.t. omkring 6.500 læsere på mit eget nyhedsbrev. Det er cirka det samme som oplagstallene på Bibliotekspressen, FiskerBladet eller Parkinson Nyt.
Og udover at vi når cirka det samme antal læsere, så kan jeg skrive til mine læsere, hver gang det passer mig.

Hvad er oddsene for, at et medie vil skrive om mig lige så mange gange, som jeg selv føler, at jeg har noget relevant på hjerte?

Herudover (og det er noget af det allervæsentligste): I mit nyhedsbrev bestemmer jeg alt indhold selv.

Og derfor kan jeg skrive om det, der øger sandsynligheden for, at mine læsere gør lige præcis det, jeg gerne vil have dem (altså dig) til – lige nu.

Samtidig kan jeg bringe nyhedsbrevene i den rækkefølge, der gavner min egen kampagne mest. Og jeg bestemmer selv, hvor meget salget skal fylde kontra indhold. Og jeg kan linke direkte hen til det, jeg gerne vil sælge.

Og jeg kan påvirke de samme læsere igen og igen og igen.

I øvrigt er journalister jo også mennesker. Og hvis du skriver gode nyhedsbreve, kan du sagtens have mange journalister på dit nyhedsbrev med speciale i netop dit emne. Og det kan blive din genvej til spalterne.

Selv har jeg flere gange været i medierne, fordi journalister har kontaktet mig på baggrund af noget, jeg har skrevet. Og dengang jeg levede af at skrive artikler, fulgte jeg også selv en række nyhedsbreve for at blive inspireret.

Det ene udelukker jo ikke det andet.

Men ved at skrive nyhedsbreve kan du komme i medierne som en afledt effekt af en markedsføringskanal, som du også har andre fordele af.

Og derfor har jeg mange samtaler, der begynder med interesse for PR og slutter med nyhedsbreve.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk