Med effektive salgsteknikker optimerer du salget

7 effektivt salgsteknikker, når du vil lukke salget hurtigt.

Vil du blive bedre til at sælge?

Sikkert!

Derfor har jeg samlet en række salgsteknikker til dig, du kan have i baghovedet, og som du kan hive frem og bruge igen og igen.

7 simple salgsteknikker

  1. Lyt mere, end du taler. Folk – især kunder – vil gerne føle, at de er vigtige, og at du gerne vil hjælpe dem

  2. Spørg ind til kunden. Lyt til hans problem og vis, at du er oprigtigt interesseret i at hjælpe ham

  3. Spørg især ind, hvis kunden nævner et forbehold mod at købe din ydelse. Det er netop forbeholdet, der gør, at måske-kunden ikke bliver kunde. Se, om du kan hjælpe kunden, så forbeholdet ikke bliver et problem

  4. Spørg, hvordan kunden ser sin fremtid. Med og uden din løsning

  5. Når kunden spørger ind til konkrete detaljer, er han som udgangspunkt interesseret. Svar på spørgsmålene. Spørg, om der er andet, han har brug for at vide

  6. Spørg ind til kundens tidshorisont. Måske svarer han, at han skal have en løsning i løbet af kort tid. Så kan du måske lukke salget i dag. Måske svarer han, at han skal drøfte sin beslutning med nogen eller tænke over det. I de sidste to tilfælde kan du måske få ham til at speede op under sin beslutningsproces ved at tilbyde ham en bonus for at slå til i løbet af to dage

  7. Mangler kunden andet, du eller en af dine samarbejdspartnere kan hjælpe med? Husk mersalg er ikke kun en smart salgsteknik. Det er også en god service for kunden. Hvis det, du sælger, er relevant for kunden

 

salgsteknikker

Hvis du er ny i salg og marketing, kan du eventuelt printe de syv salgsteknikker ud og skimme dem igennem før dine salgssamtaler. Bagefter kan du evaluere dit salgsarbejde ud fra salgsteknikkerne, så du kan blive endnu bedre til at sælge.

Noter også, når du opdager en ny metode eller en ny sætning, der virker godt for dig.

De salgsteknikker, jeg har gennemgået, kan sagtens bruges til både B2B-salg og B2C-salg – uanset om vi snakker salg af viden eller fysiske produkter. Eller om salget finder sted i en butik, til et salgsmøde eller gennem telefonsalg.

Bonus-salgsteknik, når du laver telefonsalg:

Følg op!

Ofte betyder “Ingen interesse”, at kunden ikke er interesseret lige nu. Der kan være mange grunde til, at hans verden ser helt anderledes ud om kort tid. Nogle gange bare en uge ud i fremtiden.

Det finder du ud af under punkt 4 og 6. Stil gerne supplerende spørgsmål udelukkende for at finde ud af, hvornår du kan ringe igen.

Sørg også for at notere det, hvis kunden siger, han vender tilbage i løbet af x tid. Der  kan være mange grunde til, at han kommer fra det. Alene det, at du viser proaktivitet kan fremme din konkurrencesituation.

NB: Du må kun ringe uopfordret til virksomheder, der ikke er reklamebeskyttet. Men B2B-leadgenerering i form af telefonsalg kan være en effektiv form for B2B-markedsføring. Særligt hvis du kombinerer telefonsamtalerne med et godt nyhedsbrev, for så kender kunden dig næste gang, du ringer.

HUSK: Salg står ikke alene

Salg styrkes af din markedsføring. Har du gjort dig umage med din hjemmeside, kan den gøre en stor del af dit salgsarbejde for dig. Det kan du læse mere om i min e-bog “Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger”. Den er din for en mailadresse.

Brug for at lære salgsteknikker i praksis

Har du brug for et decideret salgskursus, eller søger du individuelt salgstræning?
Det vil jeg gerne hjælpe dig med. Du er velkommen til at ringe 27 12 11 14 eller sende en mail.
Jeg giver også gerne et kvarters gratis rådgivning.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER