Din brandingstrategi kræver ingen specialister. Udnyt det
Allerførst: Hvad er personlig branding? Branding er at skille sig ud fra flokken, så folk kan huske en.
Eller med Wikipedias ord ”den proces, hvor individer differentierer sig og skiller sig ud fra gennemsnittet ved at identificere og udtrykke deres unikke værdi, uanset om disse er faglige eller personlige. Personlig Branding forsøger at skabe en enslydende sammenhæng mellem en persons udtryk, handlinger og essens.”
Og derfor er et brand den opfattelse andre har af dig og dit firma.
Med personlig branding kan du styrke din markedsføring uden at betale hverken webbureauer, grafiske designere, onlinemarkedsføringskonsulenter eller tekstforfattere som mig for at professionalisere din markedsføring.
Samtidig kan du udnytte de ressourcer, du allerede har lige ved hånden, nemlig dig selv. Og ydermere er den personlige branding ofte mere effektiv end detaljerede markedsføringsplaner og kommunikationsstrategier.
Omvendt kan du hurtigt skade al den markedsføring, som reklamebureauet eller andre har lavet for dig, hvis du ikke er bevidst om værdien af din personlige branding. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvordan dit personlige brand spiller sammen med din øvrige markedsføring.
Måske tænker du, at begrebet ”brandingstrategi” lyder lidt vel ambitiøst, og du behøver ikke nødvendigvis lægge en lige så detaljeret strategi her, som i andre dele af din virksomhed. Du kan komme langt ved at være bevidst om, hvad du gør – og ikke gør. Det kommer jeg ind på senere, ligesom jeg også fortæller, hvorfor du skal overveje at supplere med co-branding.
Lad mig først lige forklare, hvorfor den personlige branding er så vigtig:
Hvorfor supplere din markedsføring med personlig branding?
Ingen tvivl om værdien af traditionel og moderne markedsføring, som kan være rigtig effektiv, hvis du gør det rigtigt.
Eksempelvis:
Du skriver en SEO-tekst, der tiltrækker læserne på Google, når de er allermest interesseret i at høre om netop dit emne. Eller du deler et blogindlæg, en video en e-bog eller lignende på de sociale medier og hiver måske nogle af følgerne med ind på din hjemmeside.
Uanset hvor de besøgende kommer fra, når de lander på din hjemmeside, kan du måske få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, som de måske bliver ved med at læse længe nok, til at de bliver kunder.
Netop de to former for markedsføring har jeg selv stor erfaring med. Både i eget regi, og når jeg optimerer markedsføring med og for mine kunder.
Du har selvfølgelig også andre muligheder for at tiltrække læsere og potentielle kunder.
Men uanset hvor mange gode resultater, jeg har set gennem onlinemarkedsføring i løbet af årene, er der også en ulempe, som vi ikke kommer uden om. Og det er, at mange af konkurrenterne benytter de samme metoder. Det kan du håndtere på to måder:
Den ene er at sørge for at være blandt de bedste til den specifikke markedsføringsdisciplin.
Den anden er at sørge for, at de følgere, der ser din video eller læser dine indlæg, husker dig. Fremfor konkurrenterne. Og det er her, den personlige branding kan gøre hele forskellen.
Hvis dine følgere kan huske, at netop du giver mere stof til eftertanke end konkurrenterne, eller at du formår at formidle dit budskab på en måde, hvor de bedre husker eller forstår pointerne, eller at du også deler en motivation, troværdighed eller begejstring, så de i praksis også får implementeret dine ideer, ja, så har du allerede slået konkurrenterne.
For målet med markedsføring er aldrig i sig selv at ligge øverst på Google eller at have den største liste at sende nyhedsbreve til. Målet er at have kontakten med læserne – formentligt for at få dem til at købe noget på et tidspunkt.
Hertil kommer, at uanset hvor du ligger på Google, eller hvor mange læsere du har på dit nyhedsbrev, så er der større sandsynlighed for, at det er dit indhold, læserne klikker på – og læser – når de kan huske, at du har en bemærkelsesværdig personlighed.
Hvordan arbejder du med din personlige branding?
I andre former for markedsføring bliver du oftest anbefalet at lægge en konkret strategi, som du følger, for at nå dit mål. Det kan enten være en SEO-strategi, en digitalstrategi, en PR-strategi eller en SOME-strategi. Men du skal lige tænke dig om en ekstra gang, før du gør det samme med personlig branding.
Måske kan det være lidt lige meget i forhold til dit brand og din personlighed, om du googleoptimerer din SEO-tekst efter ”it-chef” eller ”it-konsulent”, eller at du vinkler et nyhedsbrev på det, der kan få flest til at åbne det.
For hele essensen med personlig branding er, at du som person er et menneske, man kan stole på. Og her er ærligheden og transparensen så vigtig.
Og folkedomstolen er der med det samme, hvis du markedsfører et og herefter gør noget andet.
Så du kan og skal ikke fremhæve noget i din personlige branding, som du ikke er i virkeligheden. Men du kan sagtens vælge at forstærke noget, der holder i virkeligheden. Eller du kan beslutte dig for at gøre mere af noget, fordi du synes, det er rigtigt, og fordi du ved, at din målgruppe tiltrækkes af netop den handling. Det kan eksempelvis være at undgå madspild, støtte velgørenhed, boycutte annoncering gennem internationale virksomheder eller en anden handling, der lægger sig op ad dine personlige værdier.
Et sted, hvor flere virksomheder tit kommer til at fremhæve egenskaber, som ikke nødvendigvis holder i praksis, er, når de lister deres brandværdier eller etiske regelsæt op på hjemmesidens om os-side. For at være grov kan disse sider nogle gange ligne en ønskeseddel for, hvordan virksomheden gerne vil opfattes. Uden at de på nogen måde dokumenterer, hvordan de lever op til værdierne.
Samtidig opfylder værdierne sjældent den såkaldte ikke-prøve, der handler om, hvorvidt nogen kunne finde på at sige det modsatte.
Hvis du gerne vil skrive om værdierne på hjemmesiden, så skal de i forvejen være så stor en del af den måde, I arbejder på, at alle kan dem i hovedet – og samtidig kan fortælle, hvordan I lever op til dem i praksis.
Derfor skal du have en personlig brandingstrategi
I takt med at store dele af såvel vores markedsføring som vores øvrige liv foregår online, bliver det lettere og lettere for alle andre at følge med i, hvad vi gør, og om det, vi siger, hænger sammen med vores handlinger. Og nogle gange kommer folk fejlagtigt til at vise så meget af sig selv på de sociale medier, at det er helt forståeligt, at potentielle kunder stiller spørgsmål ved, hvad de står for. Ofte sker dette, netop fordi de ikke selv er bevidste om deres personlige branding.
Det lyder måske lidt vel forkromet at tale om en personlig brandingstrategi. For hvorfor have en strategi for, hvem man er? Det skal du heller ikke. Du kommer rigtig langt ved at stoppe op og bruge ganske kort tid på at overveje, hvordan du fremstår offentligt i dag, og hvorvidt det matcher det billede, du gerne vil have, at andre har af dig.
Her har du hverken brug for dyre kommunikationsbureauer til at lægge en digital strategi eller mediebureauer til at skrive pressemeddelelser. Du er projektlederen selv, og når du én gang har taget stilling til, hvad du gerne vil være kendt for, er det fremover nemt for dig selv at forholde dig til, om du følger strategien og justere, hvis du ikke gør.
Du kan også vælge at holde mund med noget, der slører dit brand. Du skylder jo ikke nogen – heller ikke dine potentielle kunder – at fortælle alt.
Når det bliver tydeligt, hvad du står for, vil du fremover tiltrække de rette følgere i stedet for de mange.
Co-branding sætter turbo på din markedsføring
Jo mere etableret dit eget brand er, jo flere interessante profiler vil være interesserede i at lave co-branding med dig. Men du kan også sagtens bruge denne metode, mens du er i gang med at opbygge dit brand.
Co-branding er, når 2 brands laver noget sammen, der styrker begge parters branding og markedsføring.
Det kan I gøre ved at
- gæsteblogge på hinandens hjemmesider
- skrive indlæg eller forord i hinandens bøger
- holde webinarer eller andre events sammen
- udvikle produkter sammen
Selv om begge parter skal vinde på aktiviteterne, behøver I ikke bidrage med det samme. Ofte har vi jo forskellige ressourcer. Eksempelvis har jeg flere gange holdt webinarer eller lavet podcasts eller videoer med andre, hvor de har bidraget med teknik, og jeg har markedsført aktiviteterne via de sociale medier og gennem mit nyhedsbrev. Og en sådan arbejdsfordeling er lige attraktiv, uanset hvor kendt dit eget brand er.