Hvorfor mon medierne skriver så meget om dræbersnegle i sommerferien?

snail-193611_1280Særligt sommeren 2010 var den helt gal.

Her trak dræbersnegle overskrifter som

  • Over tre liter dræbersnegle om dagen*
  • Dræberens møgsommer*
  • Dræbersnegle trives i rige lande*
  • Dræbersnegle jager pindsvin ud af haverne*
  • Arbejdsløse skal fange dræbersnegle på Frederiksberg*
  • Dræbersneglen og co. koster dig 180 kroner om året*
  • Fang fisk med dræbersnegle*

 

Tænk, at nogen vitterligt har regnet på, hvad disse fætre koster læseren om året.

Svaret på, hvorfor dræbersneglene trak så meget opmærksomhed hedder “agurketiden”.
Og det er suverænt det tidspunkt på året, hvor du har lettest ved at komme i medierne.

Og når en historie først kører midt i sommerferien, skal der meget til, for at den bliver lukket igen. Derfor har ligegyldigheder det nogle gange med at køre i ring.
I 2011 skrev medierne om vandskader i de københavnske kældre. Sommeren 12 sommer kørte føljetonen om Restaurant Vejlegården. Ret skal være ret: Vejlegården var journalistisk set en god historie, men sagen havde overhovedet ikke trukket lige så mange overskrifter i oktober

Vil du have spalterne næste sommer?

Du vil sikkert rigtig gerne fortælle alle dine gode historier i medierne.

  • Historier, hvor dine kunder eller kursister er cases og fortæller om det helt store vendepunkt i deres virksomhed eller privatliv. Tilfældigvis et vendepunkt, som du hjalp dem med, så du høster alle de gode frugter.
  • Historier om, hvordan dit nye produkt kan hjælpe en stor målgruppe med et problem, de døjer med i dag. Måske kan det offentlige spare penge samtidig. Så får din historie endnu mere plads. Måske forsideplads.
  • Portrættet i dine lokale medier, hvor du får lov at fortælle om den spændende udvikling, din virksomhed har gennemgået, og hvordan I fik ideen til de unikke løsninger, I sælger på verdensplan i dag.

 

Og som bonus: Når du først har lært en journalist at kende, er det meget lettere for dig at få journalisten til at skrive om dig og dit firma, næste gang du har en god historie. Også selv om det måske ikke engang er midt i agurketiden.

Det er slet ikke så svært.

Føg disse 7 lette trin til succes i medierne

  1. Fokuser på det, der er relevant for læserne.
    Hvilket problem har læserne, og hvordan kan du løse det? Historien er ikke dig.
  2. Find en aktuel vinkel.
    Giv journalisterne en grund til, at historien skal fortælles netop nu. Så som: Ny undersøgelse viser…, en sommervinkel, dit 10-års jubilæum eller en anden historie bygget over et stort, rundt og aktuelt tal.
  3. Fjern salgstalen og fokuser på historien.
    Jo mere din “historie” kunne passe ind i en annonce, jo større er risikoen for, at du bliver opfordret til at henvende dig i annonceafdelingen. Så pas på med det.
  4. Skriv en pressemeddelelse, som journalisten frit kan kopiere fra.
    Regn med, at journalisterne har rigtig travlt. Derfor skal du gøre det så let som overhovedet muligt for dem at skrive netop din historie. Det gør du ved at skrive en pressemeddelelse, der minder mest muligt om en artikel.
  5. Lav en kort faktaboks.
    Det tager lang tid at samle al relevant info som nye tal og undersøgelser. Hvis du har lavet alt forarbejdet for journalisten, øger du din chance for omtale med adskillige kvantespring.
  6. Find kontaktpersoner, journalisterne kan kontakte.
    Tit står og falder en historie med, om der er kilder, der vil fortælle, hvad en specifik problemstilling har betydet i deres liv.
    Sørg for, at alle kilder tjekker mail flere gange dagligt og besvarer telefonen hele tiden.
  7. Vær ydmyg.
    Det er journalisten, der bestemmer, om han vil bringe historien, og hvordan han vil fortælle den. Og om han vil fortælle historier om dig og dit firma fremover.

Lyder det nemt?

Hvis du har styr på disse 7 trin, er du rigtig godt på vej. Men underkend ikke, at selv om journalisten måske siger, at “det ser spændende ud”, så betyder det på ingen måde, at sejren er hjemme.

Jeg har desværre talt med en del kilder, der har været ganske få centimeter fra at komme i drømmemediet. Men som snubler i et par detaljer lige før mål. Og jeg ærgrer mig gul og grøn på deres vegne.
For succesen ligger i detaljen: At

  • kilderne tager telefonen HELE tiden.
  • fakta er spritnye.
  • pressebillederne er superskarpe.

 

Når jeg løser opgaver for mine kunder, justerer jeg løbende på en masse småting, så de får den ønskede omtale. En omtale, de sikkert ville miste, hvis ikke jeg havde haft den erfaring fra diverse avisredaktioner, som jeg har. For jeg kender alle fælderne.

En stor del af min viden har jeg samlet i mine God kommunikation for selvstændige.
I bøgerne fortæller jeg om alle de snedige veje til at fortælle netop din historie i medierne: De tricks, som journalisterne gerne ville have, at jeg holder for mig selv. Men det gør jeg ikke.

*Overskrifterne er forfattet af følgende medier:
Jydske Vestkysten: Over tre liter dræbersnegle om dagen – Nordvestnyt.dk: Dræberens møgsommer – BT: Dræbersnegle trives i rige lande – Berlingske Tidende: Dræbersnegle jager pindsvin ud af haverne – Berlingske Business: Arbejdsløse skal fange dræbersnegle på Frederiksberg – Ingeniøren: Dræbersneglen og co. koster dig 180 kroner om året – Jyllands-Posten: Fang fisk med dræbersnegle

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk