Vær direkte, når du skriver

Har du prøvet at modtage et salgsbrev eller en mail, hvor du blev tiltalt som ”rette vedkommende” eller lignende? Ikke lige så fedt, vel. Fordi du på ingen måde følte, at der var et menneske, der skrev til dig.

Jeg fik på et tidspunkt et brev der var stilet til ”den IT-ansvarlige” i min virksomhed. Allerede udenpå kuverten havde afsenderen fortalt mig, at han ikke anede en hujende fis om, hvem jeg var, hvilken type virksomhed, jeg drev og hvad jeg eventuelt kunne have brug for hjælp til.

For i min virksomhed er jeg ansvarlig for det hele.

Skulle IT-firmaet have ramt mig, kunne de i stedet have skrevet:

”Er du træt af at ordne alting selv?
Kan du ikke overskue det hele?
Og er IT en by i Rusland?

Så kan vi hjælpe dig som din eksterne IT-afdeling, som du kan trække på efter behov.”

Her ville IT-firmaet have skrevet direkte til mig. De havde beskrevet den verden, jeg sidder i (eller sad i, før jeg fik en tilsvarende fast IT-ordning), vist at de forstod mit behov, og at de havde skræddersyet et produkt, der lige passede til mig.

Dette er hvorfor, det er så vigtigt at kende vores målgruppe. Og jo mere snæver vores målgruppe er, jo mere præcist kan vi ramme den enkelte person med vores ord. Og så føler vedkommende sig overbevist om, at ja, det er lige præcist ham eller hende, vi skriver til.

Hvis vi skriver til en stor og bred målgruppe er der meget færre emner, vi kan skrive om, hvis vi vil ramme alle. Og vi kan ikke bruge de samme præcise detaljer i vores tekst.

Hellere halvt så meget der rammer end omvendt

Derfor kan det være en god ide at kontakte de forskellige målgrupper med forskelligt materiale for at ramme bedst muligt. Eksempelvis har jeg to forskellige nyhedsbreve til to forskellige målgrupper. Og jeg er meget bevidst om, hvad jeg skriver om på hver nyhedsbrevsliste.
Det giver godt nok mere arbejde, men nu er jeg jo rigtig glad for at skrive tekster, så det er ikke noget problem for mig. Hvis det var, kunne jeg måske overveje at sende færre nyhedsbreve ud og sørge for at ramme målgruppen… Hellere halvt så meget, der rammer, end den gyldne middelvej.

Udover at inddele dine læsere i mere præcise grupper, er der en række tip du kan have i baghovedet for at få din læser til at føle, at du skriver præcist til ham eller hende.

  • Skriv du i stedet for I
  • Vurder sætning for sætning, om indholdet er relevant for læseren
  • Vurder ord for ord, om du skriver i din læsers sprog
  • Brug eksempler, læseren kender fra sin dagligdag

 

Fortæl eventuelt din læser, hvor han kan læse mere om et emne, hvis han er interesseret. (På din hjemmeside kan du gøre dette med interne links) På den måde er det kun dem, der reelt er interesseret i detaljerne, der får dem. Og du når ikke at kede de andre.

Hellere giv din læser lidt, som rammer præcist end en masse, som læseren selv kan sortere i. Det gør læseren ikke.  Han vælger dig fra, hvis du ikke kan dosere præcist, hvad han har brug for at vide.

Vær personlig

Ja, din læser må gerne vide, at du er et rigtigt menneske. For så er du mere vedkommende. Derfor må du gerne skrive personligt. Alt efter hvilken type virksomhed du skriver fra, kan du derfor sagtens skrive, at du

  • har det varmt på kontoret, mens alle andre holder sommerferie
  • lige er kommet i gang efter juleferien
  • glæder dig til at sende nyhedsbrev ud i morgen

 

Eller hvad der nu måtte være relevant i din verden.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk