Vælg det rette webbureau | Inspiration til gode hjemmesider

Sådan vælger du det rette webbureau

Skal du købe en ny hjemmeside?
Eller vil du have mere ud af den, du allerede har?

Så læs med her, hvor jeg gennemgår de vigtigste funktioner, du skal være opmærksom på.

En professionel hjemmeside kræver mange fagpersoner. Du har som minimum brug for en

  • webprogrammør til at kode alt det, vi ikke ser
  • grafisk designer til at sikre et lækkert layout
  • tekstforfatter til at skrive. Især hvis du vil have gode SEO-tekster og fremtidige kunder via Google, er tekstforfatteren vigtig
  • fotograf. Du kan enten få fotografen til at både at tage billeder af dig og dit personale samt diverse genrebilleder, eller du kan nøjes med at få taget profilbilleder og supplere med stockfotos

 

Længere nede kan du læse, hvordan du kan se på en hjemmeside, at der har været de rette fagfolk inde over.

Vælg den rette hjemmesideudbyder – evt. et webbureau

WebbureauNogle webudbydere tilbyder løsninger, hvor en enkelt person løser alle opgaverne. Eventuelt i samarbejde med ejeren af hjemmesiden. Dette er uheldigt. For det er meget, meget sjældent, at en fagperson har så mange forskelligartede kompetencer, at han kan løse alle opgaverne godt nok.

Hvis en person vil lave hele hjemmesiden, sker der som regel det, at alle opgaver i bedste fald løses jævnt udmærket, men på ingen måde fremragende. Dette er skrevet helt nøgternt, for det kræver en del at være opdateret på den nyeste viden indenfor hver enkelt disciplin, der er forbundet med opbygning af hjemmesider. Selv har jeg flere webkonsulenter til at hjælpe med min hjemmeside, og jeg er endda fagmand – på nogle af opgaverne.

Så ja, du har brug for hjælp fra mere end én. Du kan enten vælge et webbureau, der står for en samlet webløsning, inklusiv opsætning af hele hjemmesiden med tekster og fotos, eller du kan udvælge dine egne leverandører.

Vælger du den sidste løsning, kan du håndplukke de leverandører, du finder mest kvalificerede. Måske kender du en god fotograf, der altid tager billeder i netop den stil, du foretrækker. Det kan også være, at du kender en tekstforfatter, der imponerer dig med sin skarpe pen, eller at du har god erfaring med at ideudvikle med en bestemt webdesigner. For nogen betyder det rigtig meget selv at vælge det rette team.

Lægger du derimod hele opgaven hos et webbureau, står de for projektledelsen og sikrer, at alle arbejder sammen. Det kan virke meget attraktivt at købe det hele samlet. Her kan det bare være en ulempe, at du ikke selv vælger, hvem der skal lave netop din hjemmeside. Det vælger bureauet.

Mange kunder er meget fokuserede på, hvad en hjemmeside koster, når de vælger webløsning. Men hav i baghovedet, at det kan være meget svært at sammenligne pris på hjemmesider, da to tilbud sjældent indeholder det samme. Vælger du den eller de rette leverandører fra starten i stedet for den billigste løsning, begynder hjemmesiden som regel hurtigt at tjene sig selv ind.

Uanset hvilken løsning du vælger, så læg gerne ekstra buffertid ind i din kalender, mens du får lavet din hjemmeside. Dit website skal jo netop afspejle og sælge din virksomhed så godt som muligt. Derfor skal du formentligt tage stilling til flere, store spørgsmål om dit firma undervejs. Så med din nye hjemmeside får du ikke bare en effektiv og professionel salgskanal. Du bliver også skarpere på dine koncepter.

Kendetegn ved en professionel hjemmeside

Når et dygtigt webbureau eller andre webspecialister har lavet en hjemmeside, sælger den bedre fordi:

  • Hjemmesiden er responsiv, hvilket betyder, at designet er mobilvenligt og skaleres, alt efter om læseren sidder ved en computer, tablet eller smartphone
  • Hjemmesidedesignet er gennemtænkt og går igen på alle websider
  • Unødigt støj er fjernet. Less is more hele vejen igennem. Bare ikke i teksterne. Det kommer jeg tilbage til
  • Du kan let navigere rundt på hjemmesiden, fordi strukturen er logisk
  • Al teknik virker
  • Siden loader hurtigt
  • Diverse knapper og andet automatisk tekst står på dansk
  • Teksterne fokuserer på læseren. Ikke afsenderen eller produktet. Ofte er teksterne forholdsvis lange, fordi det kan kræve en del information at tage stilling til et køb. Herudover skal søgemaskineoptimerede tekster være forholdsvis lange for at blive fundet øverst på Google

Kan du spare webbureauet og lave en professionel hjemmeside selv?

Når jeg svarer nej her, er det ikke fordi, jeg vil sælge dig en hjemmeside. Men fordi jeg på ugentligt basis laver hjemmesideanalyser for kunder, hvor jeg opdager fejl, fordi der ikke har været fagfolk indover. Og dårlige hjemmesider sælger ikke!

Tit er layoutet sjusket – eller tilfældigt, for nu at formulere det lidt pænere. Funktionerne er valgt ud fra, hvad der kunne lade sig gøre, i stedet for hvad der ville være smartest. Og vigtigst: Hjemmesiden giver ikke læseren overblik. Derfor er det svært for ham at gå fra research til køb, og han bliver heller ikke guidet naturligt rundt, alt efter hvor han er i sin proces.

Det ser umiddelbart let ud at lave en gratis WordPress hjemmeside på baggrund af kurser og tutorials. Men det svære er sjældent, hvordan man eksempelvis laver en boks på siden. Det svære er at vurdere, hvornår man skal have en boks overhovedet – i stedet for et andet grafisk element. Eller hvornår det er bedst at vælge den ene tekniske løsning frem for den anden. Det hele spiller sammen.

Især hvis du gerne vil have mere specialiserede løsninger som eksempelvis en webshop, er det meget vigtigt, at du køber professionel hjælp. Du risikerer altid at miste kunder, hvis du har fejl på din hjemmeside. Men hvis fejlen er i din shop, er det købsparate kunder, du mister. Kunder, du har modnet på resten af din hjemmeside, og som du måske har haft kontakt med over flere måneder.  Når folk handler på nettet, bliver de oftere usikre, end hvis de står i en fysisk forretning, hvor de kan se, hvem de handler med. Så her er det ekstra dumt og dyrt at spare professionel hjælp. Desuden er webshoppen tit en af de mere komplicerede funktioner på en hjemmeside, og mange professionelle webudviklere laver dem slet ikke af samme grund.

Professionelle hjemmesider er jo netop professionelle, fordi nogen lever af at levere dem.

En professionel hjemmeside kræver webrådgivning

Uanset om du vælger et webbureau eller andre til at lave din hjemmeside, er det vigtigt, at du har en fast samarbejdspartner, der kan rådgive dig om hjemmesiden fremover.

En hjemmeside er en levende markedsføringskanal og skal jævnligt udvikles. Du bliver måske inspireret til nye funktioner, når du læser blogs eller nyhedsbreve. Men det er vigtigt, at ideerne bliver vurderet ud fra et samlet billede. Det er ikke alle gode ideer, vi skal følge.

Sørg for at finde en webudvikler, der udfordrer dig og dine ideer. Jeg har set mange eksempler på, at webmanden blindt følger de instrukser, han får fra ejeren af hjemmesiden. Det er uheldigt. For tit kan en ny funktion påvirke dine oprindelige funktioner. Det kræver viden om hjemmesider og online markedsføring at videreudvikle en hjemmeside.

Har du brug for et godt råd omkring din hjemmeside, eller vil du have en second opinion på et tilbud, du har fået fra et webbureau? Så er du meget velkommen til at ringe 27 12 11 14. Jeg giver altid et kvarters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før.

2 Comments

  1. Hej Maibrit
    jeg er netop ved selv at lave/få lavet en ny webshop/hjemmeside og ville da ikke have noget imod at få dit 15 min gratis check
    linket er til testside setuppet
    og den “gamle” hjemmeside findes på http://pehrsonservice.dk/

    lad høre fra dig … bedst formiddag da jeg da er på kontoret/ved PC

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER