Kender du det her:

Du

  • har flere gange tænkt på, om nyhedsbreve var noget for dig eller den virksomhed, du er ansat i
  • kan godt se, at mange andre har stor succes med det
  • synes, det er fedt at tænke på, at man bare kan sidde der og skrive, mens man samtidig plejer den allermest rentable markedsføringskanal ever (jep. Undersøgelser viser, at for hver en krone du bruger på e-mailmarketing, får du 40 kroner igen. Så store resultater for så lidt kan ingen andre markedsføringsmetoder hamle op med)

 

Men så bliver du “heldigvis” i tvivl.

For det lyder lidt uoverskueligt at sætte det i gang, og derfor er det nemlig så fint, at du har en hulens masse gode grunde til, at det der med nyhedsbreve ikke er noget for dig alligevel.

Grunde som

 

  • “Det har jeg prøvet, og det virkede jo ikke”
  • “Jeg har slet ikke tid til det”
  • “Jeg har ikke noget relevant at skrive om”
  • “Nyhedsbreve virker ikke – i min branche”
  • “Jeg har ingen at skrive til og kan ikke overskue at lave en liste helt fra bunden”

 

Og jeg er lidt ked af det, for nu kommer jeg til at punktere en af de myter, du plejer at klamre dig til. Og flere til.
Den gode nyhed er, at du også kan få den glæde, som jeg og en række andre har af at skrive nyhedsbreve. Der er en række fordele ved at skrive nyhedsbreve, udover dem jeg har nævnt.

Du kan

  • skrive nyhedsbreve, når det passer ind i din kalender
  • skrive foran, hvis du ved, at du snart får rigtig travlt
  • se sort på hvidt (på din statistik), om dine læsere har været glade for dit nyhedsbrev eller ej (Tænk, hvis du kunne følge dine trykte foldere lige så intenst)

 

Og en af de allerstørste fordele ved nyhedsbreve er, at du kun rammer de læsere, der selv aktivt har sagt ja til at høre lige præcis fra dig.

Den fordel har du ikke med nogen andre former for reklame.

Overhovedet.
Og de fordele gælder også i din branche. Jeg er endnu ikke stødt på nogen brancher, der ikke kunne have glæde af at skrive et godt nyhedsbrev.

Er det ikke dejligt?

Blogbanner nyhedsbrev

Ja, din branche har også glæde af et nyhedsbrev

Det kan sagtens være, at du er i en branche, hvor det ikke lige ligger til højrebenet at skippe en masse læsere direkte hen i en webshop eller til et klingende kasseapparat.

I så fald:

Velkommen i klubben.

Du har heller ikke set mig skrive “Køb hjemmesidetekst“, “Få din pressemeddelelse allerede i morgen” eller “Bestil en salgstekst – kun i dag” i mine nyhedsbreve.
Fordi det er ydelser, der ikke umiddelbart kan sælges per mail, da de som minimum kræver en grundig telefonsamtale. Ofte flere.
Det betyder ikke, at jeg ikke har solgt netop de ydelser rigtig mange gange i kølvandet på mine nyhedsbreve. Fordi mange af mine læsere har ringet til mig, efter de har læst et eller flere af mine nyhedsbreve – først.

Det kan også sagtens være, at du er i en branche, hvor du ikke får den største del af dit salg gennem købsknappen i dine nyhedsbreve, men hvor pengene ligger i, at

  • dine læsere automatisk kommer i tanke om dig, når de skal bruge hjælp til noget indenfor dit område
  • du kan bruge dit nyhedsbrev til at invitere dine læsere til aktiviteter eller events, så du kan sælge til dem in real life
  • du kan få dine læsere til at ringe dig op, hvis de har spørgsmål til det, du skriver
  • læserne spreder dit navn i deres netværk
  • du kan få dine læsere til at købe et af dine billig-produkter gennem nyhedsbrevet, hvorefter de er meget mere tilbøjelige til at købe et af dine dyrere produkter

 

Det kan også være, at dit primære mål med dine nyhedsbreve slet ikke er at sælge noget, men at påvirke nogen politisk, komme i medierne, få person A til at skabe en efterspørgsel, så B køber.

Der kan være mange grunde.
Derfor kan foreninger og offentlige organisationer også sagtens få stor glæde af nyhedsbreve.

Eksempler på, hvad du kan opnå med nyhedsbreve

  • Du holder kontakten med alle dine samarbejdspartnere, gør dine ambassadører til endnu bedre ambassadører og får anerkendelse for dit arbejde.
    Mig bekendt er der ingen målgrupper, der sådan helt principielt slet ikke er modtagelige for nyhedsbreve. Selv dem, der har allermest travlt, har også brug for en lille pause en gang imellem. Og her kan de sagtens sidde og hygge sig med dit nyhedsbrev, hvis du skriver godt, levende og anderledes end alle de andre, de får nyhedsbreve fra
  • Mange virksomheder kan gafle nye kunder ved at skrive nyhedsbreve om, hvordan de løser forskellige opgaver. Og nej, det betyder ikke, at de så gør sig selv overflødige. Det betyder, at de virker kompetente, og når læserne finder ud af, hvor meget opgaven kræver, og eventuelt har forsøgt selv, så er virksomheden oplagt at ringe til
  • En offentlig institution eller en forening kan vise nogle af deres gode resultater i nyhedsbreve, så de beholder deres bevillinger eller andre fordele

 

Selv hvis du sælger noget, som dine kunder kun har brug for i en meget begrænset periode, som eksempelvis fødselsforberedelse eller planlægning af bryllupper, kan du have ekstra stor glæde af dine nyhedsbreve, for så har du en målgruppe, der har her-og-nu brug for det, du sælger, mens de følger dig.

De kender deres deadline ret præcist. Hvis du får dem til at udfylde, hvornår den store dag er, kan du eventuelt køre serier, alt efter hvilken del af fasen de er i.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER